Støbning af garagegulv
Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 22-03-04 21:12

Hejsa

Jeg er den glade ejer af en 30 kvm. garage. Jeg ville gerne have lidt
større glæde af den, ved at kunne bruge den som MC-værksted i
vinterhalvåret. Garagen er bygget af gasbeton og med fladt tag (taget
er ca. 3,5 år gammelt - selve garagen er nok fra slutningen af
tresserne). Gulvet er fliser, sandsynligvis bare lagt oven på den bare
jord.

Min plan er at isolere loft og vægge, samt støbe et nyt gulv,
forsænket 10 cm i forhold til det nuværende - dermed får jeg frihøjde
til at kunne have en MC-lift.

Gulvet er den største udfordring - opsætning af isoleringen kan jeg
nok lige klare selv. Er der nogen her i gruppen der har erfaring med
sådan et projekt? Kan det overhovedet svare sig? Gulvet skal fortsat
kunne bære en personbil.

Jeg er vant til at ordne husstandens motorcykler, men gulvstøbning er
udenfor mit normale område, så jeg kunne godt bruge en grundig
beskrivelse af, hvad der skal gøres.

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

*** NEWSFLASH ***

Russian tanks steamrolling through New Jersey!!!! Details at eleven!

Fra : Peter Schroeder

Dato : 23-03-04 08:33

"Uffe R. B. Andersen" skrev
> Min plan er at isolere loft og vægge, samt støbe et nyt gulv,
> forsænket 10 cm i forhold til det nuværende - dermed får jeg frihøjde
> til at kunne have en MC-lift.

Du skal vel grave ud til 20 cm lecanødder, 5 cm
terrænbats og min. 10 cm betonlag støbt med net.
Dvs. du skal ca 45 cm ned.
Hvis du også skal bruge garagen til bilen om vinteren
skal du tænke på de forholdsvis store mængder vand
der smelter af en snedækket bil...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-03-04 11:13

On Tue, 23 Mar 2004 08:32:37 +0100, "Peter Schroeder"
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Du skal vel grave ud til 20 cm lecanødder, 5 cm
>terrænbats og min. 10 cm betonlag støbt med net.
>Dvs. du skal ca 45 cm ned.

Skal jeg ikke helt ned i frostfri dybde, dvs. 80-90 cm? Er det
lecanødderne, der skal hindre vand i at trække op nedefra eller skal
der noget under igen?

>Hvis du også skal bruge garagen til bilen om vinteren
>skal du tænke på de forholdsvis store mængder vand
>der smelter af en snedækket bil...

Ja, det har jeg også spekuleret lidt på. Et afløb er vel ikke ideelt,
i en garage, hvor der kan løbe olieprodukter ud på gulvet? Nogen gode
forslag? Det næste problem er, at selvom jeg får vandet væk, så vil
ligge store mængder salt tilbage. Jeg regner godtnok ikke med, at
garagen både skal bruges til MC-værksted og garage samtidigt - det er
den ikke stor nok til - så saltet er nok ikke det værste.

Fra : Leonard

Dato : 23-03-04 11:59

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote:

Du kan også bruge muslingeskaller, et lag på 70 cm under betonlaget
klarer både isolering og holder fugten væk.

>Ja, det har jeg også spekuleret lidt på. Et afløb er vel ikke ideelt,
>i en garage, hvor der kan løbe olieprodukter ud på gulvet?

Du må ikke lave afløb inde i garagen uden olieudskiller, men hvis du
laver fald på gulvet, så det løber ud under porten kan du læge en
rende lige udenfor porten og så hedder det overfladevand.

Det kanikke anbefales at bruge garagen til både bil og MC om vinteren,
da der kan blive meget fugtigt når en frossen snedækket bil smelter.
Saltet på gulvet er her nok det mindste problem.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-03-04 22:10

On Tue, 23 Mar 2004 11:59:22 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote:
<snip>
>Du må ikke lave afløb inde i garagen uden olieudskiller, men hvis du
>laver fald på gulvet, så det løber ud under porten kan du læge en
>rende lige udenfor porten og så hedder det overfladevand.

Der skal nok være en rende eller kloak udenfor garagen, for indkørslen
skråner allerede den vej og den skal jo også sænkes, hvis garagegulvet
bliver det.
Jeg har godt hørt om olieudskillere, men hvad er det helt præcist? En
slags avanceret vandlås eller et filter der skal skiftes jævnligt?

>Det kanikke anbefales at bruge garagen til både bil og MC om vinteren,
>da der kan blive meget fugtigt når en frossen snedækket bil smelter.
>Saltet på gulvet er her nok det mindste problem.

Som skrevet tidligere regner jeg ikke med at bilen skal kunne være i
garagen, mens jeg laver motorcykel, men begge dele skal kunne
"opbevares" der. Fugtproblemet er vel at løse med udluftning og en
svag opvarmning? Det er klart, at bilen ikke skal i garage med 10 cm
sne ovenpå, men der hænger jo altid noget bag hjulene.

Fra : Leonard

Dato : 24-03-04 09:16

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote:

>Jeg har godt hørt om olieudskillere, men hvad er det helt præcist? En
>slags avanceret vandlås eller et filter der skal skiftes jævnligt?

Jeg ved det ikke, men da jeg søgte lidt på det sidste år var prisen
mere end 5.000 kr og noget med godkendelse osv.

> [...]
>svag opvarmning? Det er klart, at bilen ikke skal i garage med 10 cm
>sne ovenpå, men der hænger jo altid noget bag hjulene.

Jeg vil nu stadig anbefale at MCen for plads et andet sted hele
vinteren, hvis bilen skal køre ind og ud.
En bil slæber en masse fugt ind, selv på en regnvåd dag som vi har for
tiden.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Schroeder

Dato : 23-03-04 12:50

"Uffe R. B. Andersen" skrev

> Skal jeg ikke helt ned i frostfri dybde, dvs. 80-90 cm? Er det
> lecanødderne, der skal hindre vand i at trække op nedefra eller skal
> der noget under igen?

Det er ikke min fornemmelse at man skal så
dybt "indendørs" for at komme ned til frostfrit.
Jeg har endnu ikke haft is på gulvet i min
med de kuldegrader vi har haft i vinters.
Og jo; Lecanødderne forhindrer fugt i at
trænge op nedefra. Som Leonard skriver kan
muslingeskaller også bruges. Jeg ved ikke hvad
der er billigst.

> [...]
> garagen både skal bruges til MC-værksted og garage samtidigt - det er
> den ikke stor nok til - så saltet er nok ikke det værste.

Jeg har ikke styr på lovgivningen på dette område.
Leonards forslag lyder fornuftigt.
Luftfugtigheden i garagen stiger temmelig meget
når en våd bil køres ind, men det er også mit indtryk
at saltet ikke er et stort problem. Min bil er som regel
mere hvid end mit gulv...

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-03-04 22:17

On Tue, 23 Mar 2004 12:50:05 +0100, "Peter Schroeder"
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Det er ikke min fornemmelse at man skal så
>dybt "indendørs" for at komme ned til frostfrit.
>Jeg har endnu ikke haft is på gulvet i min
>med de kuldegrader vi har haft i vinters.

Nej, det lyder jo egentlig også logisk nok. Så håber jeg bare
fundamentet er dybt nok - men der er ikke revner nogen steder og
garagen er nok knap 40 år gammel.

>Og jo; Lecanødderne forhindrer fugt i at
>trænge op nedefra. Som Leonard skriver kan
>muslingeskaller også bruges. Jeg ved ikke hvad
>der er billigst.

OK

>Jeg har ikke styr på lovgivningen på dette område.
>Leonards forslag lyder fornuftigt.

Jeg er ret sikker på, at Leonard har ret - og jeg ville da heller ikke
selv synes om at have en kloak indenfor i en garage.

>Luftfugtigheden i garagen stiger temmelig meget
>når en våd bil køres ind, men det er også mit indtryk
>at saltet ikke er et stort problem. Min bil er som regel
>mere hvid end mit gulv...

Suk - det er sørme ikke helt let :-/ Almindeligvis ville der ikke
skulle være varme på derude, med mindre jeg skal lave noget og så er
bilen udenfor. Men luftfugtigheden skal jo helst ikke være højere end
i dag, for allerede nu kommer der en tynd hinde rust på mit værktøj,
hvis jeg glemmer at tørre det over med en olievædet klud.

Fra : H.S.

Dato : 23-03-04 12:47

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
> Skal jeg ikke helt ned i frostfri dybde, dvs. 80-90 cm?

Nej, det er fundamentet under dine vægge, som skal være i frostfri dybde.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-03-04 18:12

> [...]
> http://www.twe.net/
>
> *** NEWSFLASH ***
>
> Russian tanks steamrolling through New Jersey!!!! Details at eleven!

Du kan kigge på www.aalborg-portland.dk under brugerservice -> Gør Det selv
finder du en masse gode tips, samt en mængde beregner.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®