Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af brugt objektiv
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-04-04 19:29

Hej gruppe

Jeg går og pusler lidt med idéen om at købe et "nyt" objektiv til mit
canon eos 300d. Prisen er dog lidt pebret, hvis man ikke går efter det
billigste billige, hvilket jeg kan forstå er en dum idé.

Derfor har jeg kigget lidt på dba.dk, og fundet ud af at der er mange
der sælger deres gamle objektiver. Men hvad skal man som nybegynder være
opmærksom på, ved køb af et brugt objektiv?

De har jo desværre ikke en kilometertæller som en brugt bil, men er der
andre måder at se om det er ved at synge på sidste vers?

... og en million andre spørgsmål.. :)

Kort sagt, hvad skal man sikre sig, og hvordan anbefales det at gøre?

/henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-04-04 20:17

In article <c6bnbr$2fuq$1@news.cybercity.dk>, Henrik Nielsen wrote:
> [...]
>
> .. og en million andre spørgsmål.. :)
>
> Kort sagt, hvad skal man sikre sig, og hvordan anbefales det at gøre?

Check objektivet for støv indeni (kommer i de fleste zoom objektiver
over tid). Check for ridser på begge endelinser. Check at autofokus
virker, og gerne at det stiller rimeligt skarpt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-04-04 20:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Check objektivet for støv indeni (kommer i de fleste zoom objektiver
> over tid). Check for ridser på begge endelinser. Check at autofokus
> virker, og gerne at det stiller rimeligt skarpt.

Ud over det: at blænden fungerer, og er ren og tør, uden olieudtræk

Støv indeni, observeres bedst med en almindelig halogenspot på skrå ned
gennem galssamlingen

Slid på bajonetfatningen, skidt rundtomkring tyder på en sløset bruger.
Lugter det af tobak, er der sikkert også tynde belægninger på
glasoverfladerne.

Bo //

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-04-04 07:55

Bo Bjerre wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
>
> <en masse gode tips>

Tak for de hurtige svar. Det lader til det slet ikke bliver så svært som
jeg troede :)

/henrik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-04-04 08:55

"Henrik Nielsen" <ROERUGIKXGDS@spammotel.com> wrote in message

> Tak for de hurtige svar. Det lader til det slet ikke bliver så svært som
> jeg troede :)
Hvis du handler i udlandet, og det har jeg gjort en del, skal du sikre dig
at betaling, forsendelse og forsikring under forsendelse fungerer.

Jeg har handlet en del dyre ting på eBay i Tyskland og England. Min erfaring
er at tyskerne er præcise og ærlige, mens englænderne er mere hyggelige, men
ikke tager en ridse eller to alvorligt, så der skal man bede om mange
nærbilleder af tingene, og fortælle dem at man er hysterisk med den slags..

Bo//

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-04-04 10:19

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Lugter det af tobak, er der sikkert også tynde belægninger på
> glasoverfladerne.

Hej

Et nyt udtryk :

Et "ikke ryger" objektiv.

Men du har ret, se bare på ruderne i en bil hvor der ryges. Men heldigvis
sidder størstedelen af negotinen og tjæren i lungerne på rygerne, så vi
andre kan holde vores objektiver rene.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-04-04 10:22

Prøv at se her, hvor du kan købe et nyt objektiv til rimelige penge.
http://www.foto-oehling.com/cgi-bin/Oehling.storefront/DE/catalog
Sigma
AF 28-200/3.5-5.6 asph. macro (E 72) til 149,90? = ca. 1125.-kr.

Jeg har selv et som jeg er godt tilfreds med, og bruger det mest til rejser,
så man er fri for at slæde for meget udstyr med. Til prisen er kvaliteten
helt i orden.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-04-04 11:42

HCS [4000] wrote:
> [...]
> Sigma
> AF 28-200/3.5-5.6 asph. macro (E 72) til 149,90? = ca. 1125.-kr.

Det lader til hemmeligheden er at vide hvor man skal lede. Jeg må sige
det ser umiddelbart ud som et objektiv der passer til mig :)

Tak for tippet Hans :)

/henrik

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-04-04 11:53

Hvis du vil se eks. på kvaliteten af billeder taget med dette objektiv kan
du prøve at se på min hjemmeside.
De fleste af billeder jeg har taget sydpå på ferier er taget med Sigma
28-200mm.

Fra : Peter Holm

Dato : 24-04-04 17:51

HCS [4000] wrote:
> [...]
> Sigma
> AF 28-200/3.5-5.6 asph. macro (E 72) til 149,90? = ca. 1125.-kr.

ingen lagerstatus?
er der mulighed for at betale med VISA?

Er du selv lykkedes med at handle i den netshop?

Mvh
Peter Nysgerrig

Fra : HCS [4000]

Dato : 24-04-04 18:35

Da jeg købte betalte jeg med Visa - jeg er ikke klar over om man kan det
mere.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : Peter Holm

Dato : 24-04-04 21:27

HCS [4000] wrote:
> Da jeg købte betalte jeg med Visa - jeg er ikke klar over om man kan
> det mere.

hmmm, måske har jeg overset noget....

Peter