Hvad hedder planten?
Fra : Quatalis

Dato : 24-03-04 15:08

Jeg besøgte en smuk have forleden og bemærkede bagest i bunden af nogle af
bedene en krybende, grøn plante der bestod af nogle lange robuste stængler
der krøb henad jorden. De havde ca. 3-5 cm (ovale der endte i en spids)
mørkegrønne blade med en næsten blank overflade. Hist og her sad en lille
lilla blomst på dem - nok ikke større end 2 cm. i diameter. Mange steder
dækkedes bedets bund og jorden under buske af denne plante.

Det forekom mig at planten må være af en nøjsom type der kan vokse på
halvfugtige lidt mørke steder. Da vi har en lang hæk mod vores sydlige nabo,
hvor der stort set ikke gror noget pga af lysmanglen, tænkte jeg at den
ville være velegnet der. Jeg forestiller mig også at den er stedstegrøn, da
der ikke lå døde blade omkring den og bladene syntes mig for kraftige til at
være fra i år. Havens ejer er desværre afdød, så jeg har ingen mulighed for
at spørge der.

Kan nogen hjælpe med navnet på denne plante? - Og evt. en link til en
forhandler, eller en adresse i København? - Og hvis den samme havekyndige
også skulle have et bud på andre kønne planter der ville kunne gro langs
vores hæk, så hører vi bestemt gerne om det. (Jeg har set nogle planter der
hed Hosta som groede ganske mørkt og jeg forestiller mig at bregner også
ville være velegnede).

Fra : Carter

Dato : 24-03-04 15:53

Kan det mon være Vinca?
Den kan man få i enhver plantehandel.
Benny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-03-04 16:46

"Carter" <cart.er@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det mon være Vinca?
> Den kan man få i enhver plantehandel.
> Benny

Osse min tanke.
Hvis man kender nogen med en ældre have, kan den sikkert fås gratis der i
massevis - men på, den breder sig som ukrudt.

Hilsen Inger

Fra : Quatalis

Dato : 24-03-04 18:52

Jeg har fundet en håndfuld billeder af den, og selvom der lader til at være
mange typer, så må det bestemt være een af dem. Mange tak for hjælpen

http://www.pictures.dnlb.dk/FloraDanica/Hefte31/www/1813.jpg
http://www.pharmacy.bg.ac.yu/botanika/hrbr/vinca.jpg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-04 19:01

"Quatalis" <MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> mange typer, så må det bestemt være een af dem. Mange tak for hjælpen

Ved du så også at den hedder Vintergrøn? Den vil gerne have sur jord, og kan
stå halvskygget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Fino

Dato : 24-03-04 20:07

Jeg tror det er vintergrøn,,,den plante har jeg i massevis,,,den breder
sig...tåler skygge.og sol ..kan vokse i fugtig jord men også i tøj jord...de
planter jeg har får små blå blomster...planten er meget giftig.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:41

On Wed, 24 Mar 2004 20:06:35 +0100, "Fino"
<maritafinn@vip.cyberØØØØcity.dk> wrote:

>Jeg tror det er vintergrøn,,,den plante har jeg i massevis,,,den breder
>sig...tåler skygge.og sol ..kan vokse i fugtig jord men også i tøj jord...de
>planter jeg har får små blå blomster...planten er meget giftig.

I tør jord og/eller solrigt kan den dog angribes af en svamp kaldet
visnesyge.

Jeg har aldrig hørt den omtalt som giftig - hvor har du det fra? (Det
står ikke i nogle af mine bøger)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-03-04 22:25

> Jeg har aldrig hørt den omtalt som giftig - hvor har du det fra? (Det
> står ikke i nogle af mine bøger)

I Torben W. Langer: Giftige planter står den omtalt som moderat giftig?
(?antyder vel usikkerhed, går jeg ud fra).
Det er på linje med rabarber, tulipaner, påskeliljer, cotoneaster og arve,
men mindre end rhododendron, hasselurt, hæg, kristtjørn og åkander.

Jeg tror, vi overlever

Hilsen Inger

Fra : Fino

Dato : 26-03-04 08:34

Hej Mads......jeg har læst det i en eller anden bog....kan nu ikke huske
hvilken. hilsen Marita

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:42

On Wed, 24 Mar 2004 15:08:24 +0100, "Quatalis"
<MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> wrote:

> [...]
>lilla blomst på dem - nok ikke større end 2 cm. i diameter. Mange steder
>dækkedes bedets bund og jorden under buske af denne plante.

Nu er det allerede opklaret at det er en vintergrøn. Den kaldes også
Liden singrøn. På latin hedder den Vinca minor. Der findes også en som
hedder Vinca major, som er magen til, bare med blade som er ca. dobbelt
så store.

Vinca minor findes i forskellige sorter, den almindelige som du har set,
har lille blomster, men der er også typer med hvide eller rødlilla
blomster, samt en med gulbroget løv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 12:36

Snip

> Vinca minor findes i forskellige sorter, den almindelige som du har set,
> har lille blomster, men der er også typer med hvide eller rødlilla
> blomster, samt en med gulbroget løv.

Ja, og med fyldte blomster.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:47

> [...]

>hed Hosta som groede ganske mørkt og jeg forestiller mig at bregner også

Både hosta og bregner vil formentlig være gode. De gror uden ret meget
sollys - bare der ikke er for tørt.

Også hasselurt vil være god. Måske bispehue?
Løvefod også - men den sår sig selv ret meget hvis den kan slippe afsted
med det.

http://www.gartneriet.dk