Stennedlægger?
Fra : Carter

Dato : 24-03-04 15:58

Jeg så Steen skrive noget om en stennedlæggerfræser. Er der mon også
noget, der bare hedder stennedlægger? Jeg skal nemlig have lagt nogle
ret store sten.
Benny

Fra : Johnt

Dato : 24-03-04 19:03

"Carter" <cart.er@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg så Steen skrive noget om en stennedlæggerfræser. Er der mon også
> noget, der bare hedder stennedlægger ?

Hvis det er til at lægge store fliser med, så findes denne. Den hedder en
"snude-bille". Fordi den er opfundet af en der hedder Niels Bille.

Hvor man køber den ved jeg ikke. Men jeg har set den i brug.

Hilsen

Johnt

Fra : Fam. Olsen

Dato : 24-03-04 20:16

> [...]
> Jeg så Steen skrive noget om en stennedlæggerfræser. Er der mon også
> noget, der bare hedder stennedlægger? Jeg skal nemlig have lagt nogle

Ja da det er da hans kone der er en Steennedlægger :)

Sorry. Jeg kunne ikke dy mig.

MVH Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:44

On Wed, 24 Mar 2004 15:57:59 +0100, Carter <cart.er@hotmail.com> wrote:

>Jeg så Steen skrive noget om en stennedlæggerfræser. Er der mon også
>noget, der bare hedder stennedlægger? Jeg skal nemlig have lagt nogle
>ret store sten.

Hvilken type sten? Natursten eller fliser af en slags?

Jeg har set diverse entreprenører er begyndt at bruge en form for
sugekop monteret på en svingbar arm på en traktor, når de ligger
fortovsfliser - det ser nemt ud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carter

Dato : 29-03-04 15:35

Det er natursten
Venligst
Benny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-04 20:04

On Mon, 29 Mar 2004 16:34:48 +0200, Carter <cart.er@hotmail.com> wrote:

>Det er natursten

Så skal du nok ikke regne med at der findes maskiner til det - jeg har i
hvert fald aldrig set det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jette

Dato : 01-04-04 19:57

Jeg har læst om en maskinstation der har anskaffet en "stennedlægger" der er
beregnet til arbejde i marken. Før i tiden var det almindeligt at landmanden
samlede marksten sammen, for at de ikke skulle skade hans maskiner, så vidt
jeg har fået fortalt er dette ikke mere tilladt i.h.t. lov om
mineraludvinding i den Danske undergrund. Derfor bruger man en maskine der
sier stenene fra jorden, og lægger dem ned i en dyb rende den selv laver,
derefter dækker den stenene. På den måde generer de ikke landmanden, og de
er ikke fjernet fra jorden.

Hilsen
Knud

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-04-04 20:25

"Jette" == Jette <jmlau@privat.tdcadsl.dk> writes:

Men du underskriver dig Knud?

> [...]
> jorden, og lægger dem ned i en dyb rende den selv laver, derefter
> dækker den stenene. På den måde generer de ikke landmanden, og de er

Det du har set er nok en stenstrenglægger. Man bruger den i
forbindelse med kartoffeldyrkning. Den fungerer på den måde at man
først kører over marken med en såkaldt bedplov, der laver noget der
ligner højbede. Derefter kommer så stenstregnlæggeren, der fjerner
stenene fra det oppløjede bed, og lægger dem i en stribe mellem
bedene. Grunden til at man ikke fjerner stenene er ikke lovgivning,
men simpelthen at der derved opstår en faskine, så marken ikke er nær
så udsat for at blive oversvømmet ved pludselige regnskyl.

Nettoresultatet af alle disse anstrengelser er iøvrigt en væsentlig
bedre kvalitet kartofler, der kan tages op langt hurtigere end hvis
der ikke var stenstrenglagt.

> Hilsen
> Knud

Eller Jette?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Jette Lauritsen

Dato : 05-04-04 00:06

Om der står det ene eller det andet navn afhænger jo sikkert af hvem der
bruger computeren lige nu, når vi nu deles om den samme maskine, det er da
ikke en bagatel at hænge sig i.

Hilsen Knud (Jette´s mand)