Erfaring med Retrospect (også WIN)
Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-04-04 09:39

Hej
Jeg har arbejdet med Retrospect (Mac-version) i lang tid, men er stødt på
nogle påstande ang. WIN-versionen. Jeg ved godt at det er graænsende til
offtopic, men har brug for råd fra folk der kender begge versioner.

I min Mac-retrospect kan jeg med sindsro bede om at backe nye elementer op,
og Retrospect vil så kigge på f.eks. navn og dato og vurdere om det er nyere
og dermed backup-berettiget.
Jeg har så fået at vide at den funktion IKKE duer i Windows-miljøet, fordi
filer blivet "tagget" på en anden måde, så man IKKE kan regne med navn/dato
som preference for allerede-backuppede-filer.

Er det sandt?
Kan man ikke opsætte Retrospect på samme måde på Windows?
I så fald - hvordan laver man så backup af kun nye filer?
Kan man så heller ikke restore ved at samle data fra flere backupper, og så
skabe en restore der er præces som f.eks. sidste fredag?

Håber det er forståeligt, og tak for bud,
Olav

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 10:47

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Kan man så heller ikke restore ved at samle data fra flere backupper, og så
> skabe en restore der er præces som f.eks. sidste fredag?

Jeg forstår det ikke helt. På min Retrospect [nu 6] til Mac tager jeg da
backup over intranettet fra såvel MacOS, MacOS X og Windows [kan også
klare Linux], og skulle der være sådanne problemer, burde de vel også
opstå når jeg tager backup fra en Windows-klient.

Men det gør de da ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Olav Noksagt

Dato : 26-04-04 11:08

Hej igen
Nej, men jeg har fået fat i en formulering der tager en masse forbehold (fra
en backup-ansvarlig på win-platform) der bl.a. siger:

-----
Normalt når man laver en incremental eller differential backup, vil man ikke
kunne gå tilbage i tiden, uden en masse bøvl.

Retrospect, er ifølge Retrospect, de eneste der laver en backup uafhængigt
af attributten der bliver sat af styresystemet. De laver deres eget katalog.
Det betyder også at man ikke kommer ud for, at et Windows program sætter
attributten, og backup programmet tror at filen ikke har ændret sig. Men det
har den måske. Backup programmet vil derfor fejlagtigt tro at filen ikke
skal backuppes.

Alle backupprogrammer siger det virker, men i praksis virker det sjældent,
faktisk har jeg aldrig været i en virksomhed, hvor det er lykkedes at
genskabe en backup jeg havde brug for.
-----

Det lyder jo ikke rart, og er stik imod hvad jeg troede!

Olav