Pil til hæk/ hegn/ læbælte
Fra : Jan Holm

Dato : 28-03-04 23:15

Hej

Jeg var lige en tur på google groups og fandt dette
"Jeg læste lige i en lille havebog, hvor en pil faktisk blev anbefalet
som uformel hæk til en landbohave"

Vi har her på vores nedlagte landbrug tyndet rigtig godt ud i
haven. Det meste frivilligt men den store gamle elm gik til
sidste sommer. Rundt om hele grunden er der et læbælte.
En masse forskellig slag træer og buske. Det er ikke lige tæt
over det hele + nogle steder er det tyndt i bunden. Min plan
var så at supplere dette læbælte med et pile budskads på 1.5-2
meter (så er der heller ikke så meget græs)

Så vidt jeg kunne læse mig til findes der en del forskellige pil typer.
Hvilken er bedst egnet, hvor tæt skal de stå og hvad koster sådan
nogle planter.

Mvh
Jan Holm

Fra : Benny Sørensen

Dato : 29-03-04 02:09

Jan Holm <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev:
> [...]
>meter (så er der heller ikke så meget græs)
>
>Så vidt jeg kunne læse mig til
>findes der en del forskellige pil typer.

--Har du gjort dig nogle tanker om, hvad du eller andre evt. vil
bruge al den dejlige pil til? Til at flette af? Eller til at
flette levende hegn af? Kender du nogle pileflettere? Synes du jeg
spørger dumt? Besøg under alle omstændigheder
www.pileforeningen.dk der er links til forhandlere af pil til
alle formål. Du kan også sagtens finde bøger om emnet på
biblioteket, men alle bøgerne har faktisk det samme mål; nemlig
hvad man kan flette af pilen og ikke så meget det "problem" du
formulerer. Men det vil nok være bedst, hvis du opsøger nogle
dyrkere og får set nogle forskellige sorter.
Mvh.
Lisbeth

Fra : Jan Holm

Dato : 29-03-04 07:12

Benny Sørensen (slet RUIYR) wrote:
> --Har du gjort dig nogle tanker om, hvad du eller andre evt. vil
> bruge al den dejlige pil til? Til at flette af? Eller til at
> flette levende hegn af? Kender du nogle pileflettere?

Det pil ligner jo en religion ,-)) Meningen var at jeg skulle
stikke dem i jorden og så skulle de lave lidt læ til mig og
når de så bliver for store får de en tur med motorsaven.

Levende "vildtvoksende" budskads agtigt, var mere min tanke.

Mvh
Jan Holm

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 29-03-04 09:13

Jamen hvad med, at plante nogle hasselbuske, slåen hyld og lignende... De
kan jo bruges til kager, safter, snapse og supper og meget meget mere...
Oven i det giver de foder til en masse små søde fugle, der som ekstra plus
kan hjælpe dig af med div. irriterende insekter...
Jeg har selv eksperimenteret med pilehegn under flere former og jeg er ikke
imponeret, hverken over læeffekten eller ret meget andet! Ja det skulle lige
være den hastighed det kommer op med og derfor al det gren affald det giver

Fra : Jan Holm

Dato : 29-03-04 09:47

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Oven i det giver de foder til en masse små søde fugle, der som ekstra plus
> kan hjælpe dig af med div. irriterende insekter...

Nu er jeg rimelig grøn, ikke på den gode måde, ud i havens muligheder.
Hvis jeg nu brugte Hyld og Hassel, hvor tæt skulle de så stå. Kan man
plante dem skiftevis (hyld, hassel hyld, hassel ect.) Og hvad koster sådan
noget. Jeg har ikke målt op endnu men vil tro jeg har omkring 100 meter
eller mere hele vejen rundt.

Mvh
Jan Holm

Fra : Gunnar

Dato : 29-03-04 13:10

> [...]
> noget. Jeg har ikke målt op endnu men vil tro jeg har omkring 100 meter

Hej
du kan sagtens plante pil, men det er snart ved tiden. Der skal kun sættes
stiklinger i jorden, og hvis du så vil klippe dem som en hæk, så bliver de
hurtigt tætte. Det er det billigste du kan få, så det er muligt at skifte de
igen.
Gunnar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-03-04 18:56

> [...]
> noget. Jeg har ikke målt op endnu men vil tro jeg har omkring 100 meter

1½ m mellem hver og i tre rækker. Planterne købes en gros - kig i
lokalsprøjten, der er tit tilbud på mindst 25 eller 100 stk af hver, og til
en pris på 5-7 kr pr stk. Du får så nogle små pinde, men allerede næste år
vil der være lidt facon på det, og om 5 år er det hele groet til.
Jeg har et stykke plantebælte med pil, men tæt bliver det altså ikke, og det
ligner mest en "mur" i stedet for en hyggelig beplantning. Det er energipil,
og som det så rigtigt nævnes, så danner det et bjerg af grene, hvilket er
formålet i mit tilfælde, men ikke i dit.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-04 17:56

"AnlægsgartnerJohn" <anlaegsgartnerjrb@NOSPAM5750.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen hvad med, at plante nogle hasselbuske, slåen hyld og lignende...

+ syren og sargentsæble.

Jeg er fuldstændig enig med John.
Pil kan være godt nok nogen steder, men ikke i et læhegn (med mindre, det er
en våd eng, hvor der ikke kan gro andet).

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-04 20:09

On Mon, 29 Mar 2004 18:55:36 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>+ syren og sargentsæble.
>
>Jeg er fuldstændig enig med John.
>Pil kan være godt nok nogen steder, men ikke i et læhegn (med mindre, det er
>en våd eng, hvor der ikke kan gro andet).

Heroppe i vendsyssel plantes der ikke læbælter uden der er pil i dem.
Ikke i 'ren' pil, men der er altid pil i. De tåler vind og de kommer
rimeligt hurtigt op og giver bundlæ.

Der er da også mange flotte sorter af pil.
Men et 'rent' pilelæbælte er nok for meget af det gode.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 29-03-04 20:28

Mads Lie Jensen wrote:
> Heroppe i vendsyssel plantes der ikke læbælter uden der er pil i dem.
> Ikke i 'ren' pil, men der er altid pil i. De tåler vind og de kommer
> rimeligt hurtigt op og giver bundlæ.

Kan jeg være en undtagelse !!! Jeg må indrømme at jeg nu mest hælder
til et budskads bestående af Hassel og Hyld. De enste priser jeg kan
finde på nettet er hhv. 112 for hassel og 60 for hyld. Når nu man har
over 100 meter så bliver det en ret dyr affære, hvis det altså er priserne.

Ingen bud på hvor tæt hassel og hyld skal stå i et hegn ?

Kan jeg selv avle, eller er der andre løsninger som ikke vil koste
spidsen af en jetjager ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-03-04 20:33

> [...]
> finde på nettet er hhv. 112 for hassel og 60 for hyld. Når nu man har
> over 100 meter så bliver det en ret dyr affære, hvis det altså er

Er du sikker på, at det er pr. stk?
I så tilfælde vil jeg til tider føle mig som millio-temli-nær, når jeg ser,
hvor mange selvsåede hyld og hassel, der er i min have

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-04 22:22

On Mon, 29 Mar 2004 21:28:20 +0200, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

>Kan jeg være en undtagelse !!! Jeg må indrømme at jeg nu mest hælder

Selvfølgelig kan du være en undtagelse

>til et budskads bestående af Hassel og Hyld. De enste priser jeg kan
>finde på nettet er hhv. 112 for hassel og 60 for hyld. Når nu man har
>over 100 meter så bliver det en ret dyr affære, hvis det altså er priserne.

Hassel må være den storfrugtede type, hylden sikkert ligeså.
(Storfrugtet vil sige det er dem man har for frugtens skyld).

Du kan "nøjes" med almindelig vild hassel og hyld, når det er til
læplantning - og så kan de købes i små størrelser i bundter
(barrodsplanter) til ikke ret mange penge pr. stk. (8-15 kr vil jeg
skyde på)

>Ingen bud på hvor tæt hassel og hyld skal stå i et hegn ?

Hassel er rimelig opretvoksende, så de skla nok ikke stå for langt fra
hinanden hvis det skal blive tæt - en meters penge måske. Hyld kan blive
lidt bredere, to meter mellem dem. Men det afhænger også af hvor hurtigt
du vil have hegnet til at lukke tæt. Skal det gå stærkt sættes du
selvfølgelig bare noget tættere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 30-03-04 21:14

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> læplantning - og så kan de købes i små størrelser i bundter
> (barrodsplanter) til ikke ret mange penge pr. stk. (8-15 kr vil jeg

Nu er det jo sådan at det kommer til at indhegne haven. Derfor
ville det da være lækkert med et læbælte der kunne give lidt
afkast, dobbelt gevinst. Hvor skal man henvende sig for at få
nolge hyld og hassel med gode frugter, til rimelige penge.

De priser jeg tidligere kom med var svjh. fra noget der hedder
lundhede, og planterne var 50-80 cm. Det var måske derfor
prisen var noget høj.

Mvh
Jan Holm

Fra : Lars Svane

Dato : 29-03-04 10:04

On Mon, 29 Mar 2004 08:11:59 +0200, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

> [...]
>når de så bliver for store får de en tur med motorsaven.
>
>Levende "vildtvoksende" budskads agtigt, var mere min tanke.

Hvis det skal gå stærkt med at få et budskas kan du bruge energipil,
det vokser en 2 meter det første år og efterfølgende bliver det højere
og tættere.

Du kan se noget af det på min hjemmeside http://monbjergpil.dk

Ved ikke hvor du bor i verden, men tilfældigvis har jeg en stor
trailerfuld nyhøstet pil til salg. Det skal bare klippes til
stiklinger og plantes. Det er også fint til "dødt" hegn. Altså hegn
som ikke skal gro, men bare se pænt ud.

Mvh
Lars Svane (Østbirk)