HD recording på Mac eller ekstern "boks"
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-04-04 11:39

Jeg er så småt ved at tage tilløb til (så har man jo ikke lovet for
meget) at bruge min TiBook (aka Vride Willy) til harddisk recording.

Jeg har både Garageband og en light version af Logic (versionen der
følger med i pakken "Hit Kit" fra Dorling Kindersley) så softwaren
skulle være på plads. Eller hva'?

Så skal jeg jo have et interface til Mac'en så der kan komme noget midi
og lyd ind.

Jeg har tidl. haft gode erfaringer med midiman/m-audio, og har derfor
fundet flere løsninger fra deres side.

Det letteste ser ud til at være Ozone

<http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=22c0c13f67ee52420a
fb8f23c8d6646f>

(Det skal siges at jeg endnu ikke har noget keyboard, men har en
el-guitar. Jeg har dog altid mulighed for at låne en midi synth. med
hjem.)

Ozone kan efter hva' jeg kan læse det der skal til, men min største
bekymring er:

1. Det kører over USB og det ser ud til at de nye produkter + de dyre
gl. produkter kører over FireWire. Jeg kender FireWire fra DV video som
værende 100% velfungerende og USB langt overlegent, og med USB får jeg
vel latency problemer - eller hva'?

2. Ozone virker lidt som et hobby produkt. Det får faktisk gode
anmeldelser, men der er faktisk kun kr. 1500,- op til noget bedre kram,
nemlig FireWire 410, også fra m-audio
<http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=5f35def5b4107998b1
1119907053a313> Problemet med 410'eren er dog, at det ikke indeholder
det lille keyboard del, som jo kan være nyttigt. Til gengæld kører den
uden ekstra strøm via firewire porten på Mac'en - dejligt nemt og
mikrofon indgangene er balanceret. (Hvor meget betyder dette egentligt?)

Men måske er det slet ikke de rigtige produkter jeg kikker på??

Nå...

En helt anden løsning kunne jo være at købe en decideret
harddiskrecorder. De fåes brugt til omkring kr. 3000,- (Eks. Roland
vs-880) Så er det hele hardware baseret med de fordele og ulemper der er
i det... men hvad er lige fordele og ulemper i det??

Hvad skal jeg bruge det til: Mest til hobby arbejde, idet min søn lige
er begyndt at spille klaver og så tænkte jeg at det kunne gi' ham et
ekstra skub hvis vi kunne lave nogle numre på cd. I mit arbejde som
musiklærer vil jeg bruge det til at optage ungernes sammenspil. Og så er
jeg med i et Kor, som skal ha' lavet nogle optagelser til en cd, hvilket
jeg godt kunne tænke mig at give et bud på.

I den forbindelse vil anbefalinger ang. mikrofon(er) også være
velkommen.

Håber der er nogen her der kan guide mig lidt i valg. Især er jeg meget
i tvivl om jeg skal vælge computer løsningen eller en gammel standalone
HD recorder.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : KC

Dato : 12-04-04 16:36

Hej Martin

Brug din dejlige Mac. Der er jo alt hvad du skal bruge.

Det ser ud som om at Ozonen kun har en enkelt Mic indgang, og det er jo
lidt lidt til bl.a. kor.

Jeg bruger en G4 til de samme ting. Har købt 2 stk Mic Røde NT3
(1500,- stk) med superlyd, også når det gælder et kor på >50 sangere.
Et par brugte stativer + en flok kabler.
Herudover en Yamaha Mixer MG10-2 (1000,-).

Min kone som synger i kor har et Yamaha El-piano koblet på en ældre Mac.

mvh Kell Christensen
4200snabelac.danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-04-04 16:52

Tak for din tilbagemelding Kell!

Du mener altså at det ville være dumt at gå efter vs-880'eren?

> Har købt 2 stk Mic Røde NT3
> (1500,- stk) med superlyd,

Er det denne model?

< http://www.kellyindustries.com/microphones/rode_nt3.html>

Hvordan får du signalet fra mixeren og ind i computeren?

Fra : Tom

Dato : 12-04-04 18:06

Du kan vælge mellem flere løsninger..
Går du efter at få "lyden ind" på din mac, skal du have et lydkort, med en
eller flere indgange...
Og lidt mikrofonværk..

Vælger du HD recorderen, skal du - omvendt !? - starte med at smide 3k +
efter denne og derefter kigge dig om efter mikrofoner..
OSV..( så bliv på din mac )

Vender vi tilbage til din mac, kan du derfor med respekt for dig selv godt
lede efter et lydkort til omkring de samme 3k +
OG så er der pludselig mange muligheder...
I forhold til mikrofon og evt midi ind og ud, er der tale om to forskellige
ting..
Mikrofon, kan I realiteten være det meste da det vist nok blor var et klaver
og en voice !? Du skulle optage.. ?
Så alt fra en gennemtævet SM 57/58 til en mere retningsbestemt mikrofon er
slet ikke af vejen..
I forhold til lydkort, er der her på det sidste kommet en række interessante
løsninger på markedet..
Disse er som regel USB lydkort, med indbygget midi og software til at styre
dem.. ( ind imellem Logic "light" andre gange noget andet..)
De to mest interessante - helt nye - løsninger er klart Mbox Mackies (
spike) og Lexicons løsning
Begge har de pre amps ( mikrofonforstærkere) og midi ind og ud.. Og indgang
til et eller flere line signaler..
Musikbutikker som musikhuset ÅGE ( aage.dk ) og Supersound(.dk), har disse
produkter, og det er sikkert tilfældet at du kan få en "bundle" hvor du både
får kort ( box) og mikrofon til et realistisk beløb..
Husk at I både Lexicons og Mboxs tilfælde får du niget interessant sofware
med..
Der findes løsninger der leveres uden ex
http://www.mackie.com/products/spike/

Mbox
http://www.digidesign.com/products/mbox/

Lexicon
http://www.lexiconpro.com/Omega/index.asp
Du kan sagtens finde billigere løsninger...

Tom

On 12/04/04 17:52, in article
1gc55ex.1adbi9m12u2ni8N%spam_spam_spam@talent.dk, "Martin Bredthauer"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-04 18:51

Tak for info Tom. Det hjalp at få lidt flere produkter i spil. Især Mbox
ser ud til at være noget der duer, mens Lexicon måske er ved at være en
lidt gammel sag - den er i hvert fald på tilbud hos Aage.

Jeg er dog fortsat lidt hooked på en firewire løsning. Men jeg tror jeg
vil ta' en snak med Aage. De virker til at ha' styr på mulighederne.

Fra : thomas t

Dato : 13-04-04 21:53

Martin Bredthauer at spam_spam_spam@talent.dk:

> »To error is human; to really f*ck up requires root.« - Unknown

ik for noget; man ka't sige to error.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-04 22:01

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> ik for noget; man ka't sige to error.

Yo ho!

< http://www.google.com/search?q=to+error+is+human&ie=UTF-8&oe=UTF-8>

Fra : Tom

Dato : 14-04-04 00:11

Lexicons løsning er helt ny, så det forstår jeg ikke... De har formodentligt
kun købt den ene "box"
Var ikke klar over at du ledte efter fW..
Det er jo noget helt andet..
I denne sammenhæng, mener jeg at ( hvis det skal være billigt) Roland lavede
et kort der hedder 2496.. Som ikke kunne sælges, da det var for dyrt..
Hvorefter det blev sat kraftigt ned, og derfor er I et prisleje der er til
at betale sig fra..
Ellers er MOTU 828 mk1 og Mk2 blevet ganske billige ( brugte)
Til gengæld for du et "proff" kort med otte ind og otte ud ( analoge I/o) +
spdif I/o... ( og FW)
Tom

PS
I forhold til firewire.. Hold øje med at produkterne "oprindeligt" er skabt
til mac, og ikke til PC, og efterfølgende "porteret" til... også at
understøtte/fungere på mac..
Der er desværre en masse PC produkter, der nu "også" virker på mac..
desværre sjældent særligt godt..!

On 13/04/04 19:50, in article
1gc6zrq.3cylhy1m76t8gN%spam_spam_spam@talent.dk, "Martin Bredthauer"

Fra : KC

Dato : 13-04-04 09:01

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Du mener altså at det ville være dumt at gå efter vs-880'eren?
Jeg kender den ikke, såe...
> Er det denne model?
> < http://www.kellyindustries.com/microphones/rode_nt3.html>
Jeps - Jeg kan sende en lydprøve som mp.3.
> Hvordan får du signalet fra mixeren og ind i computeren?
Et simpelt skærmet stereokabel fra Mixer-ud til Lyd-ind.
(Minijack) Jeg har kun Mac'er med lydindgang.

Hilsen Kell Christensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-04 16:40

KC <4200slet@c.dk> wrote:

> Jeps - Jeg kan sende en lydprøve som mp.3.

Meget gerne tak. (Min mailadresse stå lettere maskeret i signaturen.)

> Et simpelt skærmet stereokabel fra Mixer-ud til Lyd-ind.
> (Minijack) Jeg har kun Mac'er med lydindgang.

Okay, min TiBook har jo ingen line-in, så der skal lidt hardware til.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-04-04 22:30

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Yo ho!
>
> < http://www.google.com/search?q=to+error+is+human&ie=UTF-8&oe=UTF-8>

Den er god med dig, du. "Error" er et navneord, "err" er et verbum.

Det korrekte ordsprog er:
"To err is human, to forgive divine".
http://www.goenglish.com/ToErrIsHumanToForgiveDivine.asp

--