Revner i mur af lekablokke
Fra : MJ

Dato : 22-03-04 11:13

Jeg har et garage/fyrrum/værksted der er bygget i lekablokke (stænkpudset).
Et par steder på den en mur er der nogle revner (går hele vejen igennem
blokkene) fra taget og ned til soklen. Revnen er varierer fra at være ca. ½
mm bred til at være et par mm bred.

I det halve år vi har ejet huset, har der ikke være nogen problemer. Men
her i sidste uge da det regnede og stormede en del, trak der lidt vand ind i
fyrrummet (rendte ud nede ved gulvet) Det var ikke meget vand, ca. ½ litter.
Men der kunne jo opstå problemer til vinter, hvis der er trukket vand i
revnen og det begynder at fryse.

Så jeg kunne jo godt tænke mig at få gjort noget ved de revner. Men jeg er
ikke helt klar over hvordan jeg laver en holdbar løsning. Jeg kunne
selvfølelig give revnen en tur med "stænkpudseren" men det tror jeg ikke vil
holde, da murværket sikkert står og arbejder lidt.

Er der en handyman der kan give mig et, tiltrængt, godt råd ?

På forhånd tak

Morten

Fra : Peter Schroeder

Dato : 22-03-04 12:19

"MJ" skrev
> [...]
> selvfølelig give revnen en tur med "stænkpudseren" men det tror jeg ikke vil
> holde, da murværket sikkert står og arbejder lidt.

Er disse ting nævnt i tilstandsrapporten (hvis du har en)?
Hvis ikke, synes jeg du har en rimelig god sag, især
hvis der er tegnet ejerskiftforsikring.
Det vigtigeste er at finde ud af årsagen. Er fundamentet
i orden? Er der indlejrede bjælker som suger vand?
Umiddelbart vil jeg tro at cement eller mørtel kan
bruges til at lappe revnen med, men det kan næppe
holde i sig selv.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : MJ

Dato : 22-03-04 12:48

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Umiddelbart vil jeg tro at cement eller mørtel kan
> bruges til at lappe revnen med, men det kan næppe

Revnerne er nævnt i tilstandsraporten, som en K1
Soklen er i orden, har banket det løse puds af for at tjekke. Revnen slutter
ved den nederste lekablok.
Der er ikke indlejrede bjælker. Muren er stabil og lyder ikke "skør" når man
banker på den rundt om revnen.

Årsagene til vandet er at der var meget kraftig vind/storm lige ind på
muren, som fik regnen til at slå direkte ind på muren, hvor vandet så løb
ind i revnen og rendte ud nederst inde i mit fyrrum. Muren er ikke våd,
fugtig eller jordslået. Det er også kun sket denne ene gang i løbet af
vinteren.

Revnerne ( der er 2 stk med ca 10 meters mellem rum) er sikkert bare
"almindelige" sætnings revner.
Jeg har, for at se om muren stadig sætter sig pudstet revnerne med noget
færdigblandet pudsemix indvendig.
Gjorde det for ca. 3 måneder siden. Der er først kommet en meget lille revne
her under stormvejret.

Men jeg skal jo have fyldt noget i revnen inden vinter, pga frost og alt det
sjove. Men det hvad gør man lige, for muren står jo åbenbart og "arbejder"
lidt så hvis jeg bare pudser med mørtel eller cement, vil det jo bare slå
revne under næste stormvejr!

Måske noget med en gummifuge af en eller anden slags???

Fra : Peter Schroeder

Dato : 22-03-04 13:56

"MJ" skrev
> [...]
> ved den nederste lekablok.
> Der er ikke indlejrede bjælker. Muren er stabil og lyder ikke "skør" når man

For at en revne skal få K1 status mener jeg at
synsmanden skal vurdere "at det er en gammel skade"
og at den er "stabil".
Men det kan jo ha' noget at gøre med hvad der er
bag muren...
Hvis ikke fundamentet er årsagen, er det måske taget?

> [...]
> ind i revnen og rendte ud nederst inde i mit fyrrum. Muren er ikke våd,
> fugtig eller jordslået. Det er også kun sket denne ene gang i løbet af

Vandet er ikke noget problem, hvis der ikke er
isolering bag muren. Du skal alligevel pjaske
med vand når du skal lappe muren.

> [...]
> færdigblandet pudsemix indvendig.
> Gjorde det for ca. 3 måneder siden. Der er først kommet en meget lille revne

Hvor gammel er bygningen? Sætningsskader bør ikke
opstå hvis bygningen er mere end 5 år gammel.

> [...]
> lidt så hvis jeg bare pudser med mørtel eller cement, vil det jo bare slå

Det lyder som du har 10 meter mur der står og
svajer i vinden?

> Måske noget med en gummifuge af en eller anden slags???

Snarere en form for murbånd, hvor en slags
stålbånd sømmes fast til væggen indvendig og
pudses over. Men jeg synes du skal tale med
en byggesagkyndig om det først. Evt. det firma
som lavede tilstandsrapporten.
Jo mere du lapper nu, jo sværere får du ved at føre en sag.

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 23-03-04 23:43

Skær revnen op ca 1cm, skær hver 3. langfuge op og ilæg 8mm rustfri
rundjern udfug med tørbeton ,evt på begge sider"MJ" <rys@it.dk> skrev i en
meddelelse news:405ebcc5$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : MJ

Dato : 24-03-04 11:40

Tak for rådet Stig,

Hvor langt skal jeg gå til hver side af revnen, med det rundjern og hvor
langt skal jeg smide det ind i ?

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 24-03-04 22:15

hvor bred er muren men jernet skal dækkes med 3cm

Fra : MJ

Dato : 26-03-04 15:22

Muren er vel 12 meter bred/lang.
Dyben er en standard leka blok (vel en 20 cm)

Skal jeg til at sætte rundjernet ind hele vejen i muren (12 meter)
eller er det nok at gå et par meter til hver side af revnen?