tagkonstruktion på brændeskur
Fra : tb

Dato : 02-04-04 21:56

Skal lave et skur på 6x2 m

Pga placering ved skel, må det max være 1,8m højt. Jeg vil derfor gerne have
mindst muligt tagspær

Der bliver lagt gennemsigtig plastik på i en hældning på 5grader. Nogen der
kan fortælle mig hvilken dim. jeg skal bruge?

Fra : //zlgge

Dato : 02-04-04 22:57

"tb" <dsl142004-FJERN-@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kan fortælle mig hvilken dim. jeg skal bruge?

Jeg ville sætter 6 stolper på 10x10cm, lige som øjenene på en terning, med
2m mellemrum, de forreste stolper skal være 10cm højere end de bagerste.
Ovenpå lægger man så en rem af 10x10cm, der skrues ned i stolperne fra oven.
Sæt først remmen ovenpå stolperne bagerst, læg derefter remmen på enderne så
de ligger ovenpå remmen bagerst og læg tilsidst remmen forest ovenpå remmen
i enderne. Så har du en højdeforskel på 20cm fra front til bag ~ 5 grader.
På tværs af huset lægges så regler på højkant for hver 1,5 meter og lægter
ovenpå på langs. Det fremgår af pladerne hvor langt du skal have imellem
lægterne. Vær opmærksom på at Max. højden på de 1,8m er lige i skellet, så
hvis du lader taget hælde ind imod skæl, kan du godt have f.eks. 2m ind imod
dig selv. Det er til at slå de nøjagtige regler op - måske i
småhusregelementet?

Det er en god ide at sætte en tagrende op selvom det er et lille hus, det
vil forlænge levetiden på væggene meget hvis de skal laves i træ.
Hvis du har tænkt dig at lave vægge i f.eks. 1 på 2 brædder, så er det en
god ide at sætte et par kryds af patentbånd under beklædningen til at
afstive huset med, da brædderne ikke giver den samme stivhed som en plade.
Specilet hvis du er fornuftig og stiller stolperne på stolpesko.
Når du skal lægge "spærene" (reglerne) op, så læg en op på remmen og streg
af hvor for og bagkant er på remmen, og sav en kile ud af reglen sådan at
den ligger plant på remmen. Det giver en bedre stivhed og sænker taget med
ca en centimeter.

Mht. materialer, så er grantræ lige så holdbart som billigt trykimpregneret
træ, da det simpelt hen er så ringe træ og så dårligt impregneret så det kan
være ligemeget. Hvis du vil være sikker på at få noget der er i orden, så
køb usorteret fyrtræ. Det er meget dyrere end trykket træ, men det holder
bedre og er meget pænere at se på.
Lægter og regler er grantræ, hvis du vil gøre noget her, kan du evt. give
det en omgang kobbergrønt eller lignende. Men da de klare trapetzplader ikke
holder mere end 10-15 år, kan de bare skiftes sammen med pladerne.

Håber at forslaget kan give lidt inspiration, det skal siges at jeg ikke har
regnet på styrken, men at jeg mener at det virker fornuftigt nok.

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : //zlgge

Dato : 02-04-04 23:07

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den ligger plant på remmen. Det giver en bedre stivhed og sænker taget med

Dooh!
Lige en tilføjelse - remmen på tværs, vil komme over reglerne i bagkanten.
Men pga. lægterne skulle det kunne gå. Men det er forudsat at der er langt
nok imellem lægterne til at man ikke kommer i kambolage med remmen. Hvis det
er tilfældet må du skære et lille hak i remmen.

Er du interesseret i en tegning kan du maile mig direkte.

Mvh
//zigge

Fra : Emil

Dato : 02-04-04 23:23

//zlgge skrev:

> [...]
>hvis du lader taget hælde ind imod skæl, kan du godt have f.eks. 2m ind imod
>dig selv. Det er til at slå de nøjagtige regler op - måske i

Findes her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

>Det er en god ide at sætte en tagrende op selvom det er et lille hus, det
>vil forlænge levetiden på væggene meget hvis de skal laves i træ.

Bemærk at regnvand skal holdes på egen grund.

m.v.h. Emil

Fra : //zigge

Dato : 02-04-04 23:44

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> Findes her:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

Jeg blev lidt mere nysgerrig, men jeg syntes ikke at bygning i skellet var
med. Jeg ved at der skal nabohøring til hvis det er
"byggetilladelseskrævende". Men skal man også omkring teknisk forvirring med
det her?
Under alle omstændigheder ser det ud til at du ikke er bundet op på 1,8
meters højde i forsiden af huset og så ville jeg da lave en ordentlig
ståhøjde her.

Mvh
//zigge

Fra : Emil

Dato : 03-04-04 00:33

//zigge skrev:

> [...]
>med. Jeg ved at der skal nabohøring til hvis det er
>"byggetilladelseskrævende". Men skal man også omkring teknisk forvirring med

Lige nu har jeg ikke lyst til at læse reglementet. Så frit efter
huskeren:
Garager må opføres i skel med visse begrænsninger.
*Herudover* må der opføres *en* bygning på max. 10 m2 på grunden;
men IKKE i skel.
Yderlige bebyggelse (herunder skure, drivhuse og legehuse) kræver
tilladelse.

>Under alle omstændigheder ser det ud til at du ikke er bundet op på 1,8
>meters højde i forsiden af huset og så ville jeg da lave en ordentlig
>ståhøjde her.

Ja, 1,8 meter + halvden af afstanden til skel giver fin ståhøjde.
Ikke mindst når et sådant skur skal være mindst 2,5 meter fra
skel.

m.v.h. Emil