opvasker problemer
Fra : Carsten Hjorth

Dato : 05-04-04 20:12

Hej!

Vi har købt en opvaskemaskine "bambus" made in China... Men vi er
nybegyndere på dette område og synes ikke den vasker så pænt, det er faktisk
kun glas der ikke bliver så pæne, og jeg har forsøgt mig med indstilling af
afspændingsmiddel mængden. Er der nogle guldkorn??

KH

Lotte og Carsten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-04-04 20:54

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
af
> afspændingsmiddel mængden. Er der nogle guldkorn??

Hvordan "ikke pæne" ? - der er to grundlæggende problemer vedr. grimme glas
i en opvaskemaskine - enten glaspest eller forkert dosering af skyllemiddel.

Glaspest er det værste - det har noget at gøre med temperatur - kemi i
vaskemidlet og så glasset - noget glas får meget nemt glaspest, mens andet
får det meget lidt. Er det glaspest, kan i ikke vaske det væk igen - det er
glassets overflade som er ødelagt.

Dosering af skyllemiddel: Bruger i for lidt skyllemiddel, løber vandet ikke
af glasset under tørringsprocessen, og der kommer kalkskjolder på glassene -
disse kan fjernes igen med eddike eller evt. citronsyre.
Bruger i derimod for meget skyllemiddel, bliver jeres glas nærmest fedtede
og får skjolder - de kan vaskes væk med varmt vand igen.

Hvilken kategori vil i mene i falder ind under ?

Populært sagt så må man leve med glaspest - man kan nedsætte det en smule
ved at dosere vaskepulver nøjagtigt (spare), og vaske ved lav temperatur. Vi
bruger billige glas til daglig brug (dem til 6 stk. for en tyver i
Fakta/Netto) - når de så bliver for angrebne, smides de væk.
Der er ingen sammenhæng imellem pris på glas og risiko for glaspest.
Er det skyllemidlet som driller, gælder det om at finde den rette dosering.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 06-04-04 16:31

> Hvilken kategori vil i mene i falder ind under ?

Hej!

Flot gennemgang af problemerne!
Vores falder helt klart under for meget skyllemiddel, men jeg har prøvet at
sætte doseringen ned til minimum.
Vores vand er 16, middelhårdt, så man skal vel bruge en smule skyllemiddel??

/Carsten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-04 21:59

> Vores vand er 16, middelhårdt, så man skal vel bruge en smule
skyllemiddel??

Hej,

Jo, det skulle jeg da mene at man skal - det er vel ikke doseringsmekanismen
som er defekt ? - hvis den står på minimum, er der måske grundlag for en
reklamation til forhandleren af kineseren ?

mvh

Andreas M. Hansen