Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rens af spejl mm
Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 07:00

hej ng

Da der var et hår eller sådan noget på mit spejl i mit 300d, rensede jeg det
....Men det var der stadig og så så at det sad på den op over spejlet,ved
ikke hvad dette hedder...Men den hvor autofocos punkterne sidder, siger det
jer noget??
Nå med jeg fjernede det, men nu syntes jeg at der er kommet mere støv fra
vatpinden.Som jeg har skuppet ud i hjørnerne....

hvad bruger i andre til at rense med???
og hvordan??

håber på nogen hurtige og gode svar....

venlig hilsen torben

p.s. god påske

Fra : Børge Larsen

Dato : 09-04-04 08:39

Vatpind med isopropylalkohol

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 10:52

In article <407652e1$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:
> Vatpind med isopropylalkohol

Har ikke kunnet rense min fokusskærm ordentligt. Den har lidt skjolder.
Måske er min alkohol for gammel.

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 11:09

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Vatpind med isopropylalkohol

hej

kan man ikke bruge alm...sprit????

torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 11:55

In article <c55so3$auu$1@news.cybercity.dk>, fam. Ager wrote:

> hej
>
> kan man ikke bruge alm...sprit????

Jo, men der er denatueringsmiddel i.

Isopropanol / Isopropyl alkohol har formlen: C3H8O, og almindeligt
alkohol har C2H6O, så det er et længere mere complekst molekule,
som angiveligt er bedre til at opløse fedt.

Men jeg tror det er lige meget hvad du anvender til det meste.
Overvejer selv noget så slemt som AJAX Antistatisk. Men det
skal vis efterlade en tynd hinde for at virke.

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 12:01

meddelelse news:slrnc7d07g.nq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> In article <c55so3$auu$1@news.cybercity.dk>,
>

> Men jeg tror det er lige meget hvad du anvender til det meste.
> Overvejer selv noget så slemt som AJAX Antistatisk. Men det
> skal vis efterlade en tynd hinde for at virke.

det lyder slemt!!

nå men jeg prøvede, men det er stadig ikke godt.Ligesom der er en hinde
over, virker slørende...
må vente til imorgen og få fat i det der isopropyl, og håber at det
hjælper...
For det er godt nok ireterende at se igennem!!!!

torben

Fra : Alan Thwaites

Dato : 09-04-04 15:18

Alan T.skrev:

> [...]
>
> torben
>
>Alan T.skrev: For mange år sidden (1954) var jeg på besøg på Leica
fabrikken i Wetzlar og blev undervist i hvordan man burde rense linser i
dyrt optisk udstyr (kameraer,mikroskoper m.v.) Punkt 1. vatpinde er totalt
bandlyst ! Punkt 2. ligeledes alkohol ! Ved denne lejlighed fik jeg en
flaske af denne væske man brugt på fabrikken og nogle små firkanter af fine
bløde,fnugfri bomuld og anvisning i hvad jeg skulle gøre når dette var
opbrugt. Anvisning har jeg fulgte i nu 50 år ,studerede resultater under en
mikroskop og aldrig mindste tegn på ridser !
Først.- Køb en flaske Kodak lens cleaner.Bruge ikke andet . Når det
er sagt,burde jeg tilføje at der er kommet andre produkter der er måske
mindst lige så gode men jeg har ingen erfaring med disse. Som rense klud har
jeg i mange år samlet på gl.bomulds lommetørklæder der er vaskede så mange
gange at de er begyndt at falde fra hinanden.Når jeg har en passende portion
skylde jeg disse i de-mineraliseret vand (måske lidt hysterisk - men
hva`pokker !) klip i firkanter og gemme i plastik poser. Jeg har lade mig
fortælle at disse mikro fiber klude skulle også være gode hvis man holde dem
rene.
Man skal huske at spejlen i en SLR er overflade forsølvet og er meget sart
og at linserne i en objektiv består tit af cementeret par og lidt for meget
alkohol (eller andet oplysnings middel ) kunne krybbe imellem med en
resultat der ligne en punkteret termomrude ! Som en sidste bemærkning er
rensning af rensning af ccd`er i en digital slr en kapitel for sig !
Mvh
Alan.

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 18:02

In article <4076b0e3$0$527$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Alan Thwaites wrote:
> fabrikken i Wetzlar og blev undervist i hvordan man burde rense linser i
> dyrt optisk udstyr (kameraer,mikroskoper m.v.)
Punkt 1. vatpinde er totalt bandlyst !

Forstår jeg godt. De efterlader ofte bomuldsfibre.

Punkt 2. ligeledes alkohol !

Det er ikke helt så slemt som man gør det.

> [...]
> bløde,fnugfri bomuld og anvisning i hvad jeg skulle gøre når dette var

Jeg har noget Canon vædske, og problemet er, at det efterlader ret meget
blå film/hinde, så der skal pudses godt efter. Canons pudseklude er
iøvrigt papir, for at undgå problemerne med fibre.

> [...]
> resultat der ligne en punkteret termomrude ! Som en sidste bemærkning er
> rensning af rensning af ccd`er i en digital slr en kapitel for sig !

CCD'en er typisk beskyttet af en glassskive.

Fra : Børge Larsen

Dato : 09-04-04 19:41

Korrekt, nogle vatpinde kan efterlade en tråd. Hvis der bruges papir så skal
det være spec. linserensepapir, endelig ikke alm. køkkenrulle el. lign. det
kan forårsage ridser.
meddelelse news:slrnc7dlp4.oh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 19:47

In article <4076ee26$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:
> Korrekt, nogle vatpinde kan efterlade en tråd. Hvis der bruges papir så skal
> det være spec. linserensepapir, endelig ikke alm. køkkenrulle el. lign. det
> kan forårsage ridser.

Nu har jeg brugt det ofte og hyppigt på briller, og mine 10-12 år gamle
solbriller har ikke en ridse endnu. Og de få der er kommet på mine
briller med plasticglas kan også skyldes andre ting.

Glas er hårdt. Det er nok mere coatingen man risikerer at
ridse.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-04-04 15:28

"fam. Ager" skrev
> nå men jeg prøvede, men det er stadig ikke godt.Ligesom der er en hinde
> over, virker slørende...
> må vente til imorgen og få fat i det der isopropyl, og håber at det
> hjælper...

Brug ikke mekaniske genstande på spejlet.
Spejlet er overfladecoated og MEGET sart. Det mindste gnubberi
ødelægger spejlbelægningen.
Brug IKKE sprit på matskiven. Den er lavet af acryl
og tåler ikke sprit.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-04-04 20:25

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Brug ikke mekaniske genstande på spejlet.
> Spejlet er overfladecoated og MEGET sart. Det mindste gnubberi
> ødelægger spejlbelægningen.

typisk pådampet aluminium

> Brug IKKE sprit på matskiven. Den er lavet af acryl
> og tåler ikke sprit.

Jeg vidste godt Canon laver kameraer af plastic, men jeg var ikke klar over
at det var så gennemført. Jeg troede egentlig at søgerskiven var af GLAS.

Bo //

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 09-04-04 14:10

> [...]
> Nå med jeg fjernede det, men nu syntes jeg at der er kommet mere støv fra
> vatpinden.Som jeg har skuppet ud i hjørnerne....

Hej

Stop hellere jeres eksperimenter med diverse "opløsningsmidler", der er
brugt meget plastmateriale i nye kameraer, og en matskive af plast der er
blevet mat/skjoldet er ikke so god.
Der er også lysmålerceller på nogle spejle, og det er jo ikke sikkert at den
lim tåler mosten !

Bare et godt råd !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 14:18

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c5676l$2hk2$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
> blevet mat/skjoldet er ikke so god.
> Der er også lysmålerceller på nogle spejle, og det er jo ikke sikkert at

hej

har også kun brugt sprit, heldivis...

har du et andet råd??

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 09-04-04 16:29

Ville det være en ide at spørge din fotohandler til råds?

Mvh
Anders

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 18:03

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Ville det være en ide at spørge din fotohandler til råds?

jeps, det gør jeg også imorgen!!!

torben