Ny skærm skal købes - hjælp!
Fra : Mickael

Dato : 06-04-04 20:26

Jeg står og skal købe en ny skærm, til brug for grafisk arbejde.

Jeg har selv kig på:

Viewsonic 21" G220F
Samsung 21" Synchmaster 1100DF
LG Electronics 22" LG Studioworks N2200P

Er der en af disse der kan anbefales til dette arbejde, og eventuelt nogle
der ikke kan anbefales. Jeg er også interesseret i andre forslag.

Endvidere skal jeg bruge en skærm til værktøj - forslag ønskes.

Venlig hilsen Mickael.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-04-04 21:15

Mickael wrote:
> [...]
>
> Er der en af disse der kan anbefales til dette arbejde, og eventuelt nogle
> der ikke kan anbefales. Jeg er også interesseret i andre forslag.

hvad med en sony 24" PREMIERPRO GDM-FW900?
Ellers ville jeg nok tage en 22", da skærm areal er godt.

> Endvidere skal jeg bruge en skærm til værktøj - forslag ønskes.

køb den samme, så du har 2 skærme der er ens, det ser pænest ud.
Ellers så køb en TFT skærm til værktøjet.

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-04 23:04

Hej Mickael

Mickael wrote:
> Jeg står og skal købe en ny skærm, til brug for grafisk arbejde.
> Jeg har selv kig på:
>
> Viewsonic 21" G220F

Denne skærm er den 'mindste' af dem rent str. mæssigt, har trinitron
billedrør og fantastisk god farvegengivelse.

> Samsung 21" Synchmaster 1100DF

Har samme billedrør som ViewSonic skærmen, men jeg synes, den mangler en
anelse i kvaliteten i farvegengivelse i std. opstæning. Den kan dog
kalibreres (som de øvrige), så den får samme farvetone som viewSonic
skærmen.

> LG Electronics 22" LG Studioworks N2200P

Philips/LG skærmene er efterhånden ved at sætte standard inden for
grafisk design. De er fuldstændig flade og har en helt fantastisk
farvegengivelse med Philips' nyeste Flatron billedrørsteknik. Svjv. kan
den uden videre klare helt op til 2200x1600@100hz med et grafikkort med
64mb VRAM. Desuden har den en unik zoomfunktion - ligesom Dell skærmene
- med at den kan zoome til fuld kant. Dette gøres on-screen uden tab i
kvalitet.

> Er der en af disse der kan anbefales til dette arbejde, og eventuelt nogle
> der ikke kan anbefales. Jeg er også interesseret i andre forslag.

Uden videre vil jeg sige, at LG skærmen helt klart er den bedste af de tre.

Et alternativ kunne være en Dell P1100 21". Den er stort set identisk
med Samsung skærmen, men har en anelse større effektiv billedareal og
har desuden også zoom til kant funktionen, uden tab i kvalitet. Til
gengæld har den max. 2000x1600@120hz, og her bliver den en smule 'ulden'
i billedet. Den står helt klart bedst i 1152x870@120hz, - og så er den
noget billigere end de andre. Har dog stadig 3 års onsite garanti.

Et andet alternativ kunne være LaCies Silverblue Series 21"/22". De har
samme funktionalitet som både Dell og LG skærmene. Derudover har de en
hel unik coatning på overfladen, der gør, at de selv med en std.
ColorSync indstilling står nærmest perfekt. De nye Silverblue serier har
også både BNC og alm. VGA tilslutning med omskifter, så du kan sætte to
computere til samme skærm. Mindste str. er svjh. 19".

Hvis penge ingen rolle spiller, så bør du kigge på Radius TrueColor
skærmene. - Det er nok noget af det bedste, man overhovedet kan få for
penge. Jeg véd dog ikke, om der pt er en importør til Danmark af disse
højteknologiske prof-skærme. - Opl. op til 2200x1680@150hz !! - og det
fuldstændig knivskarpt helt ud i de yderste hjørner.

> Endvidere skal jeg bruge en skærm til værktøj - forslag ønskes.

2 ens skærme kan være en fordel, især hvis du skal/vil arbejde med fx.
Pantone Color Management System, så er det en helt klar fordel, at man
har samme farvekorrektion / farvetemperatur på begge skærme.

Men her kan du også vælge at købe LG 21" skærmen som hovedskærm samt en
17" udgave af samme skærm. Den har nøjagtig samme teknologi - bare
mindre billedrør.

Du skal blot være klar over, at hvis de skal kobles på samme grafikkort,
vil opl. være den samme på begge skærme, - så hvis du fx. vil sætte opl.
på en 17" til 800x600 for at få et bedre overblik over fx. en Pantone
palette, så vil opl. på den store skærm også kun blive 800x600. Har du
derimod fx. 2 ens grafikkort i din maskine, kan du sætte opl.
individuelt på hver skærm, - fx. 1280x1024]120hz på den store og
1024x768@120hz på en 17".

Fælles for alle de skærme, jeg har nævnt, er, at de er _100%_ 'flicker
free' helt ned til 60hz!

mvh. Erik richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Mickael

Dato : 07-04-04 08:15

Mange tak for den flotte tilbagemelding!

Mickael.

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
Hej Mickael

Fra : Christian Bech

Dato : 07-04-04 12:50

> [...]
> i billedet. Den står helt klart bedst i 1152x870@120hz, - og så er den
> noget billigere end de andre. Har dog stadig 3 års onsite garanti.

Dellskærme er desværre ikke længere hvad de har været. Jeg har på
kontoret en 6 år gammel 21"-Dell som kører upåklageligt - det er vel
stort set en Sony med et andet mærkat på. Min kollega har en 1,5 år
gammel 21" og den har fået en hylelyd som kræver at man slukker og
tænder skærmen efter en halv times brug. Det er ikke det eneste tilfælde
af denne fejl, jeg har hørt om.

Der er desværre en grund til, at Dells produkter er blevet meget
billige. Jeg kender også flere eksempler på maskiner der bliver støjende
efter kort tids brug: fx raslende kabinetter, støjende ventilatorer og
harddiske der der får fæle lyde.

Dells kan også klare to computere.

--
Christian

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-04-04 08:53

Hvis det drejer sig om billedredigering og du er meget kritisk med
billedkvaliteten, vil jeg slå et slag for LCD skærmene fra Eizo.

Den bedste kvalitet er ColorEdge produkterne:
ColorEdge CG21 21,3²
En 21,3-tommers LCD skærm med en opløsning på 1600x1200 punkter og
udviklet netop til at imødekomme de krav, der stilles af professionelle
brugere i den grafiske branche. (17.900,- excl.moms men inkl.
kalibrering og opsætning)
http://www.eizo.dk/product.asp?id=51

ColorEdge CG18 18,1²
En 18-tommers LCD skærm med en opløsning på 1280x1024 punkter og
udviklet netop til at imødekomme de krav, der stilles af professionelle
brugere i den grafiske branche. (13.700,- excl.moms men inkl.
kalibrering og opsætning)
http://www.eizo.dk/product.asp?id=50

Er det blot til DTP, er FlexScan modellerne et godt valg:
FlexScan L985EX 21,3"
En 21,3" LCD-skærm til det grafiske marked med en opløsning på
1600x1200 punkter. (15.100,- excl.moms)
http://www.eizo.dk/flexscanlcd.asp

Ellers har du vel kigget på Apples udvalg, hvor du får lidt mere skærm
for de samme penge, men altså ikke helt samme billedkvalitet som på
ovenstående Eizo modeller.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)