Bambushæk?
Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 28-03-04 06:14

Jeg skal have lavet en hæk af bambus ved mit fritidshus. Kan jeg tage
grave dele af en eksisterende bambus op og plante dem som hæk - og
regne med, at de vil vokse?
Er der andre (evt lettere måder) at formere bambus på?

KS

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-04 18:54

On Sun, 28 Mar 2004 07:13:51 +0200, kelds@ofir.dk wrote:

>Jeg skal have lavet en hæk af bambus ved mit fritidshus. Kan jeg tage
>grave dele af en eksisterende bambus op og plante dem som hæk - og
>regne med, at de vil vokse?

Ja, det kan godt lade sig gøre.

>Er der andre (evt lettere måder) at formere bambus på?

De kan frø-sås. Der er i hvert fald ofte en masse små nye bambus under
en bambus som har blomstret.
Problemet i at så dem er for det første at finde frøene, for det andet
at afkommet sandsynligvis er ret forskelligartet (højt, lavt osv.) og at
det tager lang tid.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carter

Dato : 29-03-04 16:47

Det er selvfølgelig meget smart at lave sine egne bambus fra frø, men
der er bare det ved det, at bambus - heldigvis - ikke afgiver frø andet
end ca hvert 60-70'senstyvende år - for derefter at dø. Vi har selv en
lang hæk af frøformerede bambus, og det har ikke været helt uden
problemer at få den etableret. Det "letteste" er at dele ældre planter
og plante dem med det samme. Hvis man sørger for jævnlig vanding den
første tid, går det fint.
Benny