Hvad sytten er forskellen?
Fra : Dan Andersen

Dato : 04-04-04 15:05

Mellem sække med spagnum til 30 kr. pr. sæk på tilbud og så plantesække, med
det samme rumindhold, der så koster 10 kr. på tilbud og som også ligner
eller er spagnum?
Er der ikke nogen, der bliver taget i en vis legemsdel, hvis de køber 30 kr.
sapgnum?
Eller er det bare mig, er ikke kender forskellen?
Jeg vil meget gerne belæres af nogle fagfolk..

God påske til jer alle sammen
--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Madsen

Dato : 04-04-04 15:34

On Sun, 4 Apr 2004 16:04:36 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

> [...]
>sapgnum?
>Eller er det bare mig, er ikke kender forskellen?

Ser du aldrig TV ?
http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/marts/31_spagnum.htm

mvh Madsen

Fra : Lars Fischer

Dato : 04-04-04 16:39

Hej
Priser på over 10 kr. er for meget.
Og det er fordi at det spagnum de putter i poserne er kasseret til brug i
gartnerierne det er fordi kvaliteten ikke lever op til de normer der bliver
stillet i gartneri brancen.
Dem der laver spagnummet ligger det kasseret spagnum i en bunke blander det
med gødning så det kan bruges til dem der har haver, men kvalitet bliver det
ikke derfor bør det ikke koste over 10 kr.
Det eneste de bør forlange er det som det koster i fragt (det skulle jo have
været smidt ud).
I idenyt havde pindstrup en artikel om, hvor godt deres spagnum er, men det
var en de selv havde skrevet, så det var kun reklame, men den var
overbevisende (de gør det bare på samme måde).
Rabatten på dr havde spurt en professor som kom med en vudering om struktur
han har sikker også målt ledningsværdi og ph.
Desværre er det ikke så simpelt man skal starte et antal planter op dyrke
dem under ens forhold så skal man måle hvor stor forskel der er på planterne
eller hvor stort udbytte de giver og så komme med en vudering det skal man
gøre mindst 4 gange, så kan man sige om det er velegnet (det vil tage flere
år så rabattens vudering dur ikke).
Så når der er så meget billigt spagnum i år er det fordi de har meget de
skal af med ( som er kasseret), og ja der er meget forskel og ikke kun i
prisen.
Vi have ejere med drivhus og lidt mere må leve med at vi ikke får samme
resultat hvert år, men det er nok vejeret eller er det????
Pinstrup er et dansk produkt så hvorfor købe tysk når de gør det ens.

Hilsen Lars Fischer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-04 17:11

On Sun, 4 Apr 2004 17:39:09 +0200, "Lars Fischer"
<lars-fischr@adslhome.dk!!!!!!> wrote:

>Priser på over 10 kr. er for meget.

Selv til ti kroner pr. sæk så sætter butikken nu altså penge til på
handlen .....

>Og det er fordi at det spagnum de putter i poserne er kasseret til brug i
>gartnerierne det er fordi kvaliteten ikke lever op til de normer der bliver
>stillet i gartneri brancen.

At sige at det er kasseret spagnum er ikke rigtigt. (Hvorfor skulle man
grave mange tusinde kubikmeter spagnum op som bare skal kasseres?)

Men det er helt sikkert en spagnum af dårlig, endda tit meget dårlig
kvalitet der sælges i plantesække...

En god spagnum er lys og luftig, ikke ret omsat, mens det som ryger i
plantesække er mørkt og fint, uden trevler eller noget. Jo mørkere
spagnum er, jo mere omsat er det, og jo hurtigere 'forsvinder' det.

Til formålet for plantesækkene kan det dog være udmærket - tomater og
lign. skla jo højst stå deri i 6-7 måneder hvorefter plantesækken
kasseres.

Vi gjorde forsøget på arbejdet sidste år, med at plante nogle tomater i
de billige sække og nogle i et par Stenrøgel plantesække hvor der var
tilsat både ler, stenuld og naturgødning. Til trods for at ingen af
delene blev passet optimalt, var der meget tydelig forskel på planternes
trivsel i de to typer plantesæk.

Så selv om en Stenrøgel-sæk koster 3-4 gange så meget, så vil jeg selv
holde mig til den - hvis jeg da dyrkede i plantesække.

>I idenyt havde pindstrup en artikel om, hvor godt deres spagnum er, men det
>var en de selv havde skrevet, så det var kun reklame, men den var
>overbevisende (de gør det bare på samme måde).

Sidst jeg havde fat i en pindstrup-plantesæk var den bedre end de
billige typer fra f.eks jem og fix, men dog stadig en ikke overbevisende
kvalitet.

http://www.gartneriet.dk