Opvaskemaskine problemer
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 18:25

Hej

Har en opvaskemaskine som ikke mere kan vaske ordentligt.
Det er et tyndt hvis "pulver" lag på alt i maskinen.

Vi bruger 3 i 1 powerball så de skulle indeholde både afspændingsmiddel,
salt m.m.
Fejlen er kommet pludselig.

Filteret er ikke stoppet og vandet løber fint ud.

Tror det hvide er fra tabs'en da det er ret let at vaske af i hånden
bagefter, men der er temmelig meget hvis på det hele.

Har også prøvet at åbne maskinen midt i vasken og det ser ud som om at det
hele er vådt og bliver spulet godt nok.

Men tabs'en bliver ikke helt opløst på en vask så måske er det noget med
det?

Hjælp!!!!

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 20:34

Det skulle vel ikke tilfældigvis være en Bosch??

Problemet skyldes sandsynligvis mangel på varme.
Lad mig høre hvis det er en Bosch (det er vist det samme som en Siemens) -
så skal jeg give dig reparationsanvisning (har gjort det 2 gange på vores
egen).

mvh Ole

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-04-04 20:04

Hej

Ole Kristiansen wrote:
> [...]
> så skal jeg give dig reparationsanvisning (har gjort det 2 gange på vores

Den vil jeg meget gerne høre/se.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 22:07

> Den vil jeg meget gerne høre/se.
>
> --

Okay. Jeg har ingen billeder, men fremgangsmåden er:

1: afbryd strømmen til maskinen.
2: åben lågen og skru den øverste række skruer ud på bagsiden.
3: nu kan hele betjeningspanelet forsigtigt løftes af, så du får adgang til
printpladen.
4: på bagsiden ca. ud for knapperne er der en printbande der er brændt over.
Den styrer relæet til varmen i maskinen. Afisoler et stykke ledning og lod
det mellem de to loddepunkter banen skal forbinde.
5: saml maskinen igen.
6: tilslut strømmen og kør en prøvevask. Da der sandsynligvis sidder en del
gamle sæbe- og madrester i maskinen vil jeg foreslå at du kører det første
program uden service og sæbe i maskinen. Fyld i stedet sæbeskuffen med
citronsyre (Matas). Start maskinen på varmeste program.
Check umiddelbart når maskinen er færdig, at den indvendige side af lågen er
meget varm.
Hvis lågen ikke er varm, må der være en anden fejl i maskinen (jeg mener
stadig at det må være varmen det er galt med).

Hvis varmen er okay, men der stadig er sæberester på opvasken, kan det
skyldes forstoppelse i nogle af spulerørene. Afmonter dem og spul dem
igennem med vandslangen udenfor.

Held og lykke.

P.S. Jeg er ikke hvidevareservicemand, så mine anvisninger er udelukkende
baseret på egne erfaringer.

mvh Ole

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-04 19:38

Hej

Ole Kristiansen wrote:
> 5: saml maskinen igen.

Øhh, ser du......

Spøg til side - ØV, der var intet synligt i vejen med nogen af banerne,
men jeg tror nu også at min er en lidt nyere model.

> P.S. Jeg er ikke hvidevareservicemand, så mine anvisninger er udelukkende
> baseret på egne erfaringer.

Tak for hjælpen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 21:38

> [...]
> så skal jeg give dig reparationsanvisning (har gjort det 2 gange på vores

Næh den er et eller andet andet mærke uden noget elektronik, bare med en
mekanisk timerstyring.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-04-04 05:57

> Næh den er et eller andet andet mærke uden noget elektronik, bare med en
> mekanisk timerstyring.

Det er oxo det bedste, for det moderne tingel-tangel går i stykker
påetellerandettidspunkt, siger manden som rep. comp. til daglig . Tror
du ikke det er kalk?, fordi dine alt-i-en tabs ikke virker ordentligt, gå
forsøgsvis tilbage til det gl. "system..

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 08:08

> [...]
> du ikke det er kalk?, fordi dine alt-i-en tabs ikke virker ordentligt, gå
> forsøgsvis tilbage til det gl. "system..

Nej det er ikke kalk, der er så meget hvidt på alle dele at det må være de
her 3 i 1 tabs.
Fejlen er kommet ganske pludselig.
Hmm det er godt nok rimelig underligt.

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-04-04 10:17

Tom wrote:

> Nej det er ikke kalk, der er så meget hvidt på alle dele at det må være de
> her 3 i 1 tabs.
> Fejlen er kommet ganske pludselig.
> Hmm det er godt nok rimelig underligt.

Prøv at fylde konventionelt maskinsalt og afspændingsmiddel på og vask
så på det mest ihærdige program.

Det er ikke en af de her smarte Bosch maskiner med rødt display der
siger alt muligt, bortset fra vasketemp?

Mvh
Roberto

Fra : Robert Andersen

Dato : 05-04-04 12:36

> Det er ikke en af de her smarte Bosch maskiner med rødt display der
> siger alt muligt, bortset fra vasketemp?

Hov hov, hvad er der i vejen med bosch logixx ? Temperaturen for de
forskellige programmer står svjh i brugsforvirringen

/Robert

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 09:12

Robert Andersen wrote:

> Hov hov, hvad er der i vejen med bosch logixx ? Temperaturen for de
> forskellige programmer står svjh i brugsforvirringen

Vi har en på jobbet.

Vores eltekniker har talt med et hav af teknikere hos Bosch og ingen
af dem kan fortælle hvilken temperatur der vaskes ved, det bliver
nemlig automagisk indstillet.

Så det ender med at vi kører en logger en tur i maskinen.

Jeg ved ikke meget om opvaskemaskiner, men hvis man bruger
opvaskemiddel med enzymer og tallerkernene stinker efter opvasken er
der noget galt med temperaturen.

Mvh
Roberto

Fra : Robert Andersen

Dato : 07-04-04 08:23

> Vores eltekniker har talt med et hav af teknikere hos Bosch og ingen
> af dem kan fortælle hvilken temperatur der vaskes ved, det bliver
> nemlig automagisk indstillet.

Det står såmænd på side 19 i brugsanvisningen:
Auto intensiv: 60-70 grader
Auto: 45-55 grader
Auto skåne: 35-45 grader
Lyn: 35 grader
Forskyl: ingen

Engang imellem kan det betale sig at læse brugsanvisningen før man ringer og
involverer div. teknikkere....

/Robert

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-04-04 21:52

Prøv at poste dit indlæg i dk.teknik.el - det er der hvidevareproblemerne
normalt debatteres. Specielt er der en erfaren hvidevarereparatør (Torben)
som ofte læser med der - jeg har fået komplette diagnoser og repanvisninger
til både min tørretumbler og min opvaskemaskine af ham

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ollie

Dato : 09-04-04 23:08

In article <406ef2f2$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Tom wrote:

> [...]
> hele er vådt og bliver spulet godt nok.
>
> Men tabs'en bliver ikke helt opløst på en vask så måske er det noget med

Din maskine mangler da vist bare salt.

Det er da ihvertfald tegnet på det, når der er hvide belægninger.

Vi har jo mange steder i DK utroligt meget kalk og producenterne af
disse tabs kan jo ikke doserere saltet efter vores ekstreme forhold, så
derfor tror jeg der mangler salt i dem.

Desuden er mine erfaringer med tabs at der er alt for meget "sæbe" i og
det ødelægger også mange ting.

Mvh.
Ole