Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor max 30 sekunders film i 640x480 på~
Fra : Thomas

Dato : 27-04-04 19:45

Hej NG

Nogen der ved hvorfor at der er disse begrænsninger på mit Canon A 70, under
filmoptagelse´?

640 x 480 max 30 sekunder

320 X 240 max 3 minutter

160 X 120 max 3 minutter

Er det en buffer i kameraet der bliver fyldt op efter den tid? Er det en
begrænsning Canon har lavet for at folk skal købe et alm. videokamera
istedet? Eller en helt anden mulighed? Det irriterer mig da lidt nu. Jeg
har slet ikke købt kameraet for denne mulighed, men optagekvaliteten er så
god så man godt kunne have brugt mere end 30 sekunder i den bedste kvalli
;o(

Mvh

Thomas

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-04-04 19:59

On Tue, 27 Apr 2004 20:45:29 +0200, "Thomas"
<BambanosREmOvE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>god så man godt kunne have brugt mere end 30 sekunder i den bedste kvalli

Størrelse af dit memory kort. Sæt et større i så er der sikkert plads
til mere.

Men jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor nogen er så glade for de
små frimærkestørrelsefilm. Hvis du vil optage film så køb da et
videokamera.

MVH Tommy

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-04-04 20:08

Hej

Tommy Jensen wrote:
> Størrelse af dit memory kort. Sæt et større i så er der sikkert plads
> til mere.

Nej, størrelsen har ingen betydning for disse begræsninger. Det er noget
politisk noget. I øvrigt bliver en 3 minutters film i 320x240 større end
en 30 sekunders 640x480.

> Men jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor nogen er så glade for de
> små frimærkestørrelsefilm. Hvis du vil optage film så køb da et
> videokamera.

Jeg mener, at nogle af de nyere kameraer fra Canon tager 3min i 640x480
med 30fps. Det er en ganske forbløffende kvalitet som sagtens kan
konkurrere med billige videokameraer.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-04 21:43

Tommy Jensen wrote:

> Men jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor nogen er så glade for de
> små frimærkestørrelsefilm. Hvis du vil optage film så køb da et
> videokamera.

Tja, s.v.j.v. så er en TV-skærms opløsning tæt på 640 x 480 pixel.
Og de små QuickTime film er jo grydeklare til brug på nettet, så jeg
kan egenlig godt forstå, at de er populære...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-04 06:04

In article <408EC5C4.9090507@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> Tja, s.v.j.v. så er en TV-skærms opløsning tæt på 640 x 480 pixel.
> Og de små QuickTime film er jo grydeklare til brug på nettet, så jeg
> kan egenlig godt forstå, at de er populære...

nej nej nej. 640x480 er størrelsen på en standard computerskærm anno
1985.

Et europæisk TV billede er 720x576, altså noget større.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-04-04 14:04

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote

> nej nej nej. 640x480 er størrelsen på en standard computerskærm
> anno 1985.
>
> Et europæisk TV billede er 720x576, altså noget større.

Ja, men hvilke signaler sendes der normalt til det?

Tag et kig på http://www.cs.tut.fi/~leopold/Ld//VideoFormats.html .
Det er ret interessant at se at f.eks. DVD er i omegnen af 500x480
punkter.

Samme tabel gør det også klart at det ikke er oplagt at reducere
opløsningen af filmklip til to simple tal.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-04 20:54

In article <Xns94D999CD673EDtokeeskildsen@130.226.1.34>, Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> punkter.
>
> Samme tabel gør det også klart at det ikke er oplagt at reducere
> opløsningen af filmklip til to simple tal.

Han glemmer atr tage højde for forskellen mellem PAL og det
amerikanske Never Twice the Same Color (NTSC) system. I USA har
man ca. 525 linier på et billede, PAL har 625.

Fra : Claus Hastrup

Dato : 28-04-04 00:29

> Størrelse af dit memory kort. Sæt et større i så er der sikkert plads
> til mere.

Nej - mange kameraer har max. videotid på, uanset memory-kortets størrelse.

> Men jeg har iøvrigt aldrig forstået hvorfor nogen er så glade for de
> små frimærkestørrelsefilm. Hvis du vil optage film så køb da et
> videokamera.

Det kunne jo tænkes, at man var interesseret i at optage de "små
frimærkestørrelsefilm", fordi det netop er en mulighed på (de fleste)
digitalkameraer. Bare fordi man gerne vil optage lidt hyggevideo, er det da
ikke sikkert, man vil - eller kan - spendere flere tusinde kroner på et
videokamera...

Hilsen Claus, studerende - og ikke ved muffen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-04-04 20:08

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> god så man godt kunne have brugt mere end 30 sekunder i den bedste kvalli

Ixus 300: 4 sek i bedste - 30 i mellemste - dårligeste har jeg ikke kigget

G1: kun 320x240 - 30 sek.
I G1'erens manual står der at det er begrænset af bufferens størrelse -
samme
som gør sig gældende for antallet af billeder du kan tage i serie.
Der findes andre mærker, der med enkelte modeller kan gemme direkte på
ram-kortet, så du kan optage så meget som ram-kortet kan trække i een
køre.

Værst er det dog at jeg endnu ikke har gættet hvordan du sku' kunne klippe
klippene sammen på pc'en og hælde dem tilbage i kameraet for afspilning
"ude i byen". Gider ikke slæbe den bærbare med...

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : TC

Dato : 27-04-04 21:44

> [...]
> klippene sammen på pc'en og hælde dem tilbage i kameraet for afspilning
> "ude i byen". Gider ikke slæbe den bærbare med...

Ved en opløsning på 640x480 fås en hæderlig gengivelse på alm. VHS, bliver
dog bedst hvis du kan lave det til 800x600.
Bruger selv Presto Videoworks og konverterer til DivX og så ellers via
TV-out og over på videoen.

Tommy

Fra : Jens Christensen

Dato : 27-04-04 22:04

> [...]
> dog bedst hvis du kan lave det til 800x600.
> Bruger selv Presto Videoworks og konverterer til DivX og så ellers via

Alm. VHS er 320x240 eller deromkring...Hvis du skal lave det om til noget
(som jeg ikke kan se den store mening med) skal det vel være 720x??? eller
noget i den stil...som er tvets max-opløsning, der svjv ikke er 800x600.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : TC

Dato : 28-04-04 09:39

> [...]
> noget i den stil...som er tvets max-opløsning, der svjv ikke er 800x600.

Det er bare min ringe erfaring, efter et par forsøg med div. formater, at
800*600 gav det bedste resultat, men 640*480 da absolut var til, at holde ud
på 28".
320*240 gav et sebart Resultat, men en del støj, og var trættende for
øjnene.

TommyC

Fra : Niels T

Dato : 27-04-04 21:44

"Thomas" <BambanosREmOvE@hotmail.com> wrote in message
> Hej NG
snip
> [...]
> god så man godt kunne have brugt mere end 30 sekunder i den bedste kvalli

På de fleste større Sony'er (f.eks P-52,72 etc.) kan man optage
"uendeligt" - kun begrænset af størrelsen på memory-sticken..

..Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-04-04 22:07

Niels T wrote:

> På de fleste større Sony'er (f.eks P-52,72 etc.) kan man optage
> "uendeligt" - kun begrænset af størrelsen på memory-sticken..

Det samme gælder for Fuji's digicams...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Hastrup

Dato : 28-04-04 00:22

> Det samme gælder for Fuji's digicams...

.... og mit Olympus C-750UZ

Fra : Max

Dato : 28-04-04 11:03

> ... og mit Olympus C-750UZ

Og mit Canon A60....eller i hvert fald til kortet løber ud....

/Max

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-04-04 18:33

Max skrev:
> Og mit Canon A60....eller i hvert fald til kortet løber ud....

Det må jeg lige være sikker på at jeg har forstået rigtigt: Skriver du
at du med A60 kan optage filmstumper af mere end 3 minutters varighed?

Det er nemlig aldrig lykkedes mig, hverken med A40, A70 eller A75

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Max

Dato : 29-04-04 06:35

> Det må jeg lige være sikker på at jeg har forstået rigtigt: Skriver du
> at du med A60 kan optage filmstumper af mere end 3 minutters varighed?
>
> Det er nemlig aldrig lykkedes mig, hverken med A40, A70 eller A75

Det mener jeg skærkt....men mit kamera er lige på ferie i tyrkiet om kommer
først hjem næste weekend...men derefter skal jeg da lige lave en prøve...og
selvfølgelig poste her

/Max

Fra : Lyrik

Dato : 28-04-04 01:35

> [...]
>

> Er det en buffer i kameraet der bliver fyldt op efter den tid? Er det en
> begrænsning Canon har lavet for at folk skal købe et alm. videokamera
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg tror det er rent mekaniske grunde. Efter længere tid kunne det ske at
video og lyd bliver usynkroniserede. Måske bliver kameraet "overophedet".
Ved 640x480 skal processoren behandle 1,23 megabyte i sekundet.
Ved 320x240 skal den behandle 0,4 megabyte i sekundet.
Det er en forskel på 3x så meget data der skal overføres.
Jeg har selv et IXUS II med de samme parametre.

Men se en film i tv og fortæl mig om du overhovedet ser film hvis scener
varer over 30 sekunder?
30 sekunder er aaaal! for lang tid til en scene. En scene varer maksimalt 4
sekunder.
Du skal vende dig til at sætte dine film sammen af mange små klip. Klip helt
ned til 1 sekund!
De der hjemmevideoer er ulidelige fordi scenerne er alt for lange. Lær noget
af indslagene i tvavisen.
Og du kan tage din film af mange gange. Hvor lang tid tror du de brugte til
at optage Ringenes Herre?
Jeg tror ikke at mange kan lave mere end 5 minutters meningsfyldt film om
dagen.
Gør du det så har du lavet "Ringenes Herre" på kun en måned, med dit "128
megabyte" memorykort.))
Og jeg må da indrømme at jeg har et digitalt videokamera, som jeg i parantes
bemærket ikke gider at bruge.))
Hilsen
jens

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 28-04-04 02:08

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
helt
> ned til 1 sekund!
> De der hjemmevideoer er ulidelige fordi scenerne er alt for lange. Lær

Det er nok bare mig der er gammeldags, men jeg synes Sergio Leone's
hjemmevideoer er ret fede. Han var ikke bange for at overskride den magiske
4-sekunders grænse... Jeg ser nok for lidt MTV (not)

Fra : Thomas Corell

Dato : 28-04-04 07:23

Thomas Mårlund wrote:

> Det er nok bare mig der er gammeldags, men jeg synes Sergio Leone's
> hjemmevideoer er ret fede. Han var ikke bange for at overskride den magiske
> 4-sekunders grænse...

Ja, på den front lærte han noget af Orson Welles ;)

--
Don't waste space

Fra : Thomas

Dato : 28-04-04 08:34

> [...]

helt
> ned til 1 sekund!
> De der hjemmevideoer er ulidelige fordi scenerne er alt for lange. Lær

Du har ret at film scener er noget kortere, men nu er det jo somregel events
man optager selv.

Skal jeg nu optage en 0 - 100 km/t min bil, så er jeg jo nødt til at kune
optage scener længere end 30 sekunder

og det er surt hvis man er ved at optage en der vil springe fra et højhus og
han bruger 35 sekunder på springet......... og jeg kunne blive ved

Mvh

Thomas

Fra : Richard

Dato : 28-04-04 18:27

Thomas wrote:

> [...]
> man optager selv.
>
> Skal jeg nu optage en 0 - 100 km/t min bil, så er jeg jo nødt til at kune

Du skulle få dig en motorcykel istedet, så passer de 4 sek meget godt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Thomas

Dato : 28-04-04 18:31

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Du skulle få dig en motorcykel istedet, så passer de 4 sek meget godt

Har jeg også..... Men der skal jeg nu bruge 6 sekunder

mvh

Thomas

Fra : Peter Schroeder

Dato : 28-04-04 07:20

"Thomas" skrev
> Nogen der ved hvorfor at der er disse begrænsninger på mit Canon A 70, under
> filmoptagelse´?
>
> 640 x 480 max 30 sekunder
> Er det en buffer i kameraet der bliver fyldt op efter den tid?

Ja, det er bufferen som skal tømmes til kortet.
Hvis kameraet skulle skrive direkte til kortet, skulle
processoren i kameraet havde været noget hurtigere.
Desuden havde det også stillet krav til kortets
hastighed. Skrivehastigheden på billige CF kort
kan ikke matche datastrømmen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Hagman

Dato : 28-04-04 09:49

Jeg har samme kamera, og er mega tilfreds med kvaliteten på CanonA70 i
video-optagelse.

Dog ærgeligt med 30 sek. på mit 256 MB Kort.

Mon en Firmware-update kan klare det ?

Hagman.

Fra : Thomas

Dato : 28-04-04 09:57

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> wrote in message
> Jeg har samme kamera, og er mega tilfreds med kvaliteten på CanonA70 i
> video-optagelse.
>
> Dog ærgeligt med 30 sek. på mit 256 MB Kort.
>
> Mon en Firmware-update kan klare det ?

Ja jeg havde ikke læst min brugervildledning godt nok. Blev lidt skuffet
da jeg fik smidt et 256 mb kort i igår at den stoppede ved 30 sekunder ;o(

Jeg jeg sidder også og håber på at der kommer en løsning på at låse det op,
på den ene eller anden måde. Jeg aner dog intet om digitalkameraer (det er
mit første) og ved ikke om der overhovedet kan pilles ved noget

Mvh

Thomas
Canon A 70

Fra : Peter Schroeder

Dato : 28-04-04 10:29

"Hagman" skrev
> Dog ærgeligt med 30 sek. på mit 256 MB Kort.
>
> Mon en Firmware-update kan klare det ?

Næppe. Det er, som sagt, et spørgsmål om
processorkraft. Hvis jobbet kræver en Pentium 1000
kan det næppe køres på en Pentium 300, uanset
hvilken bios man har. (billedlig talt)
Hvis det er nogen trøst er 30 sekunders scener
temmelig ulidelige at kigge på. De flest filmscener
er væsentlig kortere. Og du kan jo ha' lige så mange
gange 30 sekunder på kortet som der er plads til.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-04-04 15:19

> [...]
> god så man godt kunne have brugt mere end 30 sekunder i den bedste kvalli

Hej Thomas

Fordi dataoverførslen til memorykortet, ikke er hurtig nok. Så dine
videotider er begrænset af bufferstørrelsen.

M.V.H.....Benny..