10.3.3 og netværk
Fra : mofo

Dato : 02-04-04 19:53

jeg har et stort problem ;-(

vi bruger blandet netværk med windows servere og klienter, og mac klienter.
Og så har vi lige fået Cumulus 6, netværksversion.

nu skal vi endeligt til at opgrader til osx (jubiiii), men pludseligt bliver
projektet bremset af 10.3.3 opdateringen

det viser sig nemligt at mens man i 10.3.2 kunne browse sig hele vejen
gennem netværket til en delt mappe, kan man med 10.3.3 kun mounte det
pågældende share, hvorved dette fremstår som en lokal disk i Cumulus 6.
Dette er i sig selv ikke alarmerende på Mac' en, men da OSX fortæller
Cumulus at det billede man katalogiserer ligger på et lokalt drev, det
mountede share, får windows klienten det samme at vide, og kan derved ikke
få fat i filen.

major bummer

er der ingen mulighed for at undgå at skulle mounte netværsdrevene, men få
dem til at fremstå med den rigtige sti ???

eller har nogen af jer kloge hoveder andre løsningsforslag til problemet ??

/Claus

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 03-04-04 07:28

mofo wrote:
> jeg har et stort problem ;-(
>
> vi bruger blandet netværk med windows servere og klienter, og mac klienter.
> Og så har vi lige fået Cumulus 6, netværksversion.
>
> nu skal vi endeligt til at opgrader til osx (jubiiii), men pludseligt bliver
> projektet bremset af 10.3.3 opdateringen
>
> det viser sig nemligt at mens man i 10.3.2 kunne browse sig hele vejen
> gennem netværket til en delt mappe, kan man med 10.3.3 kun mounte det
> pågældende share, hvorved dette fremstår som en lokal disk i Cumulus 6.
> Dette er i sig selv ikke alarmerende på Mac' en, men da OSX fortæller
> Cumulus at det billede man katalogiserer ligger på et lokalt drev, det
> mountede share, får windows klienten det samme at vide, og kan derved ikke
> få fat i filen.
>
> major bummer
>
> er der ingen mulighed for at undgå at skulle mounte netværsdrevene, men få
> dem til at fremstå med den rigtige sti ???
>
> eller har nogen af jer kloge hoveder andre løsningsforslag til problemet ??
>
> /Claus

Håber at det følgende kan bruges ...
Det forklarer i hvert fald noget om hvad der skete med 10.3.3
opdateringen samt hvor man kan finde yderligere oplysninger.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

TidBITS#722/22-Mar-04
=====================

We range far and wide this week! Glenn Fleishman contributes two
articles, one explaining how soft mounting went away in Mac OS X
10.3.3 and another examining Sender Policy Framework, a new anti-
spoofing technology for email. Then, Tony Williams reviews the
highly entertaining book Apple Confidential 2.0. We also tell you
about the new headline site Macminer.com, Guy Kawasaki's cover
contest for his next book, the release of GraphicConverter 5,
and Belkin's new iPod voice recorder. Win PDFpen in this week's
DealBITS drawing!

Topics:
MailBITS/22-Mar-04
DealBITS Drawing: PDFpen from SmileOnMyMac
Mounting Servers Becomes Rational in 10.3.3
BookBITS: Apple Confidential 2.0
Sender Policy Framework: SPF Protection for Email
Hot Topics in TidBITS Talk/22-Mar-04

<http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-722.html>
<ftp://ftp.tidbits.com/issues/2004/TidBITS#722_22-Mar-04.etx>

Copyright 2004 TidBITS: Reuse governed by Creative Commons license
<http://www.tidbits.com/terms/> Contact: <editors@tidbits.com>

Mounting Servers Becomes Rational in 10.3.3
by Glenn Fleishman <glenn@tidbits.com>

Part of the charm of last week's update to Mac OS X 10.3.3 is
that Apple listened to the user confusion that the initial Panther
release caused by creating two entirely different methods of
mounting servers in the Finder. Let's recap the situation, which
I explained when introducing my "Take Control of Sharing Files
in Panther" ebook back in TidBITS-716_.

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07537>

**Hard and Soft Mounting** -- Mac OS X 10.2 Jaguar's Connect to
Server dialog (accessible from the Go menu in the Finder) let you
either enter an address manually or choose from a list of servers
that Jaguar discovered by scanning the local network. In Panther,
Apple split these two functions and the method by which they
worked. The Panther version of the Connect to Server dialog
requires you to enter an address or select from a list of stored
favorites. To scan your local network for available servers, you
must click the Network icon in any Finder window's sidebar.

The split wasn't related purely to the interface, though.
Connecting to a server through the Connect to Server dialog before
10.3.3 used hard mounting, which is what we were used to when
mounting servers in the past. Hard-mounted servers appear on
the Desktop and work like a drive physically connected to the
computer. The main downside of hard mounting is that the Finder
can lock up for quite some time if a mounted server volume becomes
unavailable.

To address that annoyance (and it was a serious one), the pre-
10.3.3 Network browser employed a new form of mounting servers
long available in Unix: soft mounting. When you connected to a
server using soft mounting, the network volume didn't appear on
the Desktop and it even mounted at a different place in the Unix
directory hierarchy. In practical use, soft mounting was
nightmarish: soft-mounted volumes wouldn't properly store their
passwords in the Keychain, it was difficult to eject a soft-
mounted volume, and aliases to soft-mounted volumes broke quickly.

**Firmer Ground** -- Apple listened to your complaints and
resolved the situation by eliminating soft mounting entirely from
the graphical interface (you can still employ soft mounting from
the command line). In some ways, the move was a bit of a cop-out,
since the problem with the Finder locking up when hard-mounted
servers become unavailable is still present. I hope Apple will
manage to make the Finder less sensitive to the disappearance
of a mounted server.

Apple's release notes about 10.3.3 indicate a host of changes,
which I confirmed in testing: Mounting a server via Network
browsing is now practically identical to mounting one though the
Connect to Server dialog. A Network browser-mounted volume appears
on the Desktop and in the sidebar of Finder windows; it is listed
in the hidden /Volumes directory (use Go to Folder in the Finder's
Go menu to see it); you can store the password necessary to mount
it in your Keychain; and you can dismount it by dragging it to
the Eject icon in the Dock, Control-clicking it and choosing
Eject, or clicking its Eject button in the sidebar. Along
with those improvements, you can now see Samba (Windows-style)
workgroups in the Network browser.

**Sharing Files 1.1** -- To explain these changes, I've updated
"Take Control of Sharing Files in Panther." Other changes in the
ebook, many of which were suggested by readers, include a new
section discussing how sleep interacts with file sharing, a tip
explaining how to display the list of files in a directory shared
via Apache, instructions on mounting .Mac iDisk volumes via
WebDAV, instructions on how to turn on and use SFTP (Secure FTP),
and coverage of the AppleShare security problems I outlined in
TidBITS-719_.

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07563>

The 1.1 version is available now, and as with all minor updates
to Take Control ebooks, purchasers of this title can upgrade for
free; we've done our best to notify all current customers but if
you didn't receive notification, send Tonya email using the form
on our Ordering Tips page, which also answers all the frequently
asked questions we've received about ordering.

<http://www.tidbits.com/takecontrol/panther/sharing.html>
<http://www.tidbits.com/takecontrol/ordering-tips.html>

$$

Non-profit, non-commercial publications may reprint articles if
full credit is given. Others please contact us. We don't guarantee
accuracy of articles. Caveat lector. Publication, product, and
company names may be registered trademarks of their companies.

For information: how to subscribe, where to find back issues,
and more, see <http://www.tidbits.com/>. TidBITS ISSN 1090-7017.
Send comments and editorial submissions to: <editors@tidbits.com>
Back issues available at: <http://www.tidbits.com/tb-issues/>
And: <ftp://ftp.tidbits.com/issues/>
Full text searching available at: <http://www.tidbits.com/search/>

Fra : mofo

Dato : 03-04-04 21:38

> Håber at det følgende kan bruges ...
> Det forklarer i hvert fald noget om hvad der skete med 10.3.3
> opdateringen samt hvor man kan finde yderligere oplysninger.

Hej Bjarne,

Takker for info, nu har jeg da fået slået fast hvor problemet er, så må
importøren af Cumulus gå i turbo-tænkeboks.

I øvrigt ringede jeg til Apple support, hold da op hvor en arrogant holdning
man har der til hvordan systemerne (ikke) taler sammen efter opgraderingen.
'Så må de andre bare rette sig ind efter vores system'. Ikke just noget der
gør at man som systemadministrator kommer til at holde mere af Apple og OSX.

Claus

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 15-04-04 22:56

Hejsa

"mofo" <claus.fjerndette.@kjerkegaard.dk> wrote:

> > Håber at det følgende kan bruges ...
> > Det forklarer i hvert fald noget om hvad der skete med 10.3.3
> > opdateringen samt hvor man kan finde yderligere oplysninger.
>
> Hej Bjarne,
>
> Takker for info, nu har jeg da fået slået fast hvor problemet er, så må
> importøren af Cumulus gå i turbo-tænkeboks.

Jeg prøver lige at sparke noget ind fra sidelinien.

HVis jeg har læst TidBits rigitgt, så kan du "bare" softmounte drevet i
terminalen, og så skulle det virke, ikk'?

Nå det ser ikkke helt nemt ud, når jeg læser i mine gamle Unix-manualer,
der skal man ind og rette i /etc/fstab-filen og så oprette et
"mountpoint" for til sidst at mounte med kommandoen mount.

Hvis ikke det er blevet nemmere med OSX, så skrive bare direkte til mig,
så skal jeg kigge i kapitel 17 i min manual

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : ct

Dato : 16-04-04 15:02

> Hvis ikke det er blevet nemmere med OSX, så skrive bare direkte til mig,
> så skal jeg kigge i kapitel 17 i min manual
>
> /Sebastian

Takker ))

Cumulus kommer med en opdatering på mandag, venter lige og ser om der skulle
være sket noget revolutionært på denne front (andre må jo få samme problem
nu ellers)

Claus