Roundup
Fra : Lars

Dato : 29-03-04 19:47

Hejsa,

Et lille tip hvis der er nogen der stadig - politisk korrekt eller ej -
bruger Roundup.

1 liter koster i Hjem & Fix (byggemarked) - 378 kr for 120 g/L opløsning
20 liter koster hos DLG 1.125 kr for 360 g/L opløsning

Hvis man skal sammenligne - så svarer det til at 360 g/L koster 1.134 kr/L
hos Hjem & Fix - imod 56,25 kr/L hos DLG. Og ja, private kan sagtens købe
det hos DLG. I øvrigt sælger de også 1L til 218 kr, hvis man ikke lige har
nogen at samkøbe med.

Om jeg så fatter hvordan man kan tage 20 gange så meget for den samme
vare.... Men lad nu det ligge.

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 29-03-04 20:00

Lars wrote:
> [...]
>
> 1 liter koster i Hjem & Fix (byggemarked) - 378 kr for 120 g/L
> opløsning 20 liter koster hos DLG 1.125 kr for 360 g/L opløsning

Ja, det hedder bare ikke Roundup hos DLG! Det har et andet navn, som jeg
desværre ikke kan huske.

--
Calle.

Fra : Lars

Dato : 29-03-04 20:14

Hejsa,

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message

> Ja, det hedder bare ikke Roundup hos DLG! Det har et andet navn, som jeg
> desværre ikke kan huske.

De har faktisk Roundup Bio i min lokale DLG - i modsætning til Roundup
Garden som det vist hedder hos Hjem & Fix. Samme indhold, bare højere
koncentration. Virkestoffet hedder glyphosat.

Og 20 L... Så har man til de næste 20 år

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 29-03-04 20:30

Lars wrote:
> [...]
> koncentration. Virkestoffet hedder glyphosat.
>
> Og 20 L... Så har man til de næste 20 år

I den lokale DLG har de ikke Roundup, men samme produkt med et andet
handelsnavn

--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-04 22:25

On Mon, 29 Mar 2004 21:30:28 +0200, "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote:

>I den lokale DLG har de ikke Roundup, men samme produkt med et andet
>handelsnavn

Spørg efter et glyphosat-middel - det er det samme. RoundUp er bare et
handelsnavn, ejet af Monsanto. Andre firmaer kalder deres noget andet,
f.eks Glyphogan.

http://www.gartneriet.dk

Fra : POUL STEEN HANSEN

Dato : 30-03-04 10:59

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
news_9c.1488$hb4.262@news.get2net.dk...

> I den lokale DLG har de ikke Roundup, men samme produkt med et andet
> handelsnavn
>
> --
> Calle.

Der findes også et glyfosat-mærke (roundup-typen) der hedder "Glyfos", det
er
for øvrigt dansk produceret af Cheminova.

mvh
Poul

Fra : Calle.

Dato : 30-03-04 13:56

POUL STEEN HANSEN wrote:
> Der findes også et glyfosat-mærke (roundup-typen) der hedder
> "Glyfos", det er
> for øvrigt dansk produceret af Cheminova.

Den de har her hedder Jablo Glyfosat

--
Calle.

Fra : strid

Dato : 29-03-04 20:27

Det er ikke noget med politisk korrekt det er noget med at hvis vi
skal have drikkevand om 5 år eller 10 år skal vi lade være med at
bruge ting vi ikke kan finde ud af at skille ud af vandet igen!

Jeg personligt er allergisk over for postevand fordi der er nikkel i..
det kan vi heller ikke skille ud.. så jeg er nok politisk ukorrekt i
mig selv!!

Strid

Fra : Lars

Dato : 29-03-04 20:35

Hej Astrid,

"strid" <astrid@strid.dk> wrote in message

> Det er ikke noget med politisk korrekt det er noget med at hvis vi
> skal have drikkevand om 5 år eller 10 år skal vi lade være med at
> bruge ting vi ikke kan finde ud af at skille ud af vandet igen!

Jow, og det kan man sige om rigtig mange ting hvor nødvendigheden altid kan
diskuteres.

> Jeg personligt er allergisk over for postevand fordi der er nikkel i..
> det kan vi heller ikke skille ud.. så jeg er nok politisk ukorrekt i
> mig selv!!

Det er naturligvis et problem. Altså ikke at du er politisk ukorrekt - men
det med at du ikke kan tåle postevand.

Meningen med mit indlæg var dog ikke at starte en diskussion om hvorvidt
skuffejern eller andre løsninger er de rigtige eller bedste, men blot en
orientering til de der muligvis stadig måtte ønske at bruge sprøjtegift til
bekæmpelse af ukrudt.

** Lars

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 30-03-04 07:26

Grunden til de ekstreme priser i byggemarkeder og havecentre, er netop, at
enhver, der har en stump have ikke skal købe det!!!
Gennem mit fag har jeg snart mødt mange der ikke aner hvordan de skal dosere
ud fra en formel der er opdelt til ha!
En ældre dame havde f.eks. vandet med roundup/touchdown i forholdet 1/5 i
sin indkørsel i februar og kunne ikke forstå, at den stod grøn af ukrudt i
marts...
Jeg ynder ikke selv, at sprøjte med gift, men jeg gør det dog i svære
tilfælde! Jeg er så også udstyret med et sprøjtebevis og en god portion
erfaring!
Det værste er dem der overdoserer, da planten i tilfældet med roundup kun
kan optage en bestemt del...

Mvh John...

Fra : Lars

Dato : 30-03-04 07:36

Hej John,

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> wrote in message
> Grunden til de ekstreme priser i byggemarkeder og havecentre, er netop, at
> enhver, der har en stump have ikke skal købe det!!!

Med det der undrer mig er så bare at det sælges frit til meget lavere pris
hos DLG, så kan man jo bare gå derhen (hvis man altså opdager det).

> Gennem mit fag har jeg snart mødt mange der ikke aner hvordan de skal
dosere
> ud fra en formel der er opdelt til ha!

Nej, men der har jeg personligt den holdning at så må jeg jo finde ud af det
før jeg begynder hvis doseringen eksempelvis er opgivet som antal liter per
hektar. Det er da blot et spørgsmål om at regne lidt.

> En ældre dame havde f.eks. vandet med roundup/touchdown i forholdet 1/5 i
> sin indkørsel i februar og kunne ikke forstå, at den stod grøn af ukrudt i
> marts...

Heheh... Det er vist den klassiske at man vander det ud. Det virker jo altså
ikke særlig godt. Det er vel også det med tålmodigheden, at der altså lige
går noget tid fra man har sprøjtet til planterne visner hvor det altså IKKE
er nødvendigt at sprøjte flere gange undervejs før det virker...

> Det værste er dem der overdoserer, da planten i tilfældet med roundup kun
> kan optage en bestemt del...

Men hvis det kan berolige bare lidt så overholder jeg faktisk den vejledende
doseringsmængde og kan godt håndtere at der kun skal 1/3-del til når nu
produktet er 3 gange så koncentreret uden at blive "mistænkelig" og lige
hælde lidt ekstra i bare for at være sikker. Jeg vander ikke med det, men
sprøjter det på ukrudtet.
Selvfølgelig kunne opgaven løses manuelt med en rive og et skuffejern, det
er forsøgt og fungerer ikke for os i praksis.

** Lars

Fra : Nygaard

Dato : 30-03-04 12:30

> Men hvis det kan berolige bare lidt så overholder jeg faktisk den
vejledende
> doseringsmængde og kan godt håndtere at der kun skal 1/3-del til når nu
> produktet er 3 gange så koncentreret

Jeg har gjort mig den erfaring at det ikke er specielt nemt at hælde 20 ml
op fra en 20 l dunk. Derfor har jeg taget den gamle round-up dunk, fra den
gang jeg kom til at købe det i et byggemarked, og blandet 360 g/l blandingen
op med vand i 1:3... Så er det lidt nemmere at docerer ned i en 5 l sprøjte.

/Nygaard

Fra : Lars

Dato : 30-03-04 14:16

Hejsa,

"Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message

> [...]
blandingen
> op med vand i 1:3... Så er det lidt nemmere at docerer ned i en 5 l

Det var faktisk ret smart. Det er faktisk en 20 mL målebæger i den dunk (jeg
også kom til at købe i byggemarkedet), så kan man bare nøjes med ét mål i
stedet for tre.

** Lars

Fra : Nygaard

Dato : 30-03-04 20:37

> Det var faktisk ret smart. Det er faktisk en 20 mL målebæger i den dunk
(jeg
> også kom til at købe i byggemarkedet), så kan man bare nøjes med ét mål i
> stedet for tre.
Mener du ikke at du skal bruge 3 mål istedet for 1?

/Nygaard

Fra : Calle.

Dato : 30-03-04 13:51

AnlægsgartnerJohn wrote:
> [...]
> portion erfaring!
> Det værste er dem der overdoserer, da planten i tilfældet med roundup

Jeps, folt tror ikke at så lille en dosis i vandet er nok, så den får lige
en god svat mere. ;-(
--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-04 14:28

> Jeps, folt tror ikke at så lille en dosis i vandet er nok, så den får lige
> en god svat mere. ;-(

Enig. Uvidende haveejere er tæt på at være farligere for miljøet end korrekt
brug af sprøjtegifte.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-04 16:44

On Tue, 30 Mar 2004 14:51:13 +0200, "Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote:

>Jeps, folt tror ikke at så lille en dosis i vandet er nok, så den får lige
>en god svat mere. ;-(

Faktisk er det næsten lige så slemt at underdosere - hvis man bruger for
lidt, udebliver effekten jo - og så har man hældt det ud til ingen
verdens nytte.

Så alt i alt gælder det om at være nøjagtig når man bruger kemi.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Calle.

Dato : 01-04-04 08:09

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> verdens nytte.
>
> Så alt i alt gælder det om at være nøjagtig når man bruger kemi.

Der er vi ganske enige

--
Calle.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-04 08:29

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> nogen at samkøbe med.
>
> Om jeg så fatter hvordan man kan tage 20 gange så meget for den samme

Så må man jo bare håbe at dem som følger dit råd kan finde ud af at blande
det. Der er mange som ikke tror på at der skal så lidt i, og derfor lige
hælder en ½ dl. i bare for at være sikker. Og så har man balladen.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Lars

Dato : 30-03-04 08:41

Heysa,

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Så må man jo bare håbe at dem som følger dit råd kan finde ud af at blande
> det. Der er mange som ikke tror på at der skal så lidt i, og derfor lige
> hælder en ½ dl. i bare for at være sikker. Og så har man balladen.

Ja... Husk for dælen at følge doseringsvejledningen...

** Lars

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-04 10:18

I news:c4b8dg$c4u$1@news.cybercity.dk <Lars> <news41dot@landligt.dk>
skrev:

> Heysa,

> Ja... Husk for dælen at følge doseringsvejledningen...
>
> ** Lars

Jeg vil lige benytte lejligheden til at gøre opmærksom på et udmærket
alternativ til Roundup: En GASBRÆNDER....

Den har nogenlunde den samme virkemåde og effekt på ukrudtet som
roundup, og har derudover en masse fordele.

Den forurener ikke vores grundvand.
Den kan anvendes på planter der ikke 'er i vækst'.
Der er ingen 'doseringsproblemer'. Fejldosering går kun ud over brugeren
og belaster ikke miljøet.
Den har en masse andre anvendelsemuligheder: Griltænder, rensning af
grillrist, lynopvarmning af skuret m.v.

Jeg er ikke fanatisk modstander af roundup, (jeg har stadigvæk det meste
af en liter stående), men efter anskaffelse af brænderen og et par års
øvelse i anvendelsen, synes jeg den er både lettere og mere effektiv i
anvendelse end roundup. Roundup bruger jeg stadig til at pensle med.
Forhindre uønskede fjernede træer og buske i at skyde igen. Pensle den
del af naboens skvalderkål der sniger sig forbi mine græsbælter og
havegange, eller vokser på steder hvor mekanisk bekæmpelse er vanskelig.

Til almen bekæmpelse er der ikke noget der slår brænderen.

Så køb en brænder (en god en) og lær at bruge den. I vil finde ud af, at
den er ligeså uundværlig som en plæneklipper :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Lars

Dato : 30-03-04 10:54

Hej Carsten,

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> Jeg vil lige benytte lejligheden til at gøre opmærksom på et udmærket
> alternativ til Roundup: En GASBRÆNDER....

Svært at bruge i de bede hvor vi også har træflis....

> Til almen bekæmpelse er der ikke noget der slår brænderen.
> Så køb en brænder (en god en) og lær at bruge den. I vil finde ud af, at
> den er ligeså uundværlig som en plæneklipper :)

Ja okay - hvad skal man gå efter?

** Lars

Fra : POUL STEEN HANSEN

Dato : 30-03-04 11:06

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Hov hov Carsten, Nu ikke noget med at forurene miljøet men
forbrændingsprodukter
fra forsilt brændsel, du må hellere finde en græsbrænder der kører på bio
diesel

mvh
Poul