Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz til digicam
Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-04 22:51

Hej

Jeg har lige købt et Casio QV 5700, som har en "PC" udgang til en
blitz. Hvordan fungerer det?

Hvilken automatisk blitz skal man købe?

Kameraet skal hovedsagligt bruges til at fotografere ombord på
lystbåde, hvor det kan være mange blanke flader. Derfor forestiller
jeg mig en kraftig blitz, dækket med noget glasfiber eller lignende,
så jeg får et blødt, men kraftigt lys...

Hvordan fungerer lysmålingen, er det kameraet, eller blitzen, der gør
det?

Claus

Fra : Jens

Dato : 17-04-04 09:56

> Hvordan fungerer lysmålingen, er det kameraet, eller blitzen, der gør
> det?

Jeg faldt lige over tastaturet... og så skete der følgende ,-)

Jeg har egentlig ikke de store erfaringer, men har eksperimeteret lidt med
min tussegamle Olympus T20 flash på mit spritnye Fuji S7000Z. Flash'en har
'komputerstyret lysmåling' og jeg stiller bare kameraet på 'Manuel', vælger
ekstern flash 'On', lukkertid '1/60' og blændevalg iht. aktuel
ISO-instilling og tabellen på flash'en.

- altså lysmåling gennem flash'en.

Det kører helt problemfrit med lidt mere lys end den interne og lidt mindre
risiko for røde øjne. Næste skridt vil vel så være en kraftigere stavflash
med mulighed for indirekte belysning.

Der findes garanteret også mere avancerede løsninger med bedre integration
mellem kamera og flash, men det må afhænge totalt af det aktuelle kamera.
'PC' udgang aner jeg ikke hvad dækker over - mit har en standard flash sko
med midterkontakt; det er det ,-)

Jens

Fra : Jack L.

Dato : 17-04-04 17:41

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg faldt lige over tastaturet... og så skete der følgende ,-)

:---D

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-04 17:45

Uheldigvis faldt Jens over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> kameraet på 'Manuel', vælger ekstern flash 'On', lukkertid '1/60' og
> blændevalg iht. aktuel ISO-instilling og tabellen på flash'en.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg er vant til at arbejde med mit
gamle Nikon F3 og tilhørende Nikon flash. Den har en særlig feature,
der gør, at den kan måle lyset inde på selve filmplanet. Det er jo
gammel teknologi, helt fra 1985, men den gang var det noget af det
hotteste.

Jeg har ikke fuldt med i den slags siden, så jeg gik simpelthen ud
fra, at der med den nye digitalteknik er sket en mindre revolution
inden for flash og lysmåling...

Men det er åbenbart ikke tilfældet..

En PC tilslutning er åbenbart bare Casio's betegnelse for et
flashkabel, som ikke ender i en almindelig sko.

Desværre har jeg ikke fået leget med kameraet, efter at have styrtet
byen rundt for at købe det pga af misforståelser i butikken, så kommer
jeg naturgligvis hjem med et kamera, der er helt dødt og defekt!

Øv, men heldigvis er det købt hos en ordentlig fotoforretning og så
endda til en kanon pris

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-04 18:42

Claus Tersgov wrote:

> Hvordan fungerer lysmålingen, er det kameraet, eller blitzen, der gør
> det?

Jeg faldt over mit tastatur, så nu har jeg tabt lysten til at være
hjælpsom og besvare spørgsmålet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-04 19:45

Uheldigvis faldt Niels Ebbesen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg faldt over mit tastatur, så nu har jeg tabt lysten til at være
> hjælpsom og besvare spørgsmålet...

Jeg er da fløjtende ligeglad med dig, du kan da spille *martyr* alt
det
du vil, hvis du får det bedre af det!

I mine øje er du ikke andet end en skingrende, kugleskør og rabiat
klovn......

Claus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-04 10:58

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> I mine øje er du ikke andet end en skingrende, kugleskør og rabiat
> klovn......

Hep-hep-hep......

vh
Jan
- der mindes frikvarterene i skolegården for åh så lææææænge siden

Fra : Ole Helms

Dato : 18-04-04 22:28

Uheldigvis faldt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> over
tastaturet og skriblede:
> [...]
>det
>du vil, hvis du får det bedre af det!
>
>I mine øje er du ikke andet end en skingrende, kugleskør og rabiat

Din alt andet end venlige og overbærende reaktion på dine udtalte
stereotypiske indledningsfraser kan meget nemt fejltolkes!
http://www.oligo.dk/Oligofreniklinikken/baggrundbeh.htm

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-04 00:00

Uheldigvis faldt Ole Helms over tastaturet og skrev derved følgende:

> Din alt andet end venlige og overbærende reaktion på dine udtalte
> stereotypiske indledningsfraser kan meget nemt fejltolkes!

Så gør du bare det..........

Claus