Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D eller 300D?
Fra : Jan Damgaard

Dato : 05-04-04 20:58

Hej NG!

Jeg overvejer at skifte min trofaste EOS 100 ud med et digitalt modstykke,
men er nu lidt i tvivl, om de ekstra penge, som et 10D koster i forhold til
300D, er givet godt ud. Min fotohandler forklarer, at de primære forskelle
mellem de to huse er materialevalg (10D: magnesium, 300D: plast) og
lysmålingsprincipper (10D: tre programmer, 300D: kun centervægtet).
Selvfølgelig giver man i 300D også afkald på en række små finesser, som 10D
byder på. Umiddelbart er jeg ikke så begejstret for at give afkald på den
mere fleksible lysmåling, som jeg kender fra mit EOS 100, og jeg må da også
indrømme, at 300D føles lidt "klejn" at holde. Fornemmelsen af "kram"
mangler lidt, synes jeg. Omvendt kan man få meget lækker linse for de ca.
4-5000, som ryger over disken for 10D.

Er der nogen i NG, der har erfaring med de to kameraer? Al info er
velkommen...

Tak for hjælpen!

Jan Damgaard

[Fjern NOSPAM i mailadressen, for at sende mail til privatpostkassen]

Fra : Ole C

Dato : 05-04-04 21:45

Jeg valgte EOS 300D pga prisen. De penge jeg "sparede" ved ikke at tage 10D
fik jeg istedet et battery grip, 50mm/1.8 og et par måneder senere en
70-200mm/4.0 L samt et ekstra batteri.

Så snart battery grib sidder på 300D er der absolute intet "klein" over det
Jeg er 100% tilfreds!

Mvh Ole
Condrup Photography - http://www.condrup.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-04 22:14

In article <4071ba2d$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Damgaard wrote:
> [...]
> 300D, er givet godt ud. Min fotohandler forklarer, at de primære forskelle
> mellem de to huse er materialevalg (10D: magnesium, 300D: plast) og

300D: Magnesiumramme med polycarbonatbeklædning, Det er en sej plastic
der vist kræver mere vold end magnesium for at gå i småstykker.

> lysmålingsprincipper (10D: tre programmer, 300D: kun centervægtet).

Der er noget næsten-spot og noget centervægtet. Afhængigt af program.

> [...]
> 4-5000, som ryger over disken for 10D.
>
> Er der nogen i NG, der har erfaring med de to kameraer? Al info er

Har kun 300D, og er meget glad for det, og de sparede penge er
gåået til objektiver jeg også har når jeg opgraderer til EOS 3000D+
om 2 år :)

Jeg er faktisk glad for den lille størrelse, men nu har jeg heller ikke
smediehænder.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 06-04-04 07:09

On 2004-04-05, Jan Damgaard <jan_damNOSPAMgaard@post7.tele.dk> wrote:
> [...]
> 4-5000, som ryger over disken for 10D.
>
> Er der nogen i NG, der har erfaring med de to kameraer? Al info er

De ting du skriver her opsummerer meget godt mine oplevelser med de to
kameraer. 300D føles bare ikke som et "rigtigt" kamera i mine hænder,
og det bliver ikke just bedre af klonk-lyden det siger, når man tager
et billede. På den tekniske side er det helt klart lysmålingen, og
den nyere (og IMHO bedre) software, der gør det værd at betale de
ekstra penge for et 10D.
Hvis du er glad for at tage billeder med lang lukketid, vil du også
finde 300Ds manglende mirror lock-up ret irriterende.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Mic Holm

Dato : 06-04-04 07:23

Jeg har et 10D, og når jeg holder et 300D, et det mest irriterendene
lukkeren i 300D. Den lyder mærkelig, virker langsom, og det værste er nok at
man ikke kan høre forskel på en 1/250 exponering og en 1/15 exponering.
Lyden er ligesom den samme. Så jeg ender altid med at tænke "holda kæft en
lang lukketid - den kan da aldrig være skarpt" og må kigge efter, hvorefter
det så viser sig at være taget på 1/250.... Med et 10D, kan du efter lidt
øvelse høre om exponeringstiden er for lang til et håndholdt billede

Og så er der selvfølgelig hjul/knapper diskutionen. Jeg er glad for mit
hjul, bagpå 10Deren, og hader knapperne bag på 300D. Jeg syntes det er fedt
at have blænde på det ene hjul, og lukketid på det andet. - Men det er
sikkert et spørgsmål om tilvænning.

Desuden tror jeg at brugt-prisen på 10D vil holde langt bedre end
brugtprisen på et 300D, men det er måske ikke lige nu du skal tænke på det

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-04 08:50

In article <c4tich$nco$1@news.cybercity.dk>, Mic Holm wrote:
> [...]
> det så viser sig at være taget på 1/250.... Med et 10D, kan du efter lidt
> øvelse høre om exponeringstiden er for lang til et håndholdt billede

Men du kan høre forskel på 1/100s og 1 s eksponering - så det er vel
bare dine ører der svigter

> [...]
> at have blænde på det ene hjul, og lukketid på det andet. - Men det er

Jeg kunne godt forestille mig det er bedre. Men jeg kører normalt
i Av eller Tv, og såbruger man kun et hjul.

> Desuden tror jeg at brugt-prisen på 10D vil holde langt bedre end
> brugtprisen på et 300D, men det er måske ikke lige nu du skal tænke på det

Det skulle lige være fordi der ikke er solgt ret mange 10D.

Fra : Ole C

Dato : 06-04-04 09:53

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så viser sig at være taget på 1/250.... Med et 10D, kan du efter lidt
> øvelse høre om exponeringstiden er for lang til et håndholdt billede

Sikke en objektiv vurdering af et kamera, roflmao ! - Nu har du bemærket at
lukketiden står i søgeren, men den bruger du måske hellere ikke, du gætter
dig til motivet, ligesom med lukketiden ? OMG!

> [...]
fedt
> at have blænde på det ene hjul, og lukketid på det andet. - Men det er

Jeg synes det er langt federe at have dem begge på samme hjul og meget nemt
lige at holde en knap nede for at ændre blænde - Jeg kan ikke se din store
"fordel"

> Desuden tror jeg at brugt-prisen på 10D vil holde langt bedre end
> brugtprisen på et 300D, men det er måske ikke lige nu du skal tænke på det

Sikke en vurdering, den må vist stå for din regning..

Mvh Ole C
Condrup Photography - http://www.condrup.dk/

Fra : 2rb1

Dato : 06-04-04 09:06

D300'eren ser godt ud i en damehånd, medens D10'eren er for mænd mellem 80
og 100 kg.

Fra : Ole C

Dato : 06-04-04 09:56

"2rb1" <daws@do.dk> skrev i en meddelelse
> D300'eren ser godt ud i en damehånd, medens D10'eren er for mænd mellem 80
> og 100 kg.

Nå nu du skriver så sagligt og flot, kunne du så for en i H ikke lære at det
hedder 300D og 10D!!
Iøvrigt ville jeg sq hellere holde en 300D og IKKE veje 100kg ! Jeez !

Mvh Ole C.
Condrup Photgraphy - http://www.condrup.dk/

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-04 09:08

See her http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp hvor der er
en udmærket oversigt over forskelle mellem 300D og 10D.
300D mangler frit AF mode valg, frit lysmålings valg og har kun 4 billeder i
bufferen. Desuden knapper isf. hjul bagpå. Mangler justering af blitz.
Manglende mirror lockup, som er en alvorlig mangel ved f.eks. makro foto.
Derudover så forskellen i huset, lyden af lukkeren. Der er i det hele taget
en meget større kvalitetsfornemmelse af 10D end 300D. Jeg har haft en 300D i
en periode da min 10D var til reparation, så jeg kender begge og har taget
mange billeder med 300D. I de fleste situationer føler man ikke at
begrænsingerne er afgørende. Og så det helt useriøse. En fed L-linse ser
altså forkert ud på 300D! Jeg ville købe 10D igen også i dag. Dog må man
forvente at der snart ligger en afløser og venter, når man ser på hvad 1D
mark II har af performance over den gamle model og hvor meget Nikon D70 er
forbedret i forhold til D100 og også 300D. F.eks. er både 10D og 300D meget
langsomme til at skrive til CF kortet. Med 10D har man så stor en buffer så
jeg sjældent fylder den op, men på 300D skete det ofte. Ulempen ved den
langsomme skrivning til CF kortet er at det tager umanerlig lang tid efter
en serie af billeder at komme til at se billederne på skærmen. Det kan man
først når bufferen er helt tømt! Hvad for et design, det kan da ikke være en
fotograf der har med til det design. Rent teknisk er der selvfølgelig ikke
noget i vejen for at review kan hentes fra bufferen isf. fra CF kortet.
Besparelsen i forhold 10D er ca. 3800kr. hvis man handler hos f.eks.
technikdirekt og tager plasticlinsen med. Hvis man er kritisk så forvent
ikke at denne linse er interessant, men at investering i L-linser holder for
døren!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole C

Dato : 06-04-04 09:58

Det er uden tvivl noget fint (i dine øjne) du har skrevet Hans, men jeg
måtte give op efter et par linier... der er noget der hedder afsnit, det
giver læseren mere ro og gør det overskueligt at læse, jeg tabte pusten i
den smøre, så måske du kan gøre det igen ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-04 11:42

Måske er det ikke brudt pænt op i afsnit etc., men det skulle vel være til
at læse. Jeg remser en del ting op hvor der er forskelle, det må da være
ganske ligetil.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-04 12:07

Hans Kruse wrote:
:: Måske er det ikke brudt pænt op i afsnit etc., men det skulle vel
:: være til at læse. Jeg remser en del ting op hvor der er forskelle,
:: det må da være ganske ligetil.

Nu vi er igang, kan du så ikke citere under det du besvarer - øger
overskueligheden.

M.v.h.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-04-04 16:05

Ole C wrote:
> Det er uden tvivl noget fint (i dine øjne) du har skrevet Hans, men jeg
> måtte give op efter et par linier...

Så har du vist aldrig læst Maurice Merleau-Ponty - eller set Ove Sprogø
danse Zorba for den sags skyld

Nej det jeg mener er at jeg ikke synes det er så galt. Det ville da
hjælpe med et linjeskift hist og pist, men når nu det ikke er mere end
de 30-40 linjer så går det da nok. Fin opsummering af forskelle i øvrigt
Hans

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-04 14:17

In article <4072656c$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:
> See her http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page6.asp hvor der er
> en udmærket oversigt over forskelle mellem 300D og 10D.
> 300D mangler frit AF mode valg,

Kan løses ved at kører fokus uskarpt og skarpt, og så er den
tvunget til tracking mode.

>frit lysmålings valg og har kun 4 billeder i
> bufferen.

Korrekt.

>Desuden knapper isf. hjul bagpå. Mangler justering af blitz.

Der er 8 bytes Canon har lavet forkert i firmwaren, de er blevet
rettet af en russer, så Flash Exposure control findes i 300D.

> [...]
> en periode da min 10D var til reparation, så jeg kender begge og har taget
> mange billeder med 300D. I de fleste situationer føler man ikke at

Jeg er godt tilfreds, men er ikke en Pro.

> Og så det helt useriøse. En fed L-linse ser altså forkert ud på 300D!

Men den virker lige så godt som på 10D.

> [...]
> en serie af billeder at komme til at se billederne på skærmen. Det kan man

Enig, de må have brugt en Microsoft programmør til at lave
bufferhåndteringen. Ligeledes det problem med at den ikke starter
med at skrive ud til flash før man slipper knappen, eller al plads
er fyldt.

> [...]
> ikke at denne linse er interessant, men at investering i L-linser holder for

Jeg synes det er en god vidvinkel til prisen. Og lille og let.
En god vidvinkel koster MEGET mere, og jeg har i stedet startet med
at investere i den lange ende.

Fra : Ole C

Dato : 06-04-04 14:50

Generelt fatter jeg ikke hvorfor nogen går SÅ meget op i om man har 300D
eller 10D - Sagen er, at det er objektiverne samt fotografen som laver
billederne. JA! Kan godt være at der er både plus og minus ved begge
modeller, men når alt kommer til alt er det i sidste ende spørgsmålet, hvor
meget den individuelle har brug for og bruger kameraet til ! Fortæl mig om I
kan se hvilket kamera (300D eller 10D) som har taget nogle af mine billeder
? (nej ikke EXIF)

Og så lige til sidst, jeg er sq da bedøvende overfor hvordan min L optik ser
ud på 300D kontra 10D - altså med mindre man er en "fashion ho" der lægger
mere vægt i udseende end kvaliteten af billeder... Det er dog den dummeste
kommentar jeg d.d har hørt..

Jeg deltager sq så at sige aldrig i denne kedelige disskution 300D Vs 10D,
men sometider må man sq tage sig til hovedet når man hører modargumenter for
og imod disse 2 modeller !

"Less talk, more photos"

Fra : fam. Ager

Dato : 06-04-04 15:27

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse

> "Less talk, more photos"

Korrekt.-.

torben

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-04-04 16:08

Ole C wrote:

> Generelt fatter jeg ikke hvorfor nogen går SÅ meget op i om man har 300D
> eller 10D
Hmm jeg tror nu heller ikke "man" går så meget op i om "man" (dvs. andre
folk) har det ene eller det andet. Men jeg kan godt forstå at man går op
i hvad man selv skal vælge når man skal lægge pengene. Der er trods alt
en rimelig prisforskel.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-04 18:08

> [...]
> mere vægt i udseende end kvaliteten af billeder... Det er dog den dummeste

Jeg ikke om du så, at jeg sagde at det var det helt useriøse argument?? Om
det er dumt skal jeg lade være usagt. Jeg synes iøvrigt det er en dårlig
vane nogle har at kalde andre dumme. Et argument bliver da ikke bedre af at
prøve at nedgøre andre. Tværtimod!

Min opsummering af forskelle gik på hvad forskellene rent faktisk er og ikke
på hvad fotografen kan producere. Jeg synes det er mærkelig opstilling du
lægger op til. Fotografens evner til at tage det rigtige billede er
selvfølgelig kun i begrænset omfang afhængigt af de forskelle, der er mellem
10D og 300D. Jeg har bestemt ikke lagt navn til at det ikke drejer om at
fotografere, det gør det efter min mening i høj grad. Hvad er det for en
debatteknik, hvor man skyder argumenter, der slet ikke er fremført i skoene.

Debatten om teknik er relevant til et vist punkt og om teknikdebat skal
nedgøres i forhold til hvad det skal bruges til synes jeg ikke man skal gøre
sig til dommer over i forhold til andre. Det minder mig om debatten om HiFi,
hvor man kunne se nogen have et par pop CD'er stående ved siden af
200.000kr's anlæget. Men dem om det. For mig er teknikken kun til for at
kunne tage billeder, hvor teknikken ikke begrænser dette, men det er ikke et
mål i selv. Når det er sagt, så er der klart en glæde i at eje et stykke
godt værktøj og det skader da ikke at det ser godt ud.

Mvh, Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-04-04 15:27

Hans Kruse wrote:
> begrænsingerne er afgørende. Og så det helt useriøse. En fed L-linse ser
> altså forkert ud på 300D! Jeg ville købe 10D igen også i dag. Dog må man

Naturligvis.. men det vil nu nok også se forkert ud hvis der blot
sidder en linse, og ikke et helt objektiv på et hvilketsomhelst
spejlrefleks :)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml