Appleprogrammer svarer ikke
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-04 13:29

Jeg er kommet hjem fra en uge i sommerhus. PB G4 var med. Men vi måtte
prøve at leve en uge uden mail, internet og dk.edb.mac.

Forleden indtraf problemer:

Følgende programmer svarer ikke: Safara, Mail, Adressebog og Ical samt
Disktool.
TextEdit giver dødens badebold, når det er åbnet.
Kontofunktionen i Systemindstillinger vil ikke åbne.

Jeg har arbejdet med at installere en del nye fonte og ordne dem med
Skriftbog. Den kan finde på at gå ned.

Jeg havde tilfældigvis taget PantherCD-erne med og geninstallerede. Det
hjalp ikke.

Nu har jeg tilfældigvis og - nærmest ved en fejl - oprettet en ekstra
identitet. Begge har administratorrettigheder. Her var der ingen
problemer med ovennævnte funktioner.

Gennemgående kan jeg komme ud af problemet ved at logge ud og ind igen.

Før jeg geninstallerede Panther, kørte jeg disktool fra CD-en. Eneste
problem, der blev fundet, var en lang række fejl omkring
disktilladelser, som blev fikset.

Jeg mangler endnu at køre en tur med Diskwarrior. Men altså: det ser ud,
som om min konto har problemer med at huske, hvem jeg er.

Gode råd modtages med tak.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-04 13:47

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg mangler endnu at køre en tur med Diskwarrior. Men altså: det ser ud,
> som om min konto har problemer med at huske, hvem jeg er.

Jeg kan tilføje, at der er en meddelelse ved Login, der siger:

"Transport Monitor could not be launched because of af shared library
error: "8<Transport Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>""

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-04 14:40

> [...]

> "Transport Monitor could not be launched because of af shared library
> error: "8<Transport Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>""

Supplerende:

Diskwarrior fandt en masse småtterier, men har ikke afhjulpet problemet.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-04-04 19:12

Jeg kan ikke lige kommet med en løsning på dit aktuelle problem, men
fremover bør du køre reparationen af disktilladelse fra Diskværtøj
mens din Mac OS X på harddisken kører. Den tager nemlig hensyn til
alle de opdateringer du har hentet fra Apple, og som måske kræver
andre tilladelser end dem Mac OS X 10.3 kom med fra starten af.

Diskreparation bliver du dog nødt til at køre fra CD'en, men hvis du
har Diskwarrior burde den være nok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-04 20:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> andre tilladelser end dem Mac OS X 10.3 kom med fra starten af.
>
> Diskreparation bliver du dog nødt til at køre fra CD'en, men hvis du

Nu nævnte jeg måske ikke, at diskværktøj var et af de programmer, jeg
ikke kunne få til at svare.

Som nævnt forsøgte jeg mig med en ny installering af Panther. Det havde
to følger:

1) der blev oprettet en mappe, der hedder Previous System, hvor en del
personlige indstillinger blev gemt Det har nok været med til at øge
forvirringen.

2) Opdateringer af Panther er blevet slettet.

Nu har jeg så hentet alt, hvad der er af opdateringer. Og det har
muligvis rettet på fejlene. Bl.a. kan Safari nu igen finde mine
bogmærker.

Jeg synes, at det med brugeridentiteter har gjort det en del
vanskeligere at bruge Mac. Det er også overvejende det, der er kludder
i, når man kører diskværktøj. Tidligere var det ikke noget, man behøvede
bekymre sig om, hvis man ikke ønskede at definere flere brugere.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-04 00:26

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nu nævnte jeg måske ikke, at diskværktøj var et af de programmer, jeg
> ikke kunne få til at svare.

Det er jo et problem...

> [...]
>
> 1) der blev oprettet en mappe, der hedder Previous System, hvor en del
> personlige indstillinger blev gemt Det har nok været med til at øge

Dine personlige indstillinger bliver gemt i din home-mappe, men hvis
du har installeret software som har installeret udvidelser til
systemet på system-niveau (altså uden for din home-mappe), så vil de
filer ligge i det gamle system.

> 2) Opdateringer af Panther er blevet slettet.
>
> Nu har jeg så hentet alt, hvad der er af opdateringer. Og det har
> muligvis rettet på fejlene. Bl.a. kan Safari nu igen finde mine
> bogmærker.

Det burde også virke helt fint, da alle dine ting som sagt ligger i
din home-mappe. Det kan dog være at f.eks. Adobes programmer mangler
nogle filer, da de evt. har lagt dem i /Library/Application Support og
enkelte andre programmer har måske også noget i /System/Library, men
jeg ved ikke om nogen ligger noget derind (det bør de ikke).

> [...]
> i, når man kører diskværktøj. Tidligere var det ikke noget, man behøvede
> bekymre sig om, hvis man ikke ønskede at definere flere brugere.

Tværtimod synes jeg, at det gør det nemmere, for du ved nemlig at ved
at tage backup af dine home-mappe, så har du 99% af de vigtige data.
Programmer og systemet kan geninstalleres og når det er klaret er du
oppe og køre igen med alle indstillinger, mails og den slags intakt.

Det er ikke rettighederne til dine egne filer, som der er ged i, men i
filer på system-niveau.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-04-04 20:24

> [...]
> oppe og køre igen med alle indstillinger, mails og den slags intakt.
>
> Det er ikke rettighederne til dine egne filer, som der er ged i, men i

OK. Jeg skal nok lære at forstå det. Lige nu synes alt at være på plads
med undtagelse af denne besked ved start:

"Transport Monitor could not be launched because of af shared library
error: "8<Transport Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>""

Det passer jo vist meget godt med, hvad du siger om, at udvidelser fra
det gamle system ligger i det gamle system. Men det har ikke rettet sig,
da jeg flyttede mapperne over.
Vil den bedste idé være at geninstallere Hotsync (hente nyeste version)?
Jeg antager, at jeg ellers ikke vil kunne synce med min Palm.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-04 22:29

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> "Transport Monitor could not be launched because of af shared library
> error: "8<Transport Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>""

Den kan jeg ikke lige forklare. Hvornår ser du den besked?

> [...]
> Vil den bedste idé være at geninstallere Hotsync (hente nyeste version)?
> Jeg antager, at jeg ellers ikke vil kunne synce med min Palm.

Helt klart. Installeren ligger sikkert filer ind i systemet som du
ikke har fundet, og hvis du manuelt flytter rundt på dem går der
sikkert også ged i rettighederne, som er vigtige.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-04-04 23:01

> [...]

> ikke har fundet, og hvis du manuelt flytter rundt på dem går der
> sikkert også ged i rettighederne, som er vigtige.

Meddelelsen om Transport monitor kommer ved start.

Mail (og formodentlig også de andre brugerretighedsrelaterede
programmer) kan stadig tabe forbindelsen. Nu kom jeg hjem og tændte op
her til aften, læste mail uden problemer, var væk en times tid. Og så
kunne mail ikke åbne. Jeg loggede ud og ind, og så var den der igen.

Det må da være muligt at slette alt det, der laver ged, uden at miste
adressebogsarkiv, uslettede mails, kalenderarkiv og møjsommeligt
indsamlede og grupperede internetbogmærker - og så lave nogle friske
installationer og indstillinger.
I gamle dage hed det, at man skulle slette preferences. Hvad skal man
slette i dag?
At lave en ny Panther-installation har jo tydeligvis været en dum idé.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-04 01:38

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Meddelelsen om Transport monitor kommer ved start.

Jeg ville se om ikke det forsvandt ved reinstallation af Palm Desktop.
Jeg er ikke helt sikkert på om Palm Desktop understøtter 10.3, men det
må andre vide.

> [...]
> her til aften, læste mail uden problemer, var væk en times tid. Og så
> kunne mail ikke åbne. Jeg loggede ud og ind, og så var den der igen.

Det er mere end hvad jeg lige kan overskue nu.

> [...]
> slette i dag?
> At lave en ny Panther-installation har jo tydeligvis været en dum idé.

I din home-mappe har du Library/Preferences og her ligger alle
indstillingerne "som i gamle dage".

Du kan selvfølgelig have dårlige indstillinger i din home-mapper og
det kan skabe de problemer du har, men jeg kan ikke huske om de
forsvandt da du lavede en ny bruger?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-04-04 15:04

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg ville se om ikke det forsvandt ved reinstallation af Palm Desktop.
> Jeg er ikke helt sikkert på om Palm Desktop understøtter 10.3, men det
> må andre vide.

Nu bruger jeg jo ikke Palm Desktop. Jeg bruger Apples egen Mail og ICal
(selvfølgelig). Man får vist Hotsync med, når man henter Palm. Jeg kan
ikke husske, om man kan nøjes med at hente Hotsync.
Ihvertfald bliver man altid mindet om, at man skal opdatere Hotsync, når
man opdatere ICal.

Jeg har temmelig travlt til aften. Så det bliver nok først i morgen jeg
kommer videre med sagen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-04-04 15:12

In article <2oduk1-h04.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen
<spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Du kan selvfølgelig have dårlige indstillinger i din home-mapper og
> det kan skabe de problemer du har, men jeg kan ikke huske om de

Det kan jeg. Problemer gik væk hos den nye bruger.

Dette er faktisk den letteste fejlsøgningsmetode der findes, for hvis
problemet ikke eksisterer hos den nye bruger, så skyldes problemet
en/flere dårlige filer hos den gamle bruger, men hvis problemet stadig
er der, må det være i systemet.

Noget kunne tyde på at du har et login-emne, som ikke helt virker (se
på din konto i Systemindstillinger). At programmer generel var ustabile
kunne skylde dårlige filer i din cache, som du nok bør slette. Der er
ikke noget vigtigt i cache-mappen, den vil automatisk blive genoprettet
med nye filer. Dine cache-filer ligger i mappen ~/Library/Caches
(~/Bibliotek/Caches hvis du har danske indstillinger). (Der ligger også
cache filer i /Library/Caches og /System/Library/Caches, som det måske
også kunne være nyttige at slette, f.eks. med Cache Out
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14850.)

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-04-04 18:55

Søren Theilgaard <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> cache filer i /Library/Caches og /System/Library/Caches, som det måske
> også kunne være nyttige at slette, f.eks. med Cache Out

Tak. Det prøver jeg lige.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-04-04 19:12

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Tak. Det prøver jeg lige.
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Fem minutter senere. Ja det ser faktisk ud til, at de to cache-tøninger
hjalp. Til nu har det været således, at jeg efter maskinstart (uden
password) måtte logge ud og så logge ind igen med password ffor at få
lov til at åbne mail, Ical m.fl. - Det problem synes væk nu.

(Men jeg begriber ikke, hvordan det hele er begyndt).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-04-04 21:12

> [...]
> lov til at åbne mail, Ical m.fl. - Det problem synes væk nu.
>
> (Men jeg begriber ikke, hvordan det hele er begyndt).

men når så man har kørt nogle gange, er den gal igen. Så tømmes cache.
Og så kører vi igen.

Startemner angiver bl.a. Palm Desktom Background, som man da ikke kan
behøve, hvis man bruger Aplles Mail?
Og så er der Transport Monitor, hvis funktion jeg er ukendt med. men det
er den, der bliver nævnt i en fejlmeddelelse ved hver eneste start i
tilknytning til Hotsync.
Hvis Hotsync er forkert installeret, hvordan kan man så ændre på den?
Jeg kan ikke finde et sted, hvorfra jeg slet og ret kan hente Hotsync.

V enlig hilsen

Ove Steen

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 16-04-04 08:24

In article <1gcb1g6.prbk4lh0tukN%xossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen Smidt
<xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Hvis Hotsync er forkert installeret, hvordan kan man så ændre på den?
> Jeg kan ikke finde et sted, hvorfra jeg slet og ret kan hente Hotsync.

Jeg vil foreslå at du sletter disse emner fra login-listen, og
geninstallerer Palm Desktop.

Søren

Fra : Morten

Dato : 16-04-04 12:07

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis Hotsync er forkert installeret, hvordan kan man så ændre på den?
> Jeg kan ikke finde et sted, hvorfra jeg slet og ret kan hente Hotsync.

Har du overhovedet en palm? Hvis nej skal du se og få slettet det
hotsync fims helt og aldeles. "Transport monitor" er en dims i
forbindelse med Palm's hotsync SW.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-04-04 15:20

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Har du overhovedet en palm? Hvis nej skal du se og få slettet det
> hotsync fims helt og aldeles. "Transport monitor" er en dims i
> forbindelse med Palm's hotsync SW.

Jeg har en Palm. Så nu vil jeg prøve Sørens forslag.
(Håber at andre også kan blive klogere af denne tråd).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-04-04 06:44

> [...]

> Jeg har en Palm. Så nu vil jeg prøve Sørens forslag.
> (Håber at andre også kan blive klogere af denne tråd).

Ja. Frisk installation af Palm Desktop fjerner fejlmelding om Transport
Monitor og Hot Sync. Tilbage står stadig, at når jeg har startet, kan
jeg ikke åbne Apple-programmerne. Højreklik på ikon i Docken oplyser:
Program svarer ikke. Så logger jeg ud og logger ind med brug af pasword.
Og så svarer programmerne.
Jeg har prøvet at ttømme cash. Og det hjalp måske. Men problemet vender
i så fald tilbage, når der igen ligger noget i cash.
De indstillingsvalg for login, der findes i Systemindstillinger > Konti,
er for kryptiske at forstå for mig. Men det må da være dér, den ligger??

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-04-04 20:07

> [...]

> De indstillingsvalg for login, der findes i Systemindstillinger > Konti,
> er for kryptiske at forstå for mig. Men det må da være dér, den ligger??

Problemer med Aplle-programmer, der ikke ville svare, synes løst ved at
slette Preference-filer vedr. disse programmer.
En konsekvens heraf har været, at Mail nu kun kender min .Mac-konto. Der
ellers ikke tidligere var oprettet som konto i Mail.
Når jeg jeg genoprette min tdc.adsl-konto i henhold til vejledningen i
Hjælp, støder jeg på, at IMAP ikke kommer frem som valgmulighed.
Alternativt kunne jeg føje denne adresse til .Mac-kontoen. Men her
støder jeg på, at feltet, hvor jeg skal skrive adressen ind, ikke er
tilgængeligt.

Tdc-kontoen lever i bedste velgående. Det er den, som jeg skriver under
her i gruppen. Og den er tilgængelig som tdcwebmail.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-04-04 21:23

> [...]

> Tdc-kontoen lever i bedste velgående. Det er den, som jeg skriver under
> her i gruppen. Og den er tilgængelig som tdcwebmail.

Jeg har fundet ud af det nu.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-04-04 22:49

Nej det er til at blive idiot af.

Jeg har nu været inde og slette preferencefiler, der nåede så langt
omkring, at jeg måtte genoprette min mailkonto. Det lykkedes også. Og en
stund så alting ud til at være renset op og genetableret.

Hotsync og Isync er også fornyet. Men Isync vil ikke finde min Palm
Zire.

Og så er jeg pludselig tilbage, hvor Mail, Ical, Adressebog, Safari ikke
svarer og Konti i Systemindstillinger ikke reagerer.

Fjernelse af cache er i bedste fald en stakket frist.

Hvis det drejer sig om at slette en bestemt preferencefil, der
nulstiller konti, hvad hedder den så?

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-04-04 09:45

Hvis jeg må supplere / blande mig:

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
Det kan man heller ikke, men i Palm Desktop installer kan det vælges, om
man vil inst. det hele inkl. Palm Desktop, eller blot HotSync Manager,
som er den 'motor' der snakker med din Palm PDA.
> Jeg har en Palm. Så nu vil jeg prøve Sørens forslag.
> (Håber at andre også kan blive klogere af denne tråd).
Ja, det er godt at have en erfarings-bank. Fx. har jeg givet min kone en
Palm, og ifm. dette løst et interessant problem vedr. HotSync med to
PDA'er på samme Mac. Med hhv. Palm Desktop og Adressebog+iCal som
program til adresser, kalender, opgaveliste

Jens