Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10 X Zoom
Fra : Gert Medom

Dato : 13-04-04 17:07

Hej ng.

I påsken fik jeg et stort ønske opfyldt.

Lånte et olympus digital kamera med 10X optisk zoom. jeg havde hørt at man
risikerede at få rystede billeder og at et stativ anbefaledes.

Jeg havde ikke problemer i den retning. billederne blev taget omkring 18.00
og med skyfri himmel.

Hvad er jeres erfaringer med kraftig optisk zoom/ Rystede billeder?

Tak på forhånd!

Hilsen Gert

Fra : fam. Ager

Dato : 13-04-04 17:25

..

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-04-04 17:34

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> .

> 18.00

-ser ikke tydeligt noget indhold. Er det min newsreader ?

Bo //

Fra : fam. Ager

Dato : 13-04-04 17:45

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng.
>
> Hvad er jeres erfaringer med kraftig optisk zoom/ Rystede billeder?
hej

jeg har selv haft et 10* gange zoom, det var et c 2100 uz fra olympus...
havde næsten aldrig rystede billede, men det havde også billed stabilesator
( IS) på samt af-hjælpe lys som er meget hvert til inden dørs foto.....

også har jeg haft et c-720 uz også olympys....Det havde jeg i 8 dage!!!!!
der var ikke IS eller af-hjælpe lys!!!
dette var under al kritik...
det gav mig mange problemer da jeg tager mange action billeder af børn og
hunde der drøner afsted....Derfor var det totalt ubrugeligt til mig.....

Havde ingen problem udendørs, og da slet ikke ved sky fri himmel....Så jeg
vil anbefale dig at af prøve kameraet inden dørs ved dårligt lys, altså
efter sol nedgang..

Samt så syntes jeg at der var meget lang "vente" tid fra du trykker på
"aftrækkeren" til billedet er taget..Så vi du sikkert sige jamen du skal jo
bare trykke halvt ned så stiller du skarpt og så være klar til næste gang
hunden eller barnet kommer forbi...f.eks nå du til fastelavn vil tage fotos
af dine børn/børnebørn ja så skal du fokosere på dem først også bagefter må
de slå ellers kan kameraet ikke følge med, altså hvis det foregår
indendørs...

niks det holder ikke,ihvertfald ikke for mig...
men det er et generalt for alle kompakt digital kameraer...hvis dette skal
undgås så skal du op i d-slr....eller i det mindste et med hjælpelys, men de
er stadig ikke ligeså hurtige så d-slr...

håber at det gav lidt til efter tanke.....Men i sidste ende er dit dit behov
der tæller, for tager du kun foto udendørs, så er det sikkert fint...

torben

Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 13-04-04 18:07

> [...]
de
> er stadig ikke ligeså hurtige så d-slr...

Der findes efter min mening kun 1 apparat der duer: Olympus C-2100 Ultra
Zoom med 10 x optisk zoom med image stabilisator.
Det tager indendørs billeder uden flash og hvor hovedparten ikke er rystede
= kan bruges. Fokuserer i en kulkælder og har et usædvanligt kort shutter
release lag. Er der børn og hunde i farvandet sætter man den til at tage
billederne lige efter hinanden - sådan cirka 2-3 billeder i sekundet og så
er der normalt et af dem, der sidder lige i øjet.Desværre udgået af
produktlinien.
Jeg har haft og solgt et Canon S45 og Panasonic FZ-10 (+ 2 tidligere HP
kameraer).

Personligt venter jeg spændt på Minolta DSLR med image stabilisator efter
sommeren, da jeg har linser og flash i lange baner, før jeg kan forestille
at have en værdig afløser for Olympus C2100 UZ, som godt nok kun har en
opløsning på 2.1 megapixel - men det er jo kun få personer, der har brug for
billeder i større størrelse end i A-4 størrelse, så for mig er alt over 2.1
megapixil spild af harddisk og hukommelseskort. De billeder jeg har taget
med dette 2.1 megapixels kamera kunne jeg aldrig have taget med andre
(p.t.). Diskussionen vedr. Megapixel minder mig om indkøb af software for 10
år siden, hvor man skulle have et program med flest mulige funktioner for så
kun at bruge 10% af dem!
mvh - Per

Fra : fam. Ager

Dato : 13-04-04 18:11

"Per Falkjær Jensen" <pefa@SletDette.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan kun give dig ret........

har selv købt eos 300d, og det kører kanont....
torben

Fra : Gert Medom

Dato : 13-04-04 19:40

Kameraet jeg lånte (Olympus c700) havde en opløsning på 2 MP men billederne
var rigtig fine. Mit eget kamera har 4 MP og tager også rigtig fine
billeder.

Det var langsomt til at gemme billeder, men jeg tror det var pga hukommelses
kortet (Smart Media). Mon ikke Xd er mere kvikt? Der gik 1-2 sekunder med at
fokusere, men det føltes ikke generende, da jeg mest fotograferer udendørs
(Landskaber bygninger.......)

De kameraer jeg har haft. har alle haft problemer med indendørs
fotografering. Blitz kan bruges men ødelægger lidt af stemningen hvis ikke
man ved nøjagtigt hvordan det skal bruges.

Tak for svarene. De har været meget interessante!!

Hilsen Gert

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-04-04 00:41

fam. Ager wrote:
> [...]
> af dine børn/børnebørn ja så skal du fokosere på dem først også bagefter må
> de slå ellers kan kameraet ikke følge med, altså hvis det foregår

Det burde vel ikke være noget problem, såfremt du ser scenen fra
siden..

1) fokuser på tønden
2) slå manuel focus til
3) skyd

Sådan ville det ihvertfald være med både mit DSLR og mit gamle
Minolta Dimage S404 :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons