Programmerering i Java
Fra : J.K. Nyeboe

Dato : 25-04-04 14:55

D'herre og damer

Hvis nu man gerne vil lære at programmere i Java, hvor skal man så begynde?
Jeg tænker her på litteratur.
--
Nyeboe

Fra : (Per Røn

Dato : 25-04-04 15:54

J.K. Nyeboe <jk@nyeboe.dk> wrote:

> Hvis nu man gerne vil lære at programmere i Java, hvor skal man så begynde?
> Jeg tænker her på litteratur.

Jeg vil anbefale dig at købe:

Ilse Haugaard:
Java Programmring
Systime 2001
isbn 87-616-0332-5

Bogen er beregnet til gymnasiebrug [den er altså en skolebog] og er
dermed let at gå til.

Som udviklingsmiljø kan du bruge eclipse [www.eclipse.org] eller
NetBeans. I hvert fald i eclipse kan du også køre de java-applets der
indgår i begyndelsen af bogen.

Til din information, så er jeg i dag ved at have færdigbragt et års
undervisning i javaprogrammering på et teknisk gymnasium [i faget
Programmering].

Og som supplement kan du downloade bogen »Linux - Friheden til at
programmere i Java«. Som lærebog skal du dog have fat i ovennævnte bog.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-04-04 19:13

J.K. Nyeboe <jk@nyeboe.dk> writes:

> Hvis nu man gerne vil lære at programmere i Java, hvor skal man så begynde?
> Jeg tænker her på litteratur.

Standardreferencen er The Java Tutorial, som kan købes eller læses på
nettet på http://java.sun.com/docs/books/tutorial/. Mange anbefaler
også "Thinking in Java" (søg på GOogle) men den er ikke for
nybegyndere.

På dansk er der http://javabog.dk/ som lider lidt under at en del af
teksten kun er i papirudgaven.

Al den nødvendige software ligger allerede klar under OS X. Du skal
bare vælge dig en god editor til at skrive i.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 25-04-04 19:58

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Al den nødvendige software ligger allerede klar under OS X. Du skal
> bare vælge dig en god editor til at skrive i.
Kunne du uddybe dette? Har samme interesse, men har lånt en IDG-bog af
Kjeld Bøcker, der kun omtaler WinDOS...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-04-04 20:51

no@way.dk (Jens Rasmussen) writes:

> Kunne du uddybe dette? Har samme interesse, men har lånt en IDG-bog af
> Kjeld Bøcker, der kun omtaler WinDOS...

Kommandoerne "java" og "javac" ligger som standard under OS X.

Man skal have en kommandoprompt (den der ville have givet en C:\>
under Windows), som hedder Terminal.app. Den ligger vistnok under
Værktøjer.

Herefter er OS X meget lig Solaris/Linux.

Dvs du kan skrive "javac Minklasse.java" og "java Minklasse". En fin
lille editor er "pico Minklasse.java" men jeg kna ikke huske om den er
langt ind som standard.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 04:17

> [...]

> Dvs du kan skrive "javac Minklasse.java" og "java Minklasse". En fin
> lille editor er "pico Minklasse.java" men jeg kna ikke huske om den er

Bedre er emacs, hvis man kan få fat i en version der understøtter dansk
tegnsæt [jeg har en som jeg kan sende].

Eclipse giver et fuldt udviklingsmiljø, og du kan også downloade
netbeans fra sun.com.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 26-04-04 06:36

Per Rønne wrote:

> Bedre er emacs, hvis man kan få fat i en version der understøtter dansk
> tegnsæt [jeg har en som jeg kan sende].
>
> Eclipse giver et fuldt udviklingsmiljø, og du kan også downloade
> netbeans fra sun.com.

Eclipse er efter min mening bedre. Men, Per, Netbeans er vel ikke Suns
eget udviklingsmiljø, men nærmere det som Suns udviklingsmiljø bygger
ovenpå.

Grunden til at Eclipse er bedre, er at man lavet meget få tastefejl. I
hvertfald for mit vedkommende.

Generelt vil jeg sige at man skal starte med en "simpel og dum" editor.
Det er bedre pædagogisk set.

--Martin

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 07:47

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Eclipse er efter min mening bedre. Men, Per, Netbeans er vel ikke Suns
> eget udviklingsmiljø, men nærmere det som Suns udviklingsmiljø bygger
> ovenpå.

Så vidt jeg kan se er det i NetBeans lettere at opbygge grafiske
applikationer à la Delphi. Men det er naturligvis ikke det man skal
starte på. Manglen på en enkel bog à la »Programkonstuktion med Delphi«
[isbn 87-984413-6-1], en skolebog beregnet for gymnasieskolens
datalogiundervisning, gør det upraktisk. Og jeg vil fastholde at man
til en /begyndelse/ bør starte med:

Ilse Haugaard:
Java Programmring
Systime 2001
isbn 87-616-0332-5

Der også er beregnet for gymnasieskolen / htx, men som ikke tager
udgangspunkt i NetBeans.

En begynder kan hurtigt løber staver i livet ved en for avanceret bog.
Og også hvis bogen er ustruktureret og uden det fornødne antal opgaver
[som Roger Cadenheads »Java 2 bogen« fra IDG, isbn 87-7843-463-7] - en
ganske elendig bog.

Ilse Haugaards bog forventer at man bruger en Windåse, og starter med
applets kaldt fra IE. De kan imidlertid sagtens indtastes i og køres fra
Eclipse, hvis man vælger »applet«. Eclipse findes til mange
operativsystemer, heriblandt MacOS X. www.eclipse.org.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 07:58

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> applets kaldt fra IE. De kan imidlertid sagtens indtastes i og køres fra
> Eclipse, hvis man vælger »applet«. Eclipse findes til mange

Har du helt glemt hvor svært det var for dig at komme i gang med Eclipse?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 08:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Har du helt glemt hvor svært det var for dig at komme i gang med Eclipse?

Eclipse lider under manglen af en manual, ja, men har du andre forslag
til et IDE som kan benyttes? Både til applets [udvikling, afvikling] og
fulde programmer?

Og nu er jeg vel ikke typisk - jeg er trods alt cand.scient. med
hovedfag i datalogi. Men det kan da godt være at andre ville have
problemer jeg ikke havde, når de ikke samtidig har mig som lærer til at
vise, hvordan det fungerer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 08:50

> Eclipse lider under manglen af en manual, ja, men har du andre forslag
> til et IDE som kan benyttes? Både til applets [udvikling, afvikling] og
> fulde programmer?

Okkeja.

JBuilder er fin og har en masse dokumentation.
IDEA IntelliJ er RIGTIG fin og har en masse dokumentation.

og mange, mange flere. Søg fx på "java ide" på google.

> [...]
> hovedfag i datalogi. Men det kan da godt være at andre ville have
> problemer jeg ikke havde, når de ikke samtidig har mig som lærer til at

Tager du så ud til den oprindelige forespørger og viser hvordan det virker?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 09:35

> Tager du så ud til den oprindelige forespørger og viser hvordan det virker?

Det tvivler jeg nu på, især hvis han skulle bo i provinsen ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 09:41

> Det tvivler jeg nu på, især hvis han skulle bo i provinsen ...

Så må du jo tilrettelægge dine svar herefter :)

Herudover må du også lige tænke, hvis du havde så svært ved det når du
nu er cand.scient med hovedfag i datalog, hvor svært tror du så det er
for en der gerne vil lære at programmere?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 10:47

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Herudover må du også lige tænke, hvis du havde så svært ved det når du
> nu er cand.scient med hovedfag i datalog

Hov, hov, jeg skrev altså ikke at jeg havde svært ved det. En times tids
leg med programmet var da nok.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 12:57

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Hov, hov, jeg skrev altså ikke at jeg havde svært ved det. En times tids
> leg med programmet var da nok.

Kan du ikke huske tråden med

Du var så tidspresset så du ikke nåede at sige tak.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-04-04 14:40

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kan du ikke huske tråden med
>
> Du var så tidspresset så du ikke nåede at sige tak.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 15:08

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Kan du ikke huske tråden med

OK. Jeg havde ikke tidligere arbejdet med java.

> Du var så tidspresset så du ikke nåede at sige tak.

Så givet her .
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 07:54

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Bedre er emacs, hvis man kan få fat i en version der understøtter dansk
> tegnsæt [jeg har en som jeg kan sende].

Man skal krybe førend man kan gå.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 08:27

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Man skal krybe førend man kan gå.

Synes du da at emacs er svært?

Når man starter den får man en tutorial frem. I øvrigt fås også en bog
som »Learning GNU Emacs« fra O'Reilly af Cameron, Rosenblatt og Raymond
- med referencekort til at have liggende ved siden af tastaturet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-04 08:52

> Synes du da at emacs er svært?

Ja. Det tog mig lang tid at lære. Og jo, jeg kan godt lide Emacs - jeg
skrev mit speciale i det. Dette indlæg er skrevet i Emacs.

Der er bare ingen grund til at afvige fra elevens materiale. Det
forvirrer mere end det gavner. Især når det er via fjernundervisning.

> Når man starter den får man en tutorial frem. I øvrigt fås også en bog
> som »Learning GNU Emacs« fra O'Reilly af Cameron, Rosenblatt og Raymond
> - med referencekort til at have liggende ved siden af tastaturet.

Var det ikke Java, der blev spurgt til?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : (Per Røn

Dato : 26-04-04 09:35

> [...]

> Der er bare ingen grund til at afvige fra elevens materiale. Det
> forvirrer mere end det gavner. Især når det er via fjernundervisning.

Jov, men nu røg vi jo ud i en digression. Arbejder man ikke i en IDE, så
har man brug for en editor, og her er emacs fremragende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lone Koefoed

Dato : 25-04-04 20:40

In article <408bc342$0$220$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
J.K. Nyeboe <jk@nyeboe.dk> wrote:

> Hvis nu man gerne vil lære at programmere i Java, hvor skal man så begynde?
> Jeg tænker her på litteratur.
Jeg ville se på hvad kurset Introducerende Objektorienteret
Programmering gør og har gjort. Det er et kursus på Aarhus Universitet,
hvor rigtig meget ligger på nettet. Bl.a. begrundelsen for at vælge den
bog, der undervises efter. http://www.daimi.au.dk/~ioop

Jeg arbejder selv der hvor der undervises, men understreger lige (inden
Christian kommer efter mig ;), at jeg ikke har nogen interesser i, at du
skulle vælge at gå på kurset.
Jeg synes bare det er et godt sted at begynde.

Held og lykke og god fornøjelse.

--
Lone

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-04-04 00:35

In dk.edb.mac, jk@nyeboe.dk wrote:

> Hvis nu man gerne vil lære at programmere i Java, hvor skal man så begynde?
> Jeg tænker her på litteratur.

Jeg synes "How to think like a computer scientist - Java Version" er
udmærket som introduktion.

<http://greenteapress.com/thinkapjava/>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: static from plastic slide rules