3 cm hul i væg...hvilket bor kan bruges?
Fra : NIL

Dato : 26-03-04 14:13

Hej alle...

Hvordan borer jeg et hul på ca. 3 cm i diam.i en murstensvæg, som er ca 20
cm tyk?
Skal der bruges et specielt bor? Hvis ja - hvad hedder det (på fagsprog)?

Hilsner
fra
NIL

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 26-03-04 15:55

On Fri, 26 Mar 2004 14:12:50 +0100, "NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>cm tyk?
>Skal der bruges et specielt bor? Hvis ja - hvad hedder det (på fagsprog)?

Skal det være et meget rent og nøjagtigt hul? I så fald skal du have
fat i et kopbor, som vist er billigst at leje i en værktøjsudlejning.
Eller købe et, hvis du skal lave mange.
Hvis der bare skal være nogenlunde pænt hul igennem én gang kan du
gøre det af et par omgange 1eller 3 med et 10 mm installationsbor, som
koster 20 kr. i Harald Nyborg.

KS

Fra : Peter C:\\>

Dato : 26-03-04 16:30

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm tyk?
> Skal der bruges et specielt bor? Hvis ja - hvad hedder det (på fagsprog)?

Hvis det skal være helt rundt og pinlig nøjagtig skal du have en
diamantborekrone......de koster fra 1500,- og opefter, så det er nok næppe
interessant.

Et SDS murbor kan fås i ø20 og 400mm længde for 329,- (hos www.lve.dk) men
det kræver dels en borehammer, dels at du kan nøjes med et hul på 20mm og
dels at du er villig til at ofre små 350,- på at lave et enkelt hul......

Så er der jo muligheden at du borer et centerhul på f.eks. ø10mm , hele
vejen igennem væggen og derefter borer en cirkel af mindre huller på f.eks.
ø5 eller 6mm fra hver sin side.
Det kræver et langt murbor (der kan nå hele vejen igennem væggen) på ø10
samt et mindre murbor på ø5-6 stykker med en længde på ca 110mm
Ulempen er at hullet ikke bliver pinlig cirkelrundt, og det skal måske
"hjælpes lidt" med hammer og mejsel.

Denne løsning med at bore fra hver sin side ville jeg foretrække fremfor at
bore det hele fra en side......boret kan nemt løbe lidt skævt på de 20cm
væggen er bred....
Og jo mindre huller du "borer cirkel" med.....jo mere rund kan cirklen
blive.

MVH Peter C:\

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-03-04 17:05

> [...]
> cm tyk?
> Skal der bruges et specielt bor? Hvis ja - hvad hedder det (på fagsprog)?

Du kan bore et 25 mm hul med en 'haraldnyb' borehammer til godt 200 kr. og
så file resten med en rasp ell lign eller pres boret sidelæns. Eller tag et
vandrør og lav tænder på det med en vinkelsliber, og så bank/drej den gennem
murstenene, det tager lidt tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen