Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
OT(?): Holdbarhed af fotoprints (Canon)
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 23-04-04 16:30

Beklager, jeg kunne ikke finde en NG om printere, så jeg prøver her.

Jeg overvejer at købe en fotoprinter (Canon i865 eller i965), men har læst
en del om problemer med at farven på printene bliver dårlig i længden eller
måske helt forsvinder også selvom der er tale om det dyre fotopapir.

Jeg vil derfor gerne vide om det ville hjælpe at laminerebillederne med
plastic på en lamineringsmaskine - hvor længe vil billederne evt. kunne
holde på denne måde? (har læst at de der lovede 25 år måske ikke holde i
realiteten ret ofte).

Hvilken type fotopapir er i øvrigt den bedste, hvis man ønsker lang
holdbarhed på sine billeder udskrevet med en af de printere jeg nævner?

På forhånd mange tak!

Morten Munk-Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 17:56

Morten Munk-Jensen wrote:

> På forhånd mange tak!

Problemet er, at der slet ikke findes nogen typer jet-ink print som
er særligt holdbart, det samme gælder iøvtigt billeder lavet på
traditionelt fotopapir.

En laminering øger ganske vist holdbarhedden overfor mekaniske
påvirkninger, men det forhindrer ikke, at lyset bleger farverne.

Det handler om, at størrelsen på de enkelte farvekorn i blækfarver
er meget små, og at det farvelag der lægges på papiret kun er nogle
få my tykt, derfor er jet-ink print ikke særligt slidstærke i
forhold til lyset blegende påvirkning.

Et jet-ink print der hænger så det påvirkes af lys, vil i løbet af
et halvt til et helt år, vise tydelige tegn på blegning af de gule
og røde farver.

Hvis et jet-ink print hænger, så det dagligt påvirkes af direkte
sollys, så går der kun omkring et lille års tid, førend det næsten
er bleget helt væk.

Man kan teste hvor lysægte ens fotoprint er, hvis man tager et
billede og klipper det op i 3 eller 4 dele, en del skal opbevares et
sted hvor det slet ikke påvirkes af lys, de øvrige dele kan så
placeres forskellige steder, hvor de påvirkes af lys, og når der er
gået 3, 6, 9 og 12 måneder, så kan man sammenligne de forskellige dele.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 23-04-04 18:33

> Et jet-ink print der hænger så det påvirkes af lys, vil i løbet af
> et halvt til et helt år, vise tydelige tegn på blegning af de gule
> og røde farver.

Mange tak for den grundige beskrivelse!

Måske et dumt spørgsmål, men er det bedre hvis man printer billederne ud på
en laserprinter (farve) og kan man i det hele taget få fotopapir til
laserprintere?

Mvh
Morten

Fra : Richard

Dato : 23-04-04 19:51

Morten Munk-Jensen wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men er det bedre hvis man printer billederne ud på
> en laserprinter (farve) og kan man i det hele taget få fotopapir til
> laserprintere?

Lige så dumt svar: Fotoprint i komsum-klassen er på inkjetprintere, de
billigste farvelaserprintere kan ikke lave fotoprint

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 20:19

Morten Munk-Jensen wrote:

> Måske et dumt spørgsmål, men er det bedre hvis man printer billederne ud på
> en laserprinter (farve) og kan man i det hele taget få fotopapir til
> laserprintere?

Laserprinters farvepigment er meget mere lysægte, men det hjælper
ikke det store, da laserprintere ikke er velegnet til at printe
billeder.

Men tag det nu roligt, fotohandlerens farvepapirbilleder er heller
ikke særligt lysægte, de er faktisk kun lidt bedre end de bedste
typer jet-ink print...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 23-04-04 19:52

Niels Ebbesen wrote:
> Et jet-ink print der hænger så det påvirkes af lys, vil i løbet af et
> halvt til et helt år, vise tydelige tegn på blegning af de gule og røde
> farver.

- og gøre det mere eller mindre afhængig af fabrikat af blæk og papir

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 20:11

Richard wrote:

> - og gøre det mere eller mindre afhængig af fabrikat af blæk og papir

Ja - men der findes ikke nogen jet-ink som er lysægte, og
forskellene på fabrikaterne er, at nogle typer bleger hurtigt og
andre bleger exstremt hurtigt.

Og som sagt, prøv at lave en test med dine egne print, du vil blive
overrasket over hvor hurtig de bleger, hvis du hænger en prøve i et
sydvendt vindue, så vil du allerede efter en måned kunne se
blegningen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 23-04-04 22:11

Niels Ebbesen wrote:

> Ja - men der findes ikke nogen jet-ink som er lysægte, og forskellene på
> fabrikaterne er, at nogle typer bleger hurtigt og andre bleger exstremt
> hurtigt.

Ja det var jo lige, hvad jeg forsøgte at sige på min stille måde

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 23-04-04 18:26

Morten Munk-Jensen wrote:

> Hvilken type fotopapir er i øvrigt den bedste, hvis man ønsker lang
> holdbarhed på sine billeder udskrevet med en af de printere jeg nævner?

Det glimrende tyske computermagasin c't har inden for de seneste par
måneder testet en stak forskellige fotopapir og blæk fornylig og
deriblandt testet farvernes holdbarhed - prøv at finde det hos en ven
eller på et bibliotek

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 23-04-04 19:54

Richard wrote:

> [...]
> måneder testet en stak forskellige fotopapir og blæk fornylig og
> deriblandt testet farvernes holdbarhed - prøv at finde det hos en ven

Deres seneste test af papir og blæk er i c't nr. 5/04 på side 150

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Alex W

Dato : 23-04-04 21:12

> Hvilken type fotopapir er i øvrigt den bedste, hvis man ønsker lang
> holdbarhed på sine billeder udskrevet med en af de printere jeg nævner?
>
> På forhånd mange tak!

Hej Morten

Jeg har en del billeder som er printet fra inkjet printere.

De første jeg lavede (HP) er i dag falmede på nær dem som hænger i glasramme
(2-3 år)
Epson har lavet pigmenteret blæk (hvad det så end er) som har en længere
holdbarhed end billeder lavet med farvekoblere (fotopapir)
De billeder der er printet på Epson printeren og som har hængt flere steder
som udstillingsbilleder har ikke ændret sig synligt. Det bliver spændende at
se om de gør det på længere sigt, ellere rettere, hvor længe de vil være om
at falme.
Billederne bliver generelt flottere når de bliver printet på printeren end
de billeder der bliver fremkaldt fra et fotolab.

/Alex W

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 24-04-04 18:50

"Morten Munk-Jensen" <munk-jensen@FJERNESofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken type fotopapir er i øvrigt den bedste, hvis man ønsker lang
> holdbarhed på sine billeder udskrevet med en af de printere jeg nævner?

Hej

Det er svært at spå, især om fremtiden !

Men efter at have været en tur igennem flere forskellige papirtyper og brugt
alt for lang tid med justering og indstilling af printer til de respektive
typer, er min konklusion :

Canon i560 = Canon blæk og Canon papir, det giver de flotteste print med god
kontrast og realistiske farver. Og så er grundlaget nok også i orden for en
lang holdbarhed.

Men hvor længe må guderne vide !

Og inden du skøjter ud og køber noget uoriginalt papir eller blæk, så regn
lige på hvor mange penge du sparer ved at købe uoriginale råmaterialer !
Du vil aldrig blive tilfreds med et billede som du ved kunne blive bedre på
originalt papir !

Og husk:

Hvis du har sparet 50,- på en pakke uoriginalt papir, så har du nok glemt
det inden du kommer hjem fra byen, men at have et mindre godt billede
hængende på væggen til beskuelse hver dag flere år fremover, ja det er surt
!

Fortsat god weekend !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-04-04 20:07

On Sat, 24 Apr 2004 19:49:54 +0200, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
klip
>Canon i560 = Canon blæk og Canon papir, det giver de flotteste print med god
>kontrast og realistiske farver. Og så er grundlaget nok også i orden for en
>lang holdbarhed.

Hej Leif,
jeg tror på dig, jeg har også en i560, men
hvilken type papir 101 ?
og pris ?
mvh Ebbe

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-04-04 09:06

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej Leif,
> jeg tror på dig, jeg har også en i560, men
> hvilken type papir 101 ?
> og pris ?

Canon papir PP-101, 3x20 stk for 199,- i Computer City !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-04-04 16:25

On Sun, 25 Apr 2004 10:06:10 +0200, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Canon papir PP-101, 3x20 stk for 199,- i Computer City !

Det lyder godt nok, tak for tipset
mvh Ebbe