AppleScript
Fra : Per Madsen

Dato : 25-04-04 21:55

Jeg har et lille program liggende på min maskine, der hedder
DanishEnglish Dictionary (DED).

Jeg har sat mig for at lave et lille script, der kan tage et highligthed
ord fra Safari, kopiere ordet, starte DED, indsætte ordet i tekstfeltet
og trykke "Enter", ladet vinduet med oversættelsen være fremme i 5-10
sek. og herefter lukke DED.
Umiddelbart ser det dog ikke ud til at DED er scriptable, men det har
jeg muligvis forstået forkert. I det tilfælde det ikke er scriptable,
kan man så ikke benytte sig af "System Events"...
Nogen gode råd?
Evt. nogen der har et lignende script liggende jeg kan rette lidt på...

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-04-04 19:15

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Nogen gode råd?
Har du tjekket Tjenester?
Hvis du er i Safari, så gi i menuen Safari - Tjenester - DED (hvis denne
findes). Findes den ikke, er det fordi DED ikke tilbyder sig som en
service i cocoa-miljøet. Måske kan man få den gjort 'service-enabled',
men det har jeg ikke erfaring med.

Fra : Per Madsen

Dato : 27-04-04 17:54

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> findes). Findes den ikke, er det fordi DED ikke tilbyder sig som en
> service i cocoa-miljøet. Måske kan man få den gjort 'service-enabled',

DED ligger i Tjenester når jeg befinder mig i Safari, men muligheden
"Define word in Danish" er dimmed. Vil det sige jeg skal ha' gjort den
"service enabled"?

Tak for svaret forresten...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-04-04 22:49

> [...]

> DED ligger i Tjenester når jeg befinder mig i Safari, men muligheden
> "Define word in Danish" er dimmed. Vil det sige jeg skal ha' gjort den

<pis! jeg var begyndt på svaret, men så crashede suppen - prøver
igen...>

Det, jeg mente med "service enabled" var at du kan se et programnavn
optræde i Tjenester under programmenuen; dette er åbenbart tilfældet.

Når jeg sidder her og skriver i suppen, er der 6 programmer, der
optræder i sort, men deres undermenupunkter er grå. Markerer jeg et ord,
ser det mere interessant ud: Så kan jeg fx. vælge MacSOUP - Tjenester -
Speech - Start Speaking Text, hvorefter ordet læses op.

Det er det samme, der burde ske med DED.

Keep us posted

Fra : Per Madsen

Dato : 29-04-04 15:09

> [...]

> Speech - Start Speaking Text, hvorefter ordet læses op.
>
> Det er det samme, der burde ske med DED.

Ahh ok. Jeg kan nu under "tjenester" vælge "Define word in Danish", men
desværre startes programmet DED ikke

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-04 15:19

Per Madsen wrote:

> Ahh ok. Jeg kan nu under "tjenester" vælge "Define word in Danish", men
> desværre startes programmet DED ikke

Prøv at åbne programmet inden og se om den så vil parse det markerede
inhold videre til programmet. Prøv evt osse at skifte sprog.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Per Madsen

Dato : 29-04-04 20:19

> Prøv at åbne programmet inden og se om den så vil parse det markerede
> inhold videre til programmet. Prøv evt osse at skifte sprog.

Det hjalp desværre ikke...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-04-04 21:29

> Det hjalp desværre ikke...
Det var trist. Det er rigtigt, at tjenester kan være lidt 'sløve', så
man skal prøve to gange; dette kender jeg i hvert fald fra cocoAspell,
hvor den understreget ord med rødt, men finder ingen forslag. Hvis jeg
så klikker et andet sted og påny markerer ordet og ctrl-klikker, finder
den et passende forslag.

Så ved jeg ikke, om man kan finde på mere. cocoAspell kører jo som en
tjeneste; aspell.service ligger i ~/Library/Services/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-04 09:51

Per Madsen wrote:

> Det hjalp desværre ikke...

kan det tænkes du hare t service eller et program der tilbyder en
service som konflikter med ordbogen (den virker nemlig her).

Det er osse muligt at du skal genopbygge den cache der registrerer
hvilke services der er tilgængelige på maskinen (husker ikke hvordan,
men ved at du kan hitte en vejledning på macosxhints)

Fra : Per Madsen

Dato : 30-04-04 14:19

> [...]
> hvilke services der er tilgængelige på maskinen (husker ikke hvordan,
> men ved at du kan hitte en vejledning på macosxhints)

Fandt det her på "hints":

How to rebuild the LaunchServices database
Mon, Jan 5 '04 at 09:27AM • from: skyko

If your "Open With" menu shows applications that are no longer
installed, or shows some of them as duplicates, you can use the
following Terminal command to rebuild your LaunchServices database:

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/\
Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister \
-kill -r -domain local -domain system -domain user

Just calling lsregister by itself will show some explanation:

lsregister: [OPTIONS] [-domain { system | local | user | network }]...
[path]...
Search the paths for application bundles and add each found item to the
Launch
Services database. For domain specifications, ask CF for the list of
application
locations in the given domain(s).

-kill Reset the global Launch Services database before doing
anything else

-lint Print information about plist errors while registering
bundles

-convert Register apps found in older LS database files

-load Load the LaunchServices service plugin if it's not already
loaded.

-lazy n Sleep for n seconds before registering apps if the local
cache is aleady populated.

-r Recursively register directory contents, do not recurse into
packages or invisible directories.

-R Recursively register directory contents, including the
contents of packages and invisible directories.

-f force-update registration info even if mod date is unchanged

-v Display progress information.

-dump Display full database contents after registration.

-h Display this help.

Er jeg på rette spor? Det står ikke helt krystalklart for mig, hvad jeg
skal præcis gøre...