Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro egenskaber i Prosume digicams VS obj~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 01:48

Jeg vil høre om nogle kan forklare mig hvordan makro egenskaberne på point
& shoot digicams kan sammenligned med makro egenskaber for objektiver til
DSLR cam ?

F.eks har Prosume digicam's Canon pro 1 og Nikon 8700 en super makro på 3
cm, mens Olympus C8080 har en super makro på 5cm.

Hvordan kan det sammenligned med f.eks en Nikkor Macro linse på 60mm og 105
mm ?

En Nikkor 60mm Micro f/2,8 skulle kunne fokuserer ned til ca. 20 cm, mens
en Nikkor 105mm Micro f/2,8 skulle kunne fokuserer ned til 30 cm.

Jeg forstår dette sådan, at man skal ned 20 cm fra objektet for at kunne
får det i str. forholdet 1:1 på 60mm Micro Nikkor, men man kan nøjes med at
være på 30 cm afstand med 105mm Micro Nikkor - er det korrekt opfattet, og
hvordan kan dette sammenligned med at Canon Pro 1 og Nikon 8700 har en
super makro på 3 cm ?

Jo lavere Makro værdi, dvs jo færre antal cm angivet, desto bedre
kraftigere Makro har et Prosume digicam, f.eks har Minolta A2 kun en makro
på 13 cm - dvs. det vil ikke være så egnet til makro optagelser som de
Prosume digicams med makro ned til 3 cm.

Forklar venligst :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : HCS [4000]

Dato : 15-04-04 14:38

Der skal en større matematisk udregning til da der er flere ting som ind.
Bl.a. brændvidden og billedchippens størrelse.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

----

Fra : Jan F.

Dato : 15-04-04 18:35

> [...]
> være på 30 cm afstand med 105mm Micro Nikkor - er det korrekt opfattet, og
> hvordan kan dette sammenligned med at Canon Pro 1 og Nikon 8700 har en

Det er ikke noget formål med at sammenligne de to typer, da det
makro-objektiverne er med fast brændvidde og de to nævnte digicams har zoom
objektiver, det vil bare forvirre begreberne, men du kan regne med at jo
større brændvidde, jo længere afstand fra kamera til motiv for at opnå
forholdet 1:1

Hvad er et Prosume digicam!!??

mvh
Jan F.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 20:40

> Hvad er et Prosume digicam!!??

"Prosumer" - er en sammensmeltning af professionel og consumer - altså et
digital kamera, der er rettet mod de mere foto interesserede folk, der
alligevel ikke vil tage springet op til ægte spejlrefleks - derfor kaldes
de dyre point & shoot digicam med mange muligheder for Prosumer digicams -
blandt disse er Minolta A2, Nikon 8700, Canon pro 1, Fuji S7000, Olympus c
8080, Olypmpus E1 m.fl.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph