Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Igen..igen... Forslag til alternativ - ell~
Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 05-04-04 20:12

Så er der atter et af de sædvanlige spørgsmål - Hvad skal jeg vælge.
Men forhåbentlig er det lidt enklere

Vi har et meget afklaret behov for det digital kamera vi har brug for:
Point n' shoot
Ikke over A4 billeder
Enkel betjening - men der må gerne være plads til "manuel leg"
Må godt ligge i en taske (altså ikke nødvendigvis IXUS typen)
Ligegyldigt om det er CF eller SD kort, men helst ikke XD eller lignende
(CF+SD kan også benyttes i vores PDA'er). Vores erfaring fra tidligere siger
os at 256M dækker feriebillede behovet. Så et enkelt kort skulle alligevel
være nok.
...og arkilleshælen ... et TFT display der er til at se i dagslys.

Så udfra dette vurderer vi at 3.2M pixel skulle være rigeligt. Vi kunne
nøjes med 2M, men har valgt at kigge på 3M så der er lidt at "klippe" af.

Vores ønsker har dermed indkredset sig til:
Canon Powershoot A75 (1,8" TFT, lang batt. tid) - høj vægt
Nikon Coolpix 3200 (Lav vægt, enkelt) - 1.5" tft

Begge kameraer er jo meget ens (og nye), og koster stort set det samme
Da jeg ikke umiddelbart forestiller mig at vi har behov for ekstra filtre
eller forsatse, er om ikke en af Canon's fordele forsvundet.

Men så sidder man jo tilbage her, og skal kun købe 1 kamera. Problemet er
bare at det (for mig) er lidt svært at vælge - netop fordi begge er så ens.
Og så ville det jo være rart, hvis der nu skulle være en enkelt (eller
flere) som har prøvet begge kameraer udenfor foto butikken - selv sælgeren
er jo ingen hjælp, da alle hans kameraer jo er perfekte

Det største punkt for os er faktisk TFT displayet, som gerne skulle være til
at se i dagslys - de få gange man har brug for det. Netop mht. TFT displayet
har vi endnu ikke fundet nogen tests/reviews hvor dette kan sammenlignes. Og
i butiksbelysningen har vi ikke umiddelbart kunne se en større forskel, men
fornemmer dog at Canons er bedre.

Så hvis der nu skulle være nogen som har brugs erfaring fra begge, og kan
sige lidt om hvordan de billedmæssigt opfører sig mod hinanden eller
forskelle mht. TFT skærmen, så ville jeg være glad.
....eller måske et forslag til en joker som vi havde overset - f.eks. et godt
argument for den ene, eller et (særdeles) godt alternativt af et andet mærke
(som helst ikke skulle komme alt for meget over 3000 Kr.)

MVH Anders (8900)

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:24

Men *hvad* skal du fotografere? sig frem! :)

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-04-04 14:01

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i en meddelelse
> Men *hvad* skal du fotografere? sig frem! :)

Og denne medelelse er komplet uforståelig hvis man ikke gider sortere efter
emne og følge tråden.
Kunne du ikke citere det du kommenterer.
Vejledning findes på www.usenet.dk

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 18:30

> Og denne medelelse er komplet uforståelig hvis man ikke gider sortere
efter
> emne og følge tråden.
> Kunne du ikke citere det du kommenterer.

Sorry, jeg sorterer faktisk efter emne, den gamle tråd er bare væk. Der stod
intet om det han skulle fotografere så hvorfor citere det? Lad os nu ikke
slide nettet op ;)

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 09-04-04 12:54

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i en meddelelse
> Men *hvad* skal du fotografere? sig frem! :)

Point n' Shoot - ganske alm. hverdags billeder, ferie m.v.

Mit foretrukne ser ud til at blive Canons A75, pga. større skærm, manuelle
indstillinger og ikke mindst at det kan tage ca. 500 billeder med TFT tændt
v. 4*2300mAh Nimh.
Hellere et lidt tungere kamera end ekstra batterier.

Tilsyneladende et lidt mere fleksibelt kamera, end Nikon 3200 som er 100%
automatisk.

Ganske vist noget af en "nedgradering" efter at have brugt spejlrefleks og
eget mørkekammer, men langt mere praktisk og enkelt.
Efterhånden blev det lidt trættende at slæbe en mindre trailer med, hvergang
der skulle tages billeder. Såden en taske med filtre, objektiver og ekstra
blitz er trods alt lidt tungt.

Derfor har Canons muligheder for udvidelse af objektivet alligevel spillet
en rolle.
....for det kunne jo være ....

Så får vi se om det bliver skiftet til en lidt større model senere.
Men som udgangspunkt ser Canons A75 ud til at opfylde behovet, og have
muligheder for udvidelser såfremt behovet skulle opstå. Om ikke andet er det
en prisklasse der er udemærket til at få erfaring af.

Canon A75 kan herhjemme erhverves for lidt under 2800 inkl. 256MB High Speed
CF.

MVH Anders (8900)

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-04 15:30

> [...]
> en prisklasse der er udemærket til at få erfaring af.
>
> Canon A75 kan herhjemme erhverves for lidt under 2800 inkl. 256MB High

Måske skulle du overveje at købe et brugt kamera, så kan du sælge det og
købe et andet der passer dig bedre, med lille tab.

Held og lykke anyway :)