selv imprægnering at selvskovet træ
Fra : klaus nielsen

Dato : 22-03-04 10:25

hej
er der nogen her der ved noget om hvordan man selv imprægnerer selvskovet
træ ? helst miljøvenlige produkter
det skal bruges i et byggerri. til feks facade beklædning, hvor man kun kan
komme til at give bagsiden én gang.. altså inden montering
på forhånd tak

klaus nielsen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-03-04 11:16

klaus nielsen wrote:

> hej
> er der nogen her der ved noget om hvordan man selv imprægnerer selvskovet
> træ ? helst miljøvenlige produkter

Der er flere der anbefaler linoliemaling.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The underlying assumption is closer to "if you are hiding something, you

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 22-03-04 12:18

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:405eb0e0$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> det skal bruges i et byggerri. til feks facade beklædning, hvor man kun kan
> komme til at give bagsiden én gang.. altså inden montering

Trætjære !

mvh
Johnny H. Nielsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-03-04 00:25

"Johnny H. Nielsen" skriver:

> Trætjære !

det bedste til frisk træ er trætjære.

Men du skal tage højte for at træet svinder når det tørre.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-03-04 16:15

> er der nogen her der ved noget om hvordan man selv imprægnerer selvskovet
> træ ? helst miljøvenlige produkter

Hvis du skal have imprægneret mod råd og svamp kommer du nok ikke uden
om noget med fungicid i, herunder diverse olier. Linolie er ikke i sig
selv nok til at holde råd og svamp væk hvis der først er fugt (men det
kan du jo også få med fungicid).

Men selvfølgelig så går jeg ud fra du laver byggeriet godt
"konstruktivt" fra bunden, på den måde kan det være du ikke behøver den
helt store giftkværn fremme, men blot beskytte beklædningen mod sollys
(?!). Her skal du så have et produkt der er så uigennemsigtigt som
muligt - så UV-strålerne ikke kan komme igennem (diverse malinger,
herunder linolie eller måske dem de har beskrevet hos Raadvadcenteret).
Det er helt sikkert den vej man går - og bør gå, for at undgå for meget
gift i husene og miljøet.

Kig evt. hos Raadvadcenteret efter inspiration, de har ihvertfald
holdninger til det de laver. Også alternativer til fungicider.

Mvh

Jesper.