Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med front fokus
Fra : BT

Dato : 02-04-04 15:11

Mit gamle objektiv Sigma laver front fokus, er der nogen der ved om det kan
rettes/repareres? Jeg bruger dette objektiv sammen med Nikon D100.

BT

Fra : Mic Holm

Dato : 02-04-04 15:30

Jeg tror at problemet er hos kameraet, som jo varetager focus indstilling.

Er dit sigma objektiv en lavere blænde end dine andre objektiver? - Focus
problemer er jo mest tydelig ved de lave blænder, tæt på, hvor
dybteskarpheden er mindst.

--M

Fra : BT

Dato : 02-04-04 15:45

Jeg tror ikke problemet er hos kameraet! fordi det virker udmærket med andre
Nikon objektive også helt ned til f1,8 for 85mm.

Ja, det kan man se at Sigma laver front fokus når det tager med blænder 2,8!
Det tegner skarp fra blænder 5,6!

BT

Fra : Deaster

Dato : 02-04-04 17:06

"BT" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Mit gamle objektiv Sigma laver front fokus, er der nogen der ved om det
kan
> rettes/repareres? Jeg bruger dette objektiv sammen med Nikon D100.

Hvis du er sikker på det er objektivet, og det vist ikke er for gammelt,
rechipper Fovitech det gratis.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : BT

Dato : 02-04-04 17:27

Hvordan gør man? jeg har kigget lidt på deres hjemmeside www.fovitech.dk,
jeg kan hverken finde nogen adresse eller e-mail!?

BT

Fra : Deaster

Dato : 02-04-04 17:57

"BT" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan gør man? jeg har kigget lidt på deres hjemmeside www.fovitech.dk,
> jeg kan hverken finde nogen adresse eller e-mail!?

Don't know. Jeg afleverede bare mit hos min forhandler, men det var også kun
6 måneder gammelt.

Fra : enrico

Dato : 03-04-04 11:48

On Fri, 2 Apr 2004 16:10:37 +0200, "BT" <a@a.dk> wrote:

>Mit gamle objektiv Sigma laver front fokus, er der nogen der ved om det kan
>rettes/repareres? Jeg bruger dette objektiv sammen med Nikon D100.
>
>BT

Hvis ingen af de andre objektiver frontfokuserer, gør din Sigma nok
heller ikke. Det er jo spejlrefleks, og det, du ser skarpt, ER skarpt
(såfremt spejlet er rigtigt justeret, hvad det jo tyder på).

Enten fokuserer du ikke ordentligt, eller Sigmaen er noget juks. :)

Test det på stativ - fuld blændeåbning - nærgrænse for optagelse - på
en skråtstillet tommestok (der ligger i en 45 gr. vinkel på kameraet).

Test evt. også de objektiver, du er sikker på virker. Hvis spejlet er
ordentligt justeret, bør alle opjektiver fokusere ordentligt.

-enrico

Fra : BT

Dato : 03-04-04 14:17

Jeg har testet de andre Nikon objektiver, de er udmærket!

Jeg kan se at det er uskarpt når jeg bruger autofokus, men hvis jeg
indstiller skarp manual så billeder bliver skarpt, jeg tror der er noget
galt med chips ind i objektivet.

BT

Fra : enrico

Dato : 04-04-04 13:43

On Sat, 3 Apr 2004 15:16:45 +0200, "BT" <a@a.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan se at det er uskarpt når jeg bruger autofokus, men hvis jeg
>indstiller skarp manual så billeder bliver skarpt, jeg tror der er noget

Du har nok ret.

Så må du bruge objektivet manuelt.

Jeg ved ikke hvordan objektivet fokuserer. Det må jo få een eller
anden besked fra kameraet om hvornår det burde være skarpt.

Prøv evt. objektivet på et andet hus og se, om du får samme fejl.
Jeg har altid troet at frontfokus fejl kun beroede på kameraets
spejlindstilling.

-enrico