Hjælp til fremstilling af skrivebord
Fra : jens lund jensen

Dato : 20-03-04 15:27

Hej NG

Jeg har længe haft planer om at lave mit eget skrive/computerbord og nu
skal det være. men desværre er det et stykke tid siden jeg har haft
træsløjd, så jeg har brug for ldt råd og vejledning.

Jeg har tænkt mig at bruge en 1200x2400mm MDF plade og så skære den ud så
den får en buet formm med plads til skærmen i hjørnet. Lidt lige som det
her bord http://inventarland.dk/tilbud5.htm

Og kommer spørgsmålene:

Er der nogle gode tips til når jeg skal til at save i bordpladen?

Hvordan sikre man sig at bordet er stabilt?

Hvad er den bedste måde at fastgøre bordet på? Jeg har regnet med at købe
4 ben og så et i hvert hjørne.

Hvordan skal en mdf plade behandles, så den får en flot overflade, og skal
det gøres før eller efter bordet er samlet.

Med venlig hilsen Jens Lund Jensen.

PS jeg beklager meget hvis denne post kommer 2 gange. jeg kom til at bruge
den forkerte email adresse og fik ikke aflyst den i tide.
--
"Just once, I'd like to time-travel and not see Nazis."

Fra : Thomas

Dato : 21-03-04 10:45

"jens lund jensen" <jens_l_j@anarki.danmark> wrote in message
> Hej NG
>

> Hvad er den bedste måde at fastgøre bordet på? Jeg har regnet med at købe
> 4 ben og så et i hvert hjørne.

Vælger du at købe 4 ben, så prøv Ikea. De havde 4 ben til en latterlig pris
(til 99,- eller 199,- inkl skruer) da jeg købte for et par måneder siden
(Odense), hvilket jeg ikke fandt i andre butikker/byggemarkeder til bare i
nærheden af den pris. Jeg kan dog ikke se dem på deres hjemmeside
www.ikea.dk

Mvh

Thomas

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-03-04 10:34

jens lund jensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan skal en mdf plade behandles, så den får en flot overflade, og skal
> det gøres før eller efter bordet er samlet.

Hej

Hvis du sætter et bordben i hvert hjørne, så tror jeg at pladen vil bue
ned på midten. Da min computer og skærm ikke af den lette type, og
bordet er bredt, har jeg gjort følgende, nemlig tre ben i bagkanten, og
forrest har jeg placeret en skuffereol i hvert hjørne, som støtter, og
tilmed har jeg skuffer lige ved hånden.
Skufferne har jeg købt hos trævarefabrikkernes udsalg:
http://www.traevarer.dk/varer.asp?catid=93&u=52
de passer lige i højden.

mvh
Ole-J

Fra : jens lund jensen

Dato : 26-03-04 13:20

On Tue, 23 Mar 2004 10:33:47 +0100, Ole Jensen wrote:

> [...]
> bordet er bredt, har jeg gjort følgende, nemlig tre ben i bagkanten, og
> forrest har jeg placeret en skuffereol i hvert hjørne.
det var også det jeg var bange for at pladen ville gøre men løsningen med
skuffer er lidt for dyr for mig. Bordet skulle helst være så billigt som
muligt.

mvh jens jensen

--
"Just once, I'd like to time-travel and not see Nazis."

Fra : //zlgge

Dato : 26-03-04 02:02

"jens lund jensen" <jens_l_j@anarki.danmark> skrev i en meddelelse

> Er der nogle gode tips til når jeg skal til at save i bordpladen?

MDF er uanmindeligt nemt at arbejde i, om det så er med en sløv brødkniv.
Men hvis du bruger en fintandet skarp sav, evt. en stiksav, så får du en
meget flot finish.

> Hvordan sikre man sig at bordet er stabilt?

Ved at have langt imellem benene :D - Nej seriøst, hvis du vil sikre dig at
pladen ikke kommer til at "hænge" på midten, så lav en plade på min. 25 cm.
i højden og lim den på undersiden et par cm fra kanten vinkelret på i hele
bordets længde. Det vil gøre at din bordplade får næsten samme stivhed som
en plade på 25 cm tykkelse!

> Hvad er den bedste måde at fastgøre bordet på? Jeg har regnet med at købe
> 4 ben og så et i hvert hjørne.

Ja hvordan ellers?

> Hvordan skal en mdf plade behandles, så den får en flot overflade, og skal
> det gøres før eller efter bordet er samlet.

Køb noget autolak og påfør det med mohairrulle, det er næsten på højde med
sprøjtelak. Giv lakken en klar dæklak, et par lag, så får du en blank og
slidstærk overflade. Du kan evt. lave staferinger eller mønstre i den
farvede lak, hvis du vil have en kulør som optiske mus er glade for.

Mvh
//zigge

Fra : jens lund jensen

Dato : 26-03-04 13:35

On Fri, 26 Mar 2004 02:01:42 +0100, //zlgge wrote:

> [...]
> Men hvis du bruger en fintandet skarp sav, evt. en stiksav, så får du en

det lyder godt. Hvordan er mdf plader med hensyn til støv, når man saver.
Er det noget man kan gøre indendørs eller skal man udenfor.

> [...]
> bordets længde. Det vil gøre at din bordplade får næsten samme stivhed som

bare lige så jeg forstår dig rigtigt, så er det et 25 cm bredt stykke træ
som skal limes under bordpladen så det ligner et L?

> Mvh
> //zigge

tak for de mange gode råd.

mvh jens jensen.

--
"Just once, I'd like to time-travel and not see Nazis."

Fra : tb

Dato : 26-03-04 16:56

> bare lige så jeg forstår dig rigtigt, så er det et 25 cm bredt stykke træ
> som skal limes under bordpladen så det ligner et L?

og er det kun bagerst ? (det giver jo lidt benproblemer hvis det er foran

Fra : TG4600

Dato : 29-03-04 12:04

> det lyder godt. Hvordan er mdf plader med hensyn til støv, når man saver.
> Er det noget man kan gøre indendørs eller skal man udenfor.

Om det skal gøres udendørs er jo et spørgsmål om dine egne krav til
inde-miljø, inklusive 'fruens' tolerance. Det støver lidt men ikke mere end
ved savning i spånplade. En stiksav med støvsuger monteret er helt fint...

/TG

Fra : //zlgge

Dato : 02-04-04 23:24

"jens lund jensen" <jens_l_j@anarki.danmark> skrev i en meddelelse

Undskyld det tog lidt tid at svare - men jeg fik ikke mærket dit indlæg

> det lyder godt. Hvordan er mdf plader med hensyn til støv, når man saver.
> Er det noget man kan gøre indendørs eller skal man udenfor.

Hvis det var på et snedkerværksted, skulle der være udsugning på save mm.
Men hjemme kan du klare dig med en billig engangsstøvmaske. MDF og HDF
plader "er" giftige, men hvis ikke du har tænkt dig at starte en produktion
af Ikeamøbler op så går det nok.

> [...]
>
> bare lige så jeg forstår dig rigtigt, så er det et 25 cm bredt stykke træ
> som skal limes under bordpladen så det ligner et L?

Ja - ellers bliver det noget træls at sidde ved. Prøv at besøge f.eks.
InventarLand og lur lidt på deres borde.