Hvor meget ram skal der til?
Fra : Mdj

Dato : 21-04-04 22:09

Jeg ved godt det her ikke er et nyt emne i gruppen (bukker og undskylder)
men det er lige pludseligt blevet meget aktuelt for mig, så here we go:

Jeg har faktisk noget ret let definerbare områder jeg bruger min maskine
til:

Foto og webgrafik: Photoshop, pixelgrafik i op til 2000x1600:32bit (antal
lag varierer)

Programmering og webudvikling: Macromedia Dreamweaver MX 2004 og Emacs

Dagligdags ting: Office, itunes, DVD afspilning og ting i den dur...

En typisk samling åbne programmer vil være: irc, browser, dreamweaver,
photoshop, itunes og mail.

Nå jeg ser på ovenstående liste, så er det kun Photoshop, der trækker tænder
ud på min PC, men hvordan vil det stå til på en mac? Der er 512MB ram i den
PB jeg har bestilt (med plads til et modul mere) kan jeg mon nøjes med en
512MB blok mere (det var hvad jeg havde i min gamle PC) eller vil jeg kunne
mærke det for alvor hvis jeg pungede de 2600,- ud til en 1GB blok?

det er naturligvis subjektivt, men man spekulerer jo på livet løs når man er
ved at skifte til mac, og dyret allerede er bestilt (så vær sød at bær over
med mig)

--
Venlig hilsen

Morten
http://mortenz.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-04-04 08:44

Mdj wrote:
> [...]
> ved at skifte til mac, og dyret allerede er bestilt (så vær sød at bær over

når du nu er i gang, så kan du vel lige så godt fylde 1 GB extra i?
Ellers har du jo en klods du ikke kan bruge når du skal have mere ram
i igen senere.

JonB

Fra : Thomas (8260)

Dato : 22-04-04 11:20

Her mine behov:

Justering af billeder der er i 4 Mpix i Photoshop CS.
Webgrafik i Photoshop CS.
Kører system 10.3
Har typisk min messenger, en browser, en mailklient, GoLive, iCal og
radio i WMP eller iTunes kørende samtidig.

Det sker på en iBook G3 500 MHz med 400 MB ram og jeg er tilfreds. Mon
ikke din hurtigere Powerbook kan håndtere sagerne tilfredsstillende med
500 MB ram?

Thomas

Fra : Mdj

Dato : 22-04-04 14:29

> Det sker på en iBook G3 500 MHz med 400 MB ram og jeg er tilfreds. Mon
> ikke din hurtigere Powerbook kan håndtere sagerne tilfredsstillende med
> 500 MB ram?

Nu får vi se, jeg venter bare med at købe RAM til jeg rent faktisk får
maskinen, men det ser da sådan ud...

Er der i øvrigt nogen websider jeg kan anbefales at kigge på, jeg har fundet
macfixet.com macnn.com og et par andre, men findes der ikke nogle web fora
ud over det på apples webside, hvor man kan diskutere ydelse, problemer,
oplevelser osv.?

--
Venlig hilsen

Morten
http://mortenz.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-04-04 15:26

Mdj <mdj@nospam.mdj.dk> wrote:

> [...]
> ud over det på apples webside, hvor man kan diskutere ydelse, problemer,

Vi tager 5 hurtige der alle har web-fora:

<http://www.macnyt.dk>
<http://www.mediamac.dk>
<http://www.spymac.com>
<http://www.macosxhints.com>
<http://www.macobserver.com>

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 26-04-04 19:31

Mdj <mdj@nospam.mdj.dk> wrote:

> Nu f?r vi se, jeg venter bare med at k?be RAM til jeg rent faktisk f?r
> maskinen, men det ser da s?dan ud...

> Er der i ?vrigt nogen websider jeg kan anbefales at kigge p?, jeg har fundet
> macfixet.com macnn.com og et par andre, men findes der ikke nogle web fora
> ud over det p? apples webside, hvor man kan diskutere ydelse, problemer,
> oplevelser osv.?

prøv os her, eller eks gruppen comp.sys.mac.systems

mht til websider er det mig en gåde hvorfor ingen endnu har nævnt
<http://www.xlr8yourmac.com> og <http://macintouch.com> der sammen med
<http://macosxhints.com> er de vel nok bedtse sites.

macfixit var i de gamle OS7-9 dage et fint site, men kvaliteteten er
dalet kraftigt efter det blev komercielt og ekspertisen mht. OSX er
<host>anemisk.</host>

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).