Jordvarme
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-03-04 15:24

Jeg har nu bestilt 8 m = 120 watt jordvarmekabel. Hvor stort et areal kan
jeg forvente er passende til et 'drivhus i drivhuset'-bed på tyk flamingo og
bobleplastoverdækning?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-03-04 19:04

On Sun, 21 Mar 2004 15:24:23 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har nu bestilt 8 m = 120 watt jordvarmekabel. Hvor stort et areal kan
>jeg forvente er passende til et 'drivhus i drivhuset'-bed på tyk flamingo og
>bobleplastoverdækning?

Jeg kan desværre ikke svare dig men vil meget gerne vide mere om sådan
et jordvarmekabel - ting som pris og hvor det købes

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-03-04 22:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Jeg kan desværre ikke svare
dig men vil meget gerne vide mere om sådan
> et jordvarmekabel - ting som pris og hvor det købes

Nu er jeg så heldig at jeg har en termostat. Muligvis kan man køre det
fornuftigt, ved helt eller delvis at slå fra med et tændslukur i dagtimerne.
Selve ledningen koster (desværre) godt 500 kr., men det er i en rimelig
holdbar kvalitet. Der fås gulvvarmesæt billigere, limet på en måtte, kan
muligvis være gode nok. Set hos Hjemogfisk, jeg har bestilt min direkte ved
en elektrikker, der bestiller den hjem. Det er min plan at lægge ledningen
meget tættere i den ene ende end i den anden, så man får lidt at vælge
imellem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-03-04 11:12

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg kan desværre ikke svare dig men vil meget gerne vide mere om sådan
> et jordvarmekabel - ting som pris og hvor det købes

Hej

DEVI laver kabler til at lægge i jorden.
www.devi.dk

Jeg havde nogle priser, men nu kan jeg ikke finde dem, men en søgning på
nettet kan sikkert løse det problem.

De har længder fra 2 m til 140 m, så der er både til det lille såbed og
til hele indkørslen, så man er fri for snerydning.

Jeg har selv planer om at bygge et såbed, men det må vente til jeg får
bygget en ny udestue eller til jeg får bygget et nyt drivhus.

mvh
Ole-J

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-03-04 18:35

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev
> Hej
>
> DEVI laver kabler til at lægge i jorden.
> www.devi.dk

Det er et devi jeg har købt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas

Dato : 23-03-04 10:37

En ting tror jeg med sikkerhed at kunne sige: Det bliver dæleme nogle dyre
planter/grønsager I får!! Alene omkostningen til udstyret, men måske især
til driften....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-04 11:50

On Tue, 23 Mar 2004 10:36:59 +0100, "Andreas"
<cumyfriendfjerndette@get2net.dk> wrote:

>En ting tror jeg med sikkerhed at kunne sige: Det bliver dæleme nogle dyre
>planter/grønsager I får!! Alene omkostningen til udstyret, men måske især
>til driften....

Jeg vil da lige sige at for mit vedkommende er det ikke til at dyrke
grøntsager, men til et formeringsbed til vanskelige stiklinger - mange
ting slår bedre rod når de får noget undervarme.
Dyrt i drift, sikkert, men det må man jo så ligge oven i prisen når
tingene skal sælges...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-04 19:27

"Andreas" <cumyfriendfjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> En ting tror jeg med sikkerhed at kunne sige: Det bliver dæleme nogle dyre
> planter/grønsager I får!! Alene omkostningen til udstyret, men måske især
> til driften....

Det er en investering der forhåbentlig dækker de næste mange år, det har
altid kostet. Spørg en jæger hvad kiloprisen bliver på hans fasansteg. Det
kunne han få serveret på de dyreste restauranter flere gange for de penge.
Men det er ikke det det drejer sig om. Hobby har altid kostet penge.

Om det lige bliver grønsager det kommer til at dreje sig om ved jeg ikke,
men angående blomster og andre planter til haven kan jeg da meget vel tjene
investeringen hjem - måske allerede på et år! Så dyrt er det ikke, men måske
dyrt at lade være...... Strømmen bliver heller ikke til alverden. Det er en
kort tid det skal køre, og om dagen i sollys, slår termostaten helt fra til
hen på aftenen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas

Dato : 23-03-04 22:58

Har du prøvet at have en elmåler tilsluttet? Hvis du har og du stadig
fastholder at det er bagatelagtige udgifter, der nemt kan tjene sig selv
hjem vil jeg meget gerne høre nærmere om din konstruktion. Desuden kommer
det naturligvis an på om det er særligt dyre rariteter vi taler om eller
lidt mere almindelige ting.

Under alle omstændigheder vil fjernvarme (hvis muligt) efter min
overbevisning være langt at foretrække økonomisk set i længden (især i
kommuner som Aalborg). Jeg vil dog stadig påstå, at selv med fjernvarme
bliver det en temmelig dyr sag. Er der så oven i købet kun enkeltglas/plast
og ingen isolering i soklen bliver det endnu værre. Naturligvis forudsat at
man vil bruge varmen fra januar - februar og hen i april-maj.

Hvilke ting producerer du i øvrigt? Måske er jeg en potentiel kunde eller vi
kan evt. bytte?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-04 23:30

> [...]
> man vil bruge varmen fra januar - februar og hen i april-maj.
>
> Hvilke ting producerer du i øvrigt? Måske er jeg en potentiel kunde eller

Nu ved jeg ikke om du regner med at man kan opvarme et erhvervsgartneri med
120 Watt? Jeg avler kun til udsætning i egen beskedne have, men kommer
du forbi Esbjerg, kan vi nok finde ud af lidt bytning.

Konstruktionen er endnu ikke færdig, men det bliver et lille flamingobelagt
bord med telt af bobleplast, inde i drivhuset til tidlig forårsstart, intet
andet.

Elmåler behøver jeg ikke. 120 w i f.eks. 50% drift koster et par kroner i
døgnet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas

Dato : 24-03-04 09:08

Nåehhh OK. Jeg bruger også selv noget i den stil, men jeg har godt nok ikke
"turdet" gøre det som du gør (af frygt for elregningen). Jeg er først lige
startet op med elopvarmning af et 40 x 60 cm stiklinge"terrarium" i mit
isolerede men ellers uopvarmede skur (solen giver dog et tilskud til
varmen!). Ved opvarmning af terrariet til 20 grader kan jeg sige at
elforbruget på de 4 dage det har kørt ligger på ca 1½ kWh pr. døgn. -Jeg kan
dog ikke nøjes med dette, da jeg har en del andre planteprojekter igang, så
jeg skal have konstrueret noget der er langt bedre isoleret men samtidig
skal det være let at pakke væk i forsommeren og må helst ikke fylde for
meget til den tid. Er der nogle smarte selvbyggere af lignende, må I gerne
maile direkte til mig.

Jeg gør noget i forskellige haveplanter dog primært Clematis, men "gør" mest
i mere eksotiske planter som Canna, Calla, Passiflora m.v.

Jeg har en lang ønske liste over planter !!!! Hvis nogen har noget at
tilbyde - bytte/salg må I meget gerne maile direkte til mig. Bor i Aalborg.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-04 20:29

On Wed, 24 Mar 2004 09:07:56 +0100, "Andreas"
<cumyfriendfjerndette@get2net.dk> wrote:

>Jeg gør noget i forskellige haveplanter dog primært Clematis, men "gør" mest
>i mere eksotiske planter som Canna, Calla, Passiflora m.v.

Jeg har nogle få gange forsøgt mig med clematis. Desværre med yderst
begrænset held. Kun en skovranke har jeg fået til at slå rod og
overvintre. Jeg har sat stiklingerne i starten af juli (tror jeg det
var) uden undervarme. Meget få af dem slår rod, dem som gør når ikke at
blive store nok til at klare vinteren i uopvarmet drivhus.

Kan du komme med nogle tips?

http://www.gartneriet.dk