billedbehandling
Fra : Erling Hansen

Dato : 09-04-04 10:25

Hej.
Findes der et billedbehandlingsprogram til OS X, som kan NOGET mere
end iPhoto, men som på den anden side er væsentligt billigere end
Photoshop, og dermed også enklere?? Det forekommer mig at man for år
tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en
printer.
mvh
Erling

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 09-04-04 10:44

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> Photoshop, og dermed også enklere?? Det forekommer mig at man for år
> tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en

GraphicConverter kan en del, men ikke så meget som PhotoShop, det koster
35$. Ellers er der GIMP, det er gratis, men kører under X11 og er vist
ikke specielt brugervenligt.

Prøv GraphicConverter, det er shareware, så man man prøve det før man
køber. Det kan hentes fra <http://www.lemkesoft.com/>

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-04-04 17:48

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Ellers er der GIMP, det er gratis, men kører under X11 og er vist
> ikke specielt brugervenligt.

GIMP er faktisk slet ikke så svært at bruge, når blot man ved hvilken
funktion man jagter. Man skal blot være opmærksom på at de fleste
funktioner nås gennem "højre musklik" på selve billedet. I forhold til
prisen er det i hvert fald en killer app.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-04-04 11:26

> [...]

> Photoshop, og dermed også enklere?? Det forekommer mig at man for år
> tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en

Der er Adobes "Photoshop Elements" der vist nærmest er den nye udgave af
det tidligere "PhotoDeluxe" der fulgte med nogle scannere/printere:
<http://www.adobe.dk/products/photoshopel/overview.html>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-04-04 13:29

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Der er Adobes "Photoshop Elements" der vist nærmest er den nye udgave af
> det tidligere "PhotoDeluxe" der fulgte med nogle scannere/printere:
> [...]

Det vil være misvisende at sammenligne Photoshop Elements med
PhotoDeLuxe. Photoshop Elements er snarere efterfølgeren til Photoshop
LE (Lim. ed.).
Jeg kan også tilslutte mig, at det er et flot program for et 3-cifret
beløb. Jeg tor, at man skal være nærmest professionel billedbehandler
for ikke at kunne klare sig med det. Jeg bliver ved med at opdage nyee
tricks og faciliteter. Og så følger der ovenikøbet en gedigen manual på
250 sider med i købet.

Venllig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-04-04 11:32

Erling Hansen skrev:

> Findes der et billedbehandlingsprogram til OS X, som kan NOGET mere end
> iPhoto, men som på den anden side er væsentligt billigere end Photoshop,
> og dermed også enklere??

Til visse opgaver er GraphicConverter et glimrende program, som jeg i
hvert fald nødigt ville undvære. Og så fås det heldigvis på dansk! (Ikke
at det er noget problem for mig at læse engelsk, men det er noget rod
med to sprog).

> Det forekommer mig at man for år tilbage fik et Adobe billedprogram (home
> edition) når man købte en printer.

Jeg har fået Adobe Photoshop Elements med en scanner (Canon).

De tager 99$ for Adobe Photoshop Elements hos Adobe, hvilket kun er lidt
mindre, end jeg gav for scanneren ...

http://www.adobe.com/products/photoshopel/main.html

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-04-04 11:45

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> writes:
> [...]
>Photoshop, og dermed også enklere?? Det forekommer mig at man for år
>tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en

PhotoShopEllement, er et glimrende program, der virkelig giver valuta for
pengne. Især når man tænker på, hvad PHotoShop koster og hvor mange
funktioner, der er med i PSE.

Du kan downloade en fuldgod prøveversion og prøve den en måned. Min holdt
ikke en måned, men var nok til at vudere den og at at jeg senere købte den
billigt af een, der havde den for meget.

Jeg har Photoshop 6, men der er alt så nogle funktioner i PSE, som jeg
manglede, nemlig at browse alle billederne fra kameraet og kunne lave
nogle hurtige rettelser på billlederne og det det krav, kan PSE for en
stor del opfylde.

til gengæld bryder jeg mig ikke om GraphicConverter, da jeg ikke synes det
gengiver farver godt nok. Men det er flere versioner siden at jeg prøvede,
så der kan være sket noget siden.
venligste hilsener
Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-04 15:05

Erling Hansen wrote:
> Findes der et billedbehandlingsprogram til OS X, som kan NOGET mere
> end iPhoto, men som på den anden side er væsentligt billigere end
> Photoshop, og dermed også enklere??

OS X og classic versionen af Graphic Converter kan en del mere end bare
konvertere nu. Den har en del redigeringsfaciliteter...

Ellers er det vel Corelgraphics X og Canvas, der er de billigste...
Corel er nok den letteste at bruge.

Painter har også fået en del redigeringsfaciliteter efter at Corel har
overtaget den, men hvor meget - og om den er kommet til X, véd jeg ikke....

> Det forekommer mig at man for år
> tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en
> printer.

Tænker du ikke på Adobe Home Publisher? - Den blev leveret sammen med
nogle bestemte printere i en periode, men det program er udgået. Men der
følger ofte en 'Lite Edition' version af Photoshop med, når man køber en
scanner...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : eh

Dato : 10-04-04 07:00

Tak for gode råd. Der er da noget at gå i gang med.
mvh
Erling

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-04-04 15:13

> [...]

> Photoshop, og dermed også enklere?? Det forekommer mig at man for år
> tilbage fik et Adobe billedprogram (home edition) når man købte en

Som medlem af .Mac har jeg fået PhotoStudio gratis. Det koster normalt
$79,95 og laves af Arcsoft, der har en række fotoprogrammer til rimelige
priser. Der er også en demo.

<http://www.arcsoft.com/>

Så fandt jeg PixelNhance på min harddisk. Det kan forbedre billeder, men
Caffeine Software, der lavede det, er desværre lukket. Programmet kan
dog stadig hentes.

<http://www.caffeinesoft.com/>
--
Henrik Münster