Hvordan fungerer en ukrudts gasbrænder?
Fra : Peter

Dato : 01-04-04 09:04

Ja, jeg er klar over at den brænder ukrudtet, men det er noget med at den
ødeløgger nogle proteinstoffer og dermed forhindrer planten i at overleve ?

Hvordan bruges gasbrænderen korrekt ? Er det nok at svide planten lidt eller
skal den brændes helt væk ?

Jeg overvejer at købe gasbrænder, men vil lige høre om hvor effektiv den er.

...så hvis du har en brænder og bruger den, så vil jeg gerne høre om din
mening.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-04 09:35

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> Ja, jeg er klar over at den brænder ukrudtet, men det er noget med at den
> ødeløgger nogle proteinstoffer og dermed forhindrer planten i at overleve
?

Den koger vandet inden i cellerne, og så sprænger de.

> Hvordan bruges gasbrænderen korrekt ? Er det nok at svide planten lidt
eller
> skal den brændes helt væk ?

Vandet inden i cellerne skal koge. Planten skal ikke brændes.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-04-04 11:03

I news:406bccee$0$209$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Peter>
<pollansa@hotmail.com> skrev:

> Hvordan bruges gasbrænderen korrekt ? Er det nok at svide planten
> lidt eller skal den brændes helt væk ?

Planten skal *ikke* brændes væk. Det svarer til en klipning, og
forhindrer ikke at planten skyder igen.

Ukrudtet skal kun 'blancheres', dvs. bladene skal netop skifte farve og
blive mørkere. Bladene skal virke 'kogte' og bløde uden at være svedne.

Det kræver en smule øvelse at ramme den rigtige dosering. Hvis du har
ramt rigtigt, vil du næste dag se planter med 'tørrede' vissentgrønne
blade.

> Jeg overvejer at købe gasbrænder, men vil lige høre om hvor effektiv
> den er.

Køb en ordentlig en, f.eks hos BP Gascenter. Køb samtidig en 5m slange,
så du ikke skal flytte flasken så tit. På den model jeg har, er der en
reguleringsventil hvor jeg kan justere 'vågeflammen' samt en 'aftrækker'
der giver fuldt tryk/flamme. Normalt bruger jeg kun vågeblusset og
skruer lidt op for det. Det gør det nemmere at dosere rigtigt.
Flammekasteren bruger jeg næsten kun til at tænde op i grillen.

> ..så hvis du har en brænder og bruger den, så vil jeg gerne høre om
> din mening.

Det er en af de bedste invisteringer jeg har lavet. I mit haveskur
rangerer den på højde med plænneklipperen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-04 17:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev
> Bladene skal virke 'kogte' og bløde uden at være svedne.

Ja, så har de fået nok, men virkningen er vel den samme, selvom man skulle
riste lidt for meget? Det er naturligvis overforbrug af gas.

> Det er en af de bedste invisteringer jeg har lavet. I mit haveskur
> rangerer den på højde med plænneklipperen.

Hørt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-04-04 18:50

> Ja, så har de fået nok, men virkningen er vel den samme, selvom man skulle
> riste lidt for meget?

Lidt for meget = ingen virkning.

Pointen er at gøre bladene bløde og "åbne", så den dør af tørst. Svider du
bladene for meget, så visner de med det samme, og rødderne kan skyde nye
blade op. Så det er bestemt ikke lige meget om du giver den lidt for meget.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-04 19:17

> [...]
> bladene for meget, så visner de med det samme, og rødderne kan skyde nye
> blade op. Så det er bestemt ikke lige meget om du giver den lidt for

Jeg spurgte for at blive klogere, og det er jeg så ved at blive nu, lad os
se om der dukker andre forklaringer op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 01-04-04 19:41

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg spurgte for at blive klogere, og det er jeg så ved at blive nu,
> lad os se om der dukker andre forklaringer op.

Der dukker sikkert andre forklaringer op, men det ændrer jo ikke på den
kendsgerning at Maria m.fl. har ret. Når man f.eks brænder heden af, er det
jo ikke for at blive fri for lyngen, men for at den skal gro frem fra et
godt rodnet og at man derved er blevet fri for alt det visne som på ingen
måde pynter. Men det er da et let forsøg at lave for de fleste.
Jeg opfordrede ikke til at gå ud og brænde heden af, mindre kan vel gøre det

Ebbe.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-04 19:59

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev
Men det er da et let forsøg at lave for de fleste.

Jeg laver et forsøg når der kommer gang i væksten. Et foto med tilhørende
forklaring vil vise os alle hvor meget der er om snakken. Nej 2, der skal
også være et der viser langtidsvirkningen. Gælder påstanden alle planter?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-04-04 10:46

I news:406c6667$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> "Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev
> Men det er da et let forsøg at lave for de fleste.

Min 'forsøgsrække' er nu 5 år gammel. Jeg har ingen billeddokumentation,
men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at langtidsvirkningen er øget
væsentligt efter at jeg har lært at dosere varmen.

> Jeg laver et forsøg når der kommer gang i væksten.

Min erfaring er, at det er NU man skal starte. En af fordelene ved
brænderen kontra roundup er, at du kan begynde behandlingen inden
planterne får rigtigt fat. Du skal så ud igen om 2-3 uger, når
'syvsoverne' vågner.

> Et foto med tilhørende forklaring vil vise os alle hvor meget der er
om snakken.
> Nej 2, der skal også være et der viser langtidsvirkningen.

Det bliver rart at få det 'dokumenteret' :)

>Gælder påstanden alle planter?

I princippet JA. Det er min erfaring at planter med pælerødder (f.eks.
mælkebøtte) kan være lidt sejlivede. Jeg plejer her i foråret at hjælpe
brænderen lidt med hjørnet af et hakkejern et par dage efter
behandlingen.

(Det ser forresten ud til, at Maria har fat i den rette sammenhæng.)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-04-04 08:54

I news:406c5cb8$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> Jeg spurgte for at blive klogere, og det er jeg så ved at blive nu,
> lad os se om der dukker andre forklaringer op.

Jeg har spurgt i dk.videnskab. Der dukker nok noget op.

mødes med en gunstig lejlighed....