Motorsav - EL
Fra : Jasper Norman

Dato : 27-03-04 21:32

Hej.

Jeg har en gammel Partner el-motorsav.

Min onkel, der gav mig den, mener bestemt at man manuelt skal "pumpe" olie
frem på kæden. Kan det virkelig passe? Jeg kan ikke finde nogen knap eller
lign. til dette.

Det er en "Partner 1450EL"

Mvh

Jasper

Fra : //zlgge

Dato : 27-03-04 22:12

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem på kæden. Kan det virkelig passe? Jeg kan ikke finde nogen knap eller

På ældre elektriske save skal man tit selv pumpe olie til kæden frem med en
knap placeret ovenpå saven inden for rækkevidde af venstre hånds
tommelfinger.
Hvis du vil være sikker i din sag kan du let tage først sideskjoldet af ind
til kæden, fjerne kæde og sværd. Sværdet sidder klemt fast vha. skjoldet og
de to gevindstøtter der nu stikker ud af motorhuset. Kikker du under den
forreste gevindstøtte er der en aflang fordybning der passer ud for
smørrehullet i sværdet (hold det hul rent). I rillen på motorhuset er der et
hul hvor olien bliver pumpet ud igennem.
Sætter du saven til og lader den køre, skulle der gerne komme en svag strøm
af olie ud fra hullet, der derved smører kæden når den er monteret. Kommer
der ikke olie ud af det hul, forudsat at du har hældt kædeolie på
(specialolie, der skal købes til formålet - ikke motorolie). Så er saven
enten af den type hvor du selv skal pumpe, eller også er den automatiske
pumpe defekt. Der skal ikke komme en stråle ud, bare en svag savlen

Mvh
//zigge

PS: Et godt tip til nybegynderen, anskaf dig en filelære og en rytterlære,
for at sikre at du filer saven korrekt, og få instruktion af en kyndig vedr.
brug af saven og korrekt sikkerhedsudstyr. Det kan spare mange ærgelser og
mistet blod.

Fra : //zlgge

Dato : 27-03-04 22:23

Foresten så har deres model 1425 automatisk smøring...

(Total ubruglig oplysning - men et fint svar

Mvh
//zigge

Fra : benny

Dato : 28-03-04 06:25

lige et lille tip som jeg har fået fra en skovarbejder
det er ikke nødvendigt at bruge den dyre kædesavsolie.....
men brug en tykflydende madolie i stedet for......akurat ligså god og en del
billigere
sværd og kæde tager ikke skade
benny

Fra : edob

Dato : 28-03-04 09:37

Bred en avis ud på jorden. Kør med kædesaven og ret kædesaven ned mod
avisen, så er du ikke i tvivl om hvornår den smører kæden. Når den smører
stænker den tydelige oliedråber ned på avisen.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jasper Norman

Dato : 28-03-04 22:58

Ret logisk Utroligt at vi er nogle der ikke tænker på det Tak for
alle de gode råd.

/Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 09:40

"benny" <beny.pedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> det er ikke nødvendigt at bruge den dyre kædesavsolie.....
> men brug en tykflydende madolie i stedet for......akurat ligså god og

Hvilken olie er tyk nok, for umiddelbart er de, solsikke,raps etc., TYNDERE
end 15W30 motorolie. Og med det har jeg smadret drivhjulet på en sav magen
til den zigge har probs med i en anden tråd .