Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arkivering af billeder
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 08:44

Hej
Jeg har efterhånden en del billeder liggende på harddisken. Billederne
ligger ordnet i mapper, navngivet efter den dag, hvor jeg overførte
billederne til computeren (eks. 2004-04-19). I mapperne har billederne
blot fortløbende numre startende fra 1.
Dette system gør det ikke særligt nemt at finde tilbage til et bestemt
billede ud fra et eentydigt navn.

Nogle fotofremkalder-firmaer skriver jo filnavnet bag på
papirbilledet, og det kunne jo være smart, hvis jeg lynhurtigt kunne
finde tilbage til billedet på elektronisk form.

Er der nogen der vil dele ud af deres løsninger på ovennævnte problem?
Hvordan arkiverer I jeres billeder?
(Hvis I bruger ACDSee, må I gerne skrive "Picture Name and Destination
Template".)
Hvilke fremkalder-firmaer skriver filnavn bag på papirbilledet?

Med venlig hilsen
Peter Jacobsen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 19-04-04 09:38

In <lc0780h89kbcmrn4el92255tnmf5a4rrq8@4ax.com> Peter Jacobsen <> writes:

> [...]

>Template".)
>Hvilke fremkalder-firmaer skriver filnavn bag på papirbilledet?

En tekstfil, et par småskripts og nogle unixkommandoer
http://www.246.dk/barkiv.html

Der er en, der har lavet en meget flottere version af samme tankegang:
http://ktown.kde.org/kimdaba/
Jeg overvejer selv at skifte til kimdaba, men jeg har ikke lige taget
mig sammen til at gøre det endnu.

Jeg gætter på at du ikke kan bruge hverken min eller kimdaba's
konkrete løsning, men kig lidt på overvejelserne bag inden du
vælger en løsning til dig selv.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Michael Mose

Dato : 19-04-04 15:58

Du kan bruge Adobe Photoshop Album 2.0 Et meget simpelt program. Du
kan hente en prøveversion på deres hjemmeside gratis.
Den kan ikke alle detaljer som den version du får når du køber. Men
nok til at give dig en fornemmelse af om om du kan
bruge det til noget.

m.v.h.

Michael Mose

Fra : Carsten Schack-Eriks~

Dato : 20-04-04 00:07

<Peter Jacobsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> Template".)
> Hvilke fremkalder-firmaer skriver filnavn bag på papirbilledet?

Se på http://www.cse-it.dk Styr på fotografierne, her har du mulighed for
fuld indexering af alle oplysninger, incl. Exif oplysninger og egne
oplysninger.

Mvh
Carsten Schack-Eriksen