> Hmm, jeg så ca. en halv time, sikke dog noget l*rt! Kedelig handling og
> elendigt skuespil IMHO. Og det dér pussenusse engelsk de taler, var da til
> at få flip af. Det kan da godt være den har været chokerende og nyskabende
> dengang den kom frem, men den holder da ikke en meter idag, til at man kan
> kalde den en klassiker (igen IMHO). Men sådan er vi jo så forskellige.
>
> MVH
> Pipeline
>
Muligvis spoilers!!
Jeg ved ikke hvad du har forventet da du satte dig ned og se en film fra
1970'erne. Hvis du skal være helt ærlig så nævn en eneste film fra 1970 som
du kan sige er virkelig suveren og stadigvæk 101% holdbar i alle detaljer!
Det er ikke så nemt som det umidelbart lyder.
Forstå mig nu ikke på denne måde at jég ikke syntes A Clokwork Orange er
suveren. Det syntes jeg netop den er! I alt sin enkelthed en genial
klassiker. Det som blot skal forbigås når man ser den i år 2004 er at
fremtiden er skildret ved forskellige Sci-fi møbler mens tapetet i husene
stadig er 70'agtige grønne og røde. Desuden er scenen omkring slutningen ved
havnemolen også blot noget man skal overse da skibet i baggrunden ikke er
særligt passende for en - nær fremtids film. Desuden er dette "pudsenusse"
engelsk et relativt godt forsøg på at give en udgave af et nærfremtidigt
Engelsk-ungdoms sprog.
-Det kan godt være det lyder irreterende nok! Men jeg trør gætte på at en
ældre herre fra 1970 også ville finde en ung knægt fra londons sprog i år
2004 for _YDERST_ irreterende at høre på
Dét jeg vil sige er absolut genialt ved filmen er ikke så at sige en slags
"Kejserens nye klæder" hvor folk blot mener den er genial fordi det er
Stanley Kubrick.
Det der er genialt ved den er (måske fordi jeg selv ikke helt er gammelt nok
til at have oplevet 70'er tendensen) at problemstillingerne stadig er
relevante!
Jeg kan sidde som (i ca. samme alder som vores hovedperson) og på en måde
tvinges til at tænke som han gør. Ikke at jeg i daligdagen tænker og føler
på nogen som helst måde som han gør, men at jeg i de knap 2 timer jeg ser
filmen tvinges, måske i form at hjernevask, til at gennemgå de samme faser
som hovedpersonen - mentalt.
Måske fordi man (jeg) selv som ung i et samfund kan/vil tvinges til tider
til at undre sig over ordenen i samfundet. Hvad er rigtigt, hvad er forkert?
Er film "rigtige" når de viser os noget der er "forkert" for at lære os det
er "forkert". Eller er det muligvis "forkert" at vise os noget "rigtigt" for
at lære os det er "rigtigt" ?
Det er netop dér genialiteten findes. Desuden så forstår jeg ikke
holdningerne som lyder på at billederne er "kedelige". Filmen er netop
filmet i god SK stil (præcist som evt. The Shining) hvor billeder der
egenligt ikke er "uhyggelige" bliver "uhyggelige", delvist pga. de meget
specielle klippeteknik. Det er ikke altid det folk lægger mærke til ved en
film, men hele klippeteknikken er der Instruktøren kan lægge sin kunst, sin
æstetik, sin personlighed.
Mvh. Martin