Natte-temperatur for agurk
Fra : Søren Hindsholm

Dato : 22-03-04 20:27

I vores drivhus er jorden nu passende for agurk (ca. 25 grader), men om
natten kan luft-temperaturen, der holdes oppe af en infrarød lampe, godt
komme ned omkring 4-5 grader, men ikke under frysepunktet.

Kan man plante agurker ud nu uden større risiko for planterne?

--
Venlig hilsen
_________

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-04 22:28

"Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev
> [...]
> komme ned omkring 4-5 grader, men ikke under frysepunktet.
>
> Kan man plante agurker ud nu uden større risiko for planterne?

Hvis du regner med at have 25 grader i uopvarmet drivhus fra nu og frem,
duer du ikke til at regne. Det er ikke toptemperaturen der er interessant,
men bundtemperatur, der vist ligger på 18 grader for agurk, men helst mere.
Så kan de 4-5 grader i luften nok godt gå an, men kan du love det i
nattefrost? Du kan skaffe varm jord ved at lade en akvarievarmer i en fyldt
kapillærkasse holde vandet på 25 grader, og så skal der et telt til med
varme, så du kan holde luften varm også.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 23-03-04 12:53

"Søren Hindsholm" <s@hindsholmREMOVEXXX.dk> skrev i en meddelelse
> I vores drivhus er jorden nu passende for agurk (ca. 25 grader), men om
> natten kan luft-temperaturen, der holdes oppe af en infrarød lampe, godt
> komme ned omkring 4-5 grader, men ikke under frysepunktet.

Det var dog utroligt, så varmt tror jeg ikke der er i vores drivhus endnu.

> Kan man plante agurker ud nu uden større risiko for planterne?
Jeg mener at agurker først plantes ud i Juni....

Fra : klaus

Dato : 23-03-04 19:59

Søren Hindsholm wrote:
> [...]
> komme ned omkring 4-5 grader, men ikke under frysepunktet.
>
> Kan man plante agurker ud nu uden større risiko for planterne?

Jordtemperaturen er ikke noget problem, som du har beskrevet i en anden
tråd så benytter du halmvarme og den metode skal nok holde varmen i
jorden over de kritiske 18 i et par måneder. Men en lufttemperatur på 4
grader og måske mindre en kold april-nat er et problem. Jeg har lavet et
lille drivtelt inde i mit drivhus og med en petroleumsvarmer tilfører
jeg lidt varme de nætter hvor der er optræk til nattefrost. Jeg har på
min hjemmeside et dokument, hvor jeg skriver noget om planteformering og
herunder også hvordan jeg varmer mit drivhus op i starten af sæsonen,
måske du kan bruge mine erfaringer til noget
http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen