Virtual PC - resize drev?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 24-04-04 12:53

Hej,

Er det ikke muligt at angive en anden størrelse til et vituelt drev i
Virtual PC 6.1? Jeg kom til at oprette den med 15 GB, men det har den ikke
brug for, og jeg vil helst ikke til at installere det hele igen...

Venlig hilsen, Rasmus NIelsen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-04 14:21

Hej Rasmus

Jo, det skulle være muligt. Svjh. ligger der et lille værktøj, der
hedder 'HD Expander' eller noget lign.. Den kan både gøre diske større
og mindre - hhv. 'Expand' og 'Shrink'.

Har du ikke den, så kan den 'HD Expander', der ligger i Softwindows 98
v.5.09 bruges til både VPC og Softwindows 'Harddisk File C' drevene.

Husk også at sætte VPC prefs til 'Fixed Disk Size', - ellers vokser C
disken bare efterhånden, som du installeer programmer på den, hvis den
er for lille, så brug hellere en 'D' disk også på samme str. som 'C' disken.

Hvis du ikke har den, så vil jeg da gerne sende dig en kopi, så send en
brugbar adresse til min netscape konto, så returnerer jeg med 'HD
Expander' vedhæftet. - husk at fjerne "NO" for aktivering af adressen.

Et tip... Når du 'Shrink''er disken, så gør det i flere trin. Gå først
fra 15gb til fx. 8gb. Start VPC og kør en 'DiskDefragmenter' på den.
Afslut VPC igen og 'Shrink' den til ønsket str. - fx. 2gb. Start igen
VPC og kør en DiskDefragmenter, så er disken fuldt optimeret.

Et andet godt tip er, at 'Shrink'e disken helt ned til fx. 700mb og
brænde den ud på en CD, så har du altid en 'sikkerhedskopi af 'Harddisk
File C' og skulle det så gå helt galt, er det blot at kopiere C disken
fra CD'en og erstatte den bestående C disk, så er det kun
geninstallering af programmer på C disken, du skal lave - ikke en fuld
geninstallering.

Jeg har lavet det nummer - klog af skade, da min C disk til Softwindows
98 gik helt i udu.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-04-04 11:04

> Husk også at sætte VPC prefs til 'Fixed Disk Size', - ellers vokser C
> disken bare efterhånden, som du installeer programmer på den, hvis den
> er for lille, så brug hellere en 'D' disk også på samme str. som 'C' disken.

Hvis man gerne vil spare plads, så er det en dårlig ide at bruge 'Fixed
Disk Size' og derved gå og ærge sig over for store virtuelle drev.

Og hvorfor er det lige nødvendig?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-04-04 12:12

In article <1gcss1j.uxjmwb1ubfd8gN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Hvis man gerne vil spare plads, så er det en dårlig ide at bruge 'Fixed
> Disk Size' og derved gå og ærge sig over for store virtuelle drev.

> Og hvorfor er det lige nødvendig?

Hvis man gerne vil have god hastighed kan det betale sig at bruge fixed.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-04-04 13:25

Hej Michael

> Hvis man gerne vil spare plads, så er det en dårlig ide at bruge 'Fixed
> Disk Size' og derved gå og ærge sig over for store virtuelle drev.

Det er da netop ikke en dårlig idé med Fixed Size. Hvis du fra starten
ved installation laver en disk på fx. 1gb, så bliver den aldrig større,
men hvis du bruger Variable Size, så vil disken vokse, hver gang, du
installerer et eller andet, da den hele tiden vil holde den samme mængde
fri plads til rådighed. Og med Variable Size vil disken aldrig blive
mindre - kun større...

> Og hvorfor er det lige nødvendig?

Fordi der ved en 'Shrinking' af disken flyttes totalt rundt på temmelig
meget på den disk, der shrinkes. Det samme er tilfældet, hvis du
expanderer en lille disk. - Jeg har set både VPC og Softwindows C diske
med en fragmentering på op mod 20% efter både en shrinking og en
expandering....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-04-04 16:21

> [...]
> installerer et eller andet, da den hele tiden vil holde den samme mængde
> fri plads til rådighed. Og med Variable Size vil disken aldrig blive

Du har ganske ret i at dynamiske diske kun kan vokse. Det sikrer at disk
størrelsen vokser med behovet. Men det kan være svært at bedømme på
forhånd hvad ens behov er.

> [...]
> expanderer en lille disk. - Jeg har set både VPC og Softwindows C diske
> med en fragmentering på op mod 20% efter både en shrinking og en

Det forklarer da ikke hvorfor det er nødvendigt at gøre det af to
omgange!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-04-04 21:52

Hej Michael

> Du har ganske ret i at dynamiske diske kun kan vokse. Det sikrer at disk
> størrelsen vokser med behovet. Men det kan være svært at bedømme på
> forhånd hvad ens behov er.

Hm.. mit indtryk er ellers, at det er de færreste, der brugr VPC eller
Softwindows som en normal PC. Jeg tror de fleste bruger dem til først og
fremmest netbanking, og måske lidt konvertring, der ellers ikke kunne
lade sig gøre. Så jeg tror, de fleste VPC/SW brugere sagtens kan nøjes
med en C disk på fra 500-1000mb.

> Det forklarer da ikke hvorfor det er nødvendigt at gøre det af to
> omgange!

Næ, man kan godt sige, det ikke er nødvendig, men det er mine
erfaringer, at jo større diske, der skal shrinkes, des større er
chancerne for, at et eller andet ødelægges, så disken bliver ubrugelig,
og man alligevel skal hen og geninstallere hele molevitten igen.

Hvis du kigger på en 'structure mapping' på en FAT 32, så kan du også
se, at der ligger 'locked parts' hist og her. Disse 'låste områder'
indeholder væsentlige filer og styrekoder til selve Windows
programmerne, og bliver der først flyttet bare en enkelt blok af dem, så
kan du lige så godt slette det hele og begynde forfra.

Hvis du shrinker i 2-3 trin, så er risikoen for at komme til at flytte
en låst blok mindre, hvsi du gør, som jeg anbefaler, - Starter VPC/SW og
kører en Defragmenter på disken mellem hver shrinking. - Det er faktisk
efter dyrekøbte erfaringer med efterflg. eksperimenter, jeg kommer med
anbefalingen.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>