Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Foto] To skud fra Californien og Arizona
Fra : KNL DtP

Dato : 23-04-04 15:02

Hej!

Var et smut i USA i påsken, og fotograferede det bedste jeg havde lært.
Billederne blev, efterhånden som CF-kortene løb tør, kopieret over på X-Drive
II, hvilket fungerede absolut perfekt.

Billederne kan ses i dk.binaer:
.... eller på foto-basen.dk: <http://www.foto-basen.dk/?page=30&id=12095> og
<http://www.foto-basen.dk/?page=30&id=12094>

Landskabet med den afbrændte skov er fundet et stykke fra Sedona i Arizona.
Kamera: Canon EOS 10D
Objektiv: Canon EF 17-40 mm f/4 L USM
Lukketid: 1/125 sek.
Blænde: f/11
Film: 200 ISO RAW

Havmågen fangede jeg (dvs. den sad dovent og kiggede på mig) ved Bixby Bridge
omkring Big Sur i Californien.
Kamera: Canon EOS 10D
Objektiv: Tokina AT-X 80-400 f/4.5-4.6
Lukketid: 1/1000 sek.
Blænde: f/8.0
Film: 200 ISO RAW

Skal nok poste lidt flere billeder, efterhånden som jeg kommer igennem dyngen
(... men den er stor).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : TL

Dato : 23-04-04 20:11

Rigtig flotte billeder...!

TonyL

Fra : KNL DtP

Dato : 23-04-04 20:46

"TL" <lindkold@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rigtig flotte billeder...!

Jeg siger mange tak :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-04-04 03:02

"KNL DtP"
> [...]
> Billederne blev, efterhånden som CF-kortene løb tør, kopieret over på X-Drive

To pragtfulde billeder, så skarpe at de laver ridser i min skærm :)
Tokina'en imponerer - hvordan er den at arbejde med? -max-

Fra : KNL DtP

Dato : 25-04-04 10:22

Hej Max.

> To pragtfulde billeder, så skarpe at de laver ridser i min skærm :)

Tak for de pæne ord - jeg er nu også ganske godt tilfreds med dem. Det er jo
altid spændende at se hvad man har fået taget på tur. X-Drive II fungerede
absolut upåklageligt, selvom det dog er lidt underligt at formatere kortet
efter første opfylding.

> Tokina'en imponerer - hvordan er den at arbejde med? -max-

Den fylder jo ikke så meget i fototasken og vejer kun 1 kg, og så er den til
at betale (koster omkring EUR 485).

De negative ting er den optiske kvalitet. På fuld zoom og fuld blændeåbning
(f/5.6) tegner den direkte uskarpt. Derfor kørte jeg den permanent på f/8.0,
hvor den leverer en ganske fornuftig kvalitet. Autofokusen er noget skrammel.
Ofte står den og kører igennem hele området - frem og tilbage - hvorefter den
opgiver. Her kunne jeg bare ønske mig Canons USM-system - det virker!

Alt i alt er den et ok teleobjektiv, primært fordi den er til at betale og kan
gå op til 400 mm. Når budgettet siger ja, så tror jeg den står for en
udskiftning. Er dog ikke helt sikker på, om det skal være en Canon 70-200 f/4
L med 2x teleconverter (som Hans Kruse fra NG'en også benytter).

MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 10:30

KNL DtP wrote:

> [...]
> den står for en udskiftning. Er dog ikke helt sikker på, om det skal
> være en Canon 70-200 f/4 L med 2x teleconverter (som Hans Kruse fra

Han bruger den vist med en 1.4x svjv. Man får vist problemer med
autofokussen hvis man benytter en 2x ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : KNL DtP

Dato : 25-04-04 11:10

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Han bruger den vist med en 1.4x svjv. Man får vist problemer med
> autofokussen hvis man benytter en 2x ?

Det er rigtigt - man kommer jo også op på f/8 med 2x teleconverteren, og
grænsen er vist f/5,6 ved autofokus.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 18:13

In article <408b8e54$0$9851$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt - man kommer jo også op på f/8 med 2x teleconverteren, og
> grænsen er vist f/5,6 ved autofokus.

Kun hvis du køber en dyr TC. De billige fortæller ikke kameraet at
du har den på, og dermed forsøger kameraet sig med AF.

Jeg har i stedet købet Sigma 100-300mm som er mindst lige så skarp,
og venter på en 1.4x TC. Så får jeg 420mm med f/5.6 og så gange
1.6 crop faktor = 672 mm på 35mm.

Fra : KNL DtP

Dato : 25-04-04 18:20

meddelelse news:slrnc8nsbr.2ve.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Jeg har i stedet købet Sigma 100-300mm som er mindst lige så skarp,

Har du et link til dette objektiv? Også gerne lidt test, hvis det var muligt
:)

MVH

Kristian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 19:42

In article <408bf336$0$5961$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> [...]
>
> Har du et link til dette objektiv? Også gerne lidt test, hvis det var muligt

Lidt diverse links:
http://www.sigmaphoto.com/html/pages/100_300_ex.htm
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=103&sort=7&thecat=29
http://www.photo.net/ezshop/product?product_id=1140
http://www.naturephotographers.net/je1001-2.html
http://www.photographyreview.com/PRD_85165_3128crx.aspx

På Canon Lens forum på dpreview er man enige om at den er noget skarpere
end Canon 100-400mm f/5.6L. Indenfor 15 meter er de fleste enige om at den
er på højde med, eller bedre end Canon 300mm prime.

Sigma 120-300mm er angiveligt endnu bedre.

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#Ztelel viser de 2 sigmaer som
førende i -300mm kategorien. Hvorfor 120-300mm scorer lavere ved jeg ikke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-04-04 22:52

Jeg bruger kun 1,4x II TC sammen med 70-200mm f/4 L og det fungerer fint.

--
Kind Regards,
Hans Kruse