Understøtte bordplade
Fra : Olsen

Dato : 23-03-04 11:02

For enden af vores arbejdsværelse vil vi sætte en bordplade op som ét langt
skrivebord. Vi forestiller os en solid, pæn limtræsplade.

Størrelsen vil blive ca. 350 x 70 cm.

Vi vil helst ha´det så fleksibelt så den ikke støtter på ex et skab eller
lign. midt på.

Pladen kan hvile på en lægte på langvæggen og i siderne, men det er vel ikke
nok?

Kan man sætte et par store vinkler op under pladen eller findes der noget
smartere?

\Olsen

Vi

Fra : Pipeline

Dato : 23-03-04 11:48

"Olsen" <snipnospamSLET@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok?
>
> Kan man sætte et par store vinkler op under pladen eller findes der noget

Det kan du sagtens, jeg har netop sat en plade op med 2 vinkler på 55x40cm.
Pladen er 200x80cm. Vinklerne sidder med 130cm mellemrum.
Du skal bare være opmærksom på at pladen du bruger er "hård", jeg har set
hos en kollega som brugte en lamineret spånplade, at den buer nedad på det
stykke der går ud over vinklerne. I din længde ville jeg nok bruge 3-4
vinkler på langvæggen, samt evt. en lægte under enderne.
MVH
Pipeline

Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 12:19

> Størrelsen vil blive ca. 350 x 70 cm.

I skal forhåbenlingt ikke have "gammeldags" computerskærme på det bord -
for så er 70cm imho for smalt.

Mhs til understøtning så overvej en vinkelprofil i jern på langs under
bordet. Jeg ved ikke lige hvor kraftig den skal være men hvis den kan
klare 100kg på midten med en nedbøjning på et højest et par cm er den
nok kraftig nok.

/A

Fra : Olsen

Dato : 23-03-04 23:22

anders majland wrote:

> I skal forhåbenlingt ikke have "gammeldags" computerskærme på det
> bord - for så er 70cm imho for smalt.

Næ, en fladskærm i dyre domme Men ok, det skal nok være bredere.

> Mhs til understøtning så overvej en vinkelprofil i jern på langs under
> bordet.

Vil jeg ikke banke knæet mod den?

\Olsen

Fra : Olsen

Dato : 23-03-04 23:19

Pipeline wrote:
> Det kan du sagtens, jeg har netop sat en plade op med 2 vinkler på
> 55x40cm.

Vinkler af jern eller træ?

> [...]
> set hos en kollega som brugte en lamineret spånplade, at den buer
> nedad på det stykke der går ud over vinklerne.

Som jeg skrev skal det være en plade af fyrtræ (stavlimet)

>I din længde ville jeg
> nok bruge 3-4 vinkler på langvæggen, samt evt. en lægte under enderne.

Hvorfor ikke også lægge den på en solid lægte på langvæggen kombineret med
vinkler?

\Olsen

Fra : Pipeline

Dato : 24-03-04 00:52

> Vinkler af jern eller træ?

Jeg fik nogle gamle jernvinkler af min far. Desværre er de ikke helt i
vinkel, så jeg måtte lægge lidt pap under for at få pladen i vater.

> Som jeg skrev skal det være en plade af fyrtræ (stavlimet)

Det missede jeg. Min plade er også stavlimet.

> Hvorfor ikke også lægge den på en solid lægte på langvæggen kombineret med
> vinkler?

Det tænkte jeg også på, men jeg havde ikke lige en lægte hjemme så jeg satte
pladen op uden, og det spiller fint. Min plade bliver udelukkende båret af
de to vinkler. Men det skader selvfølgelig aldrig med ekstra understøttelse.
Jeg har lagt et par billeder af min plade her:
www.peter.odeu.dk/bord1.jpg
www.peter.odeu.dk/bord2.jpg

Fra : Olsen

Dato : 24-03-04 01:34

Pipeline wrote:
> [...]
> udelukkende båret af de to vinkler. Men det skader selvfølgelig
> aldrig med ekstra understøttelse. Jeg har lagt et par billeder af min

Herligt. Nu kan jeg overbevise fruen om at det kan lade sig gøre?
Især billede 2 er lige i øjet.
Vinklerne kan vel købes i enhver tømmerhandel, formoder jeg (?)

Tak for hjælpen.

\Olsen