Blind bruger
Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 28-04-01 16:08

Er der nogen blinde brugere i denne gruppe, som kan oplyse mig om
hvordan man bør citere i nyhedsartikler, så de er mest tilgængleige for
blinde? Eller andre der har samme viden.
Findes der nogen retningslinjer fremstillet på nettet a la
www.usenet.dk?

mvh.
Flemming

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 18:08

Hej Flemming

Helt blind er jeg ikke - men næsten da - 2% synsrest, så jeg har da en del
erfaringer.

Meget kort sagt skal man have et godt talesynteseprogram, der kan arbejde
sammen med Mac'en og TTS & SR. - Fx. er programmet InfoVox 210W et godt og
brugervenligt system, der har bl.a. dansk, norsk, svensk, engelsk, tysk,
frasnk talegenkendelse. Det kan søges gennem amtet som hjælpemiddel.

Ved citering er det en fordel at bruges citationstegn _"_ og ikke _'_, da
alle de talesynteser, jeg kender til er baseret på _"_, og en anden fordel
er at lave en blank linie før og efter citatet.

Og mht. retningslinier, så er der ingen overhovedet. Blindeinstituttet i
Hellerup forsøger at give sådanne, men de virker overhovedet ikke på en
Mac, kun på Wintels.

Det her er meget kort, men du må gerne skrive direkte til mig, da det
bl.a. er noget af det, jeg beskæftiger mig mest med i mit lille firma, og
jeg har også samlet en hel del info og software, der kan bruges med fordel
- også af blinde og svagtseende.

mvh. Erik richard

Rubini & Rasmussen wrote:

> [...]
> blinde? Eller andre der har samme viden.
> Findes der nogen retningslinjer fremstillet på nettet a la

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 28-04-01 18:32

Hej Erik Richard
jeg fortsætter denne tråd i Mac-gruppen da min erfaring med Mac-brugere
er at de netop følger med i alt grænseflade relateret.

"Ved citering er det en fordel at bruges citationstegn _"_ og ikke _'_,
da alle de talesynteser, jeg kender til er baseret på _"_, og en anden
fordel er at lave en blank linie før og efter citatet."

Bruger du talesyntese til at læse denne post eller skærmforstørrelse?
Hvad siger talesyntesen til anførelsestegn? Siger den slet og ret
anførelsestegn? Hvad siger den til vores almindelige tegn større end?

"Og mht. retningslinier, så er der ingen overhovedet. Blindeinstituttet
i Hellerup forsøger at give sådanne, men de virker overhovedet ikke på
en Mac, kun på Wintels."

Vil du uddybe det.

Hvad anbefaler du selv.

Hvad med placering af svar og spørgsmål.
En blind bruger foreslår at svaret kommer først.

mvh.
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-01 04:13

Hej Flemming

Rubini & Rasmussen wrote:

> [...]
> er at de netop følger med i alt grænseflade relateret.

> Bruger du talesyntese til at læse denne post eller skærmforstørrelse?

Jeg bruger pt ikke talesyntese, da jeg kun har en demo af InfoVox 210W, og
den stopper efter at have læst ca. 15 linier op. Så jeg bruger
forstørrelse istedet for. Forstørrelsesgraden er 3x normal, og for mig er
det nok, hvis jeg samtidig bruger CloseView sat til at vise omvendt
kontrast - altså hvid på sor og ikke som normal sort på hvid baggrund.

Jeg bruger CloseView 7.2.1, men i en noget ændret version, som jeg selv
har leget lidt med. Jeg har bl.a. ændret dens RAM styring/-forbrug til
godt og vel det dobbelte af, hvad den oprindelig var sat til. Desuden har
jeg implementeret nogle Carbon resourcer i den, så den virker mere stabilt
på OS'er, der benytter CarbonLib. Jeg har afprøvet det helt ned til Mac OS
8.1DK, og det virker perfekt, hvis CarbonLib 1.0.4 eller nyere er
installeret.

Ændringerne betyder, at selve skærmbilledet ikke 'hopper' så meget som
tidligere, men er langt mere flydende, når du bevæger musen /
trackball'en. Dette betyder, at man ikke bliver nær så træt i øjnene, hvis
man sidder mange timer foran skærmen. Pt. bruger jeg en 17" skærm - Apple
StudioDispaly på min G3, En Targa Diamantron på min PM 7200, og en
AppleVision 1710 på min PM 7600. På alle tre maskiner ligger der Mac OS
9.1DK og US + på G3'eren ligger der også en Mac OS 8.6DK. Desuden har jeg
en universal startdisk på jaz med en fat version af Mac OS 8.1DK. Dvs.,
jeg kan starte en hvilket som helst computer, der kan køre med OS 8.1.

Hvis du vil have den ændrede version, så send mig bare en mail off-list,
så returnerrer jeg den inkl. 'CloseView 7.3.0b3 Carbon-4', som jeg kalder
den, da det er fjerde 'generation' af mit forsøg.

> Hvad siger talesyntesen til anførelsestegn? Siger den slet og ret
> anførelsestegn?

Jeg kan ikke huske, hvad InfoVox sagde, men TTS og SR siger 'citation
mark' - altså på engelsk, selvom den forsøger at læse op på dansk. Jeg
bruger primært stemmen 'Victoria High Quality', som jeg synes er den
bedste og den stemme, der er mest fri for digitale efterslæb.

> Hvad siger den til vores almindelige tegn større end?

Igen den engelske siger 'larger than'.

> Vil du uddybe det.

Blindeinstituttets EDB-afd. har sat nogle krav op til, hvordan en computer
skal være udformet, for at _de_kan_godkende_den_, - altså ikke nogle
bestemte krav til, hvad den kan og hvortil den skal bruges. Indtil 1994(95
var kravet, at det absolut _kun_ skulle være en DOS maskine, og at den
_kun_ måtte benyttes med WordPerfect 5.0DOS (senere dog 5.1DOS). windows
3.0, 3.1 og OS2/OS2Warp var totalt bandlyste. Man skulle på kursus på
blindeinstituttet for at _lære_ samtlige 296 DOS kommandoer, ellers ville
de ikke indstille til kommunerne at bevilge en computer som hjælpemiddel.
Senere fik kommunerne dog 'tilladelse' til at forsyne computerne med
Win3/3.1, men kravet om 'DOS-skolingen' blev opretholdt. Samtidig pålagde
Blindeinstituttet (dog uofficielt) kommunerne at afvise alle andre krav!

Desuden skulle de af Blindeinstituttet godkendte maskiner forsynes med et
forstørrelsesprogram og en talesyntese. Der var 3 valgmuligheder for
forstørrelsesprogrammer, der kunne køre DOS: VistaLoc til 35000kr.,
ZoomText til ca. 7000kr., og et norsk program SE v.1.0 til ca. 5500kr.. VL
og ZT kunne bruges på samtlige programmer og systemet (DOS), mens SE 1.0
_kun_ kunne bruges på WordPerfect 5.1Win og DOS N og DK versionen og ikke
på systemet, hvis ikke der var installeret et Windows 3.1N eller DK. SE
1.0 var langt det bedste af programmerne, men Blindeinstituttet frarådede
bevilling, fordi det krævede en 80386DX processor for at virke, og de
ville kun anbefale enten en 8088-2 eller en 80386SX til brug for
handicappede. Uofficielt hed det sig, at vi - altså de handicappede ikke
havde behov for mere. Jeg har forgæves forsøgt at få verificeret en
begrundelse hvorfor de ikke ville gå højere i systemer.

I 1992 forsøgte jeg selv at søge en computer som hjælpemiddel til mit
teologiske studium. Jeg var rundt og kigge på samtlige de computere, der
på det tidspunkt fandtes på markedet - inklusive Mac Classic og LC. En af
mine venner havde købt en LC til den formidable pris af knap 17000kr., og
han kom for at vise mig, hvad den kunne, når det gjalt for forstørrelse og
talesyntese. Talesyntesen havde han dog ikke, men han havde en beskrivelse
af den, og den fandtes jo kun til engelsk og spansk. - Men forstørrelsen?
- CloseView 7.10 var - og er stadig - fremragende i forhold til de tre
ovennævnte win systemer. CV er langt mere flydende i bevægelserne en de
øvrige.

Jeg samlede alt, hvad jeg kunne finde af materiale omkring LC'eren og tog
over til blindeinstituttet for at få en snak med dem. Det første de gjorde
var at sætte mig til at 'afprøve' deres gamle IBM PC10/3 med en elendig
IBM 14,5" skærm. - Fordi... "Det vil være et sådant system, der vil blive
bevilget dig herfra!" - DEt var ikke dengang, og er det stadig ikke -
blindeinstituttet, der 'bevilger' noget som helst. Det var dengang
kommunerne (nu amterne), der var de bevilgende myndigheder, - godt nok med
vejledende råd fra Blindeinstituttet.

Jeg foelagde dem så mine egne ønsker omkring en LC.... Joh, de kendte da
godt den maskine, men det var da noget af det ringeste lort (citat fra
lederen), der nogensinde var blevet lavet!... Jeg fastholdt mine krav om,
at det skulle være en Mac, og fik kort og bestemt at vide, at så ville jeg
ingen computer få, og hvis jeg ville have en, så måtte jeg selv betale, og
jeg ville blive nægtet adgang til at bruge de E-tekster, som de havde til
rådighed (E-tekster er bøger på disketter). Alligevel søgte jeg Århus
Kommune og fik som ventet et blankt afslag med den ene begrundelse, at
Mac'en ikke var DOS-baseret, og at Blindeinstituttet derfor ikke kunne
godkende en bevilling..

Jeg havde nogle gange været ovre i det daværende AUC ComputerMac for at
'snuse lidt rundt', som man siger. Jeg fik en snak med den daværende leder
- Sten Knudsen om, hvad han evt. ville anbefale mig at købe, dersom jeg
besluttede mig til at købe noget selv. Han anbefalede mig en helt ny model
i bærbar - en PowerBook 165 med sort/hvid skærm + en ekstern A4 skærm også
i S/h + enten en Stylewriter II eller en portable Stylewriter. Jeg valgte
så at gå til min bank og spørge, om jeg kunne låne pengene. To timer efter
havde jeg købt en 165 + A4 skærm + SW II. Det dækkede fuldstændig mit
behov for udstyr. - Og Blindeinstituttet blev faktisk rasende over det. De
ville have tvunget mig til at bruge en DOS maskine.

Året efter kom jeg i kontakt med nogle andre svagtseende studerende, der
kørte med Mac, og da jeg spurgte, om de selv havde købt, fik jeg aat vide,
at det sandelig var bevilget af kommunen """ på Blindeinstituttets
anbefaling """ !?!

Og så spørger jeg ig selv, hvor er de såkaldte retningslinier? - Jeg kunne
ikke få, mens andre kunne....

Det er dog nu blevet sådan, at Blindeinstituttet har tvunget en del af de
Mac-brugere til at skifte til Wintelbaserede computere ved ellers at nægte
dem adgang til at benytte Studiebogsbibliotekets EDB baserede tekster! -
Det synes jeg rent ud er noget svineri!

De har nu sat nogle krav op til, hvad en computer skal kunne.
1. Den skal kunne bruge Jaws talesyntese (win 3.1-98)
2. Den skal kunne bruge DOS 7 (win95)
3. Den skal kunne bruge IBSIS networking (blindeinstituttets egen
opfindelse kun til win)
4. Den må _kun_ bruge MSWord og WordPerfect til Windows 6 og nyere
5. Den må _kun_ bruge Internet Explorer 4.01DK, fordi det er det eneste IT
program, der er kompatibelt med Jaws.
6. Man skal stadig godkendes af Blindeinstituttets EDB afd. for at komme i
betragtning til en computer. (dette ser Århus Amt dog stort på).
7. Man kan ikke få adgang til IBSIS, hvis man bruger andre systemer. (læs:
computere = Mac eller Unix baserede)

> Hvad anbefaler du selv.

Det kommer meget an på, hvad en computer skal bruges til. Hvis det fx. er
til uddannelsesformål vil jeg nok sige, at en _helt_ blind vil være vel
hjulpet med en iMac 350-500mhz + Mac OS 9.1 (ikke OS X, endnu!) Fuld
installering af både TTS og SR samt en InfoVox 210W Enhanced version
(indeholder dansk, norsk, svensk, engelsk og tysk stemmer). Nisus Writer
6, RagTime 5 eller Microsoft Word 2001 til TB. Alle 3 er fuldt ud
talekompatible. ClarisWorks Office 5, hvis den stadig kan fås er også
talekompatibelt i både TB og DB delen.

Der behøves ikke at blive indkøbt/installeret andre forstørrelsessystemer
end CloseView, Lad være med at bruge det andet program fra det oprindelige
Berkeley Systems (nu ALVA Holland) - InLarge 8. Den er fyldt med fejl, og
skærmen 'hopper' såsnart man bevæger musen.

Men til gengæld vil en IBM ViaVoice i løbet af ganske kort tid være en
meget god løsning til mange ting. Den er 100% kompatibelt med TTS og SR,
og næste generation vl også være kompatiblet med MS Word og AWKS 6.1 samt
med RagTime og Nisus Writer 6+. Desuden vil MacLinkPlus 12 gøre det
komplet. En lille tilføjelse her. MSWD2001 og RagTime 5 bruger nøjagtig de
samme filformater i deres Wintel og Mac versioner. Dvs., en Word 2001 fil
på en Mac kan umiddelbart åbnes på en Wintel baseret computer uden tab af
formattering og det samme gælder for RagTime 5 filer. Og det gælder
selvfølgelig også fra Wintel til Mac.

IT softwaren er endnu det største problem. Det gælder både Mac og Wintels.
Der er endnu ingen browser til Mac, der er talekompatibelt, men jeg er
vidende om, at der nok kommer en i den nærmeste fremtid, og som sagt er
MSIE 4.01 til Windows det eneste på Wintel fronten.

Mailklienter? Tjah, der er simpelthen ingen - til nogen af platformene. -
Men hvis man vælger Mac kan det alligevel lade sig gøre. - Hvis man vælger
Nisus Writer og Nisus Email kan man bruge NW til at skrive og læse højt
samt sende direkte fra NW til Nisus Email. - Og omvendt kan man modtage
emails via NE og åbne dem direkte i NW og få det læst højt. Og uden af
afsløre nogen hemmeligheder kan jeg sige, at vi er blevet lovet, at en
kommende version af Nisus Email vil være talekompatibelt med TTS og SR.

> Hvad med placering af svar og spørgsmål.
> En blind bruger foreslår at svaret kommer først.

Hvis du tænker mailklienter, så vil jeg give ham ret. Det er langt lettere
at læse/høre et svar først i en tekst, hvis man i forvejen - hvad man jo
ofte har - har læst spørgsmålet.

Men hvis du tænker newsreader, så er det stadig et problem, som er svært
at løse. - Jeg har endnu ikke set nogen newsreader, der kan læse højt. Men
man kan omgå dette problem, - godt nok på en lidt besværlig måde. Man skal
så vælge 'reply' -> 'Vælg alt' -> 'Kopier' og åbne et talekompatibelt TB
program, - her er Tekst & Lyd nok det letteste og så skal man vælge 'Sæt
ind' og bede talesyntesen læse op. Samme fremgangsmåde kan for øvrigt også
bruges, når det gælder for mailklienter.

Men hele IT området er stadig et forsømt område for synshandicappede.

Tilsidst lige et lille tip. Der findes et ganske udmærket program, der er
under udvikling, og som er TTS og SR kompatibelt - StevePerfect 4.6 (og
5.0). 4.6 er forsynet med store letlæselige knapper, som er særdeles
velegnede for svagtseende, og den er meget enkel at bruge. Version 5.0 har
de samme funktioner + en indbygget mailklient, men der er nogle problemer,
når det gælder for svagtseende, Knapperne og teksten til kanpper, samt
skriftstr. i maildelen er sat ned til 9p Geneva, og det er jo kanp så
smart.

Jeg er kommet med i samarbejdet med udvikleren af StevePerfect, og han har
lovetmig, at disse ting vil blive ændret i den næste version, der kommer
til sommer, - bl.a. med valgfri skrifttype og str. i maildelen og med
større og lidt federe skrift i knapper igen.Desværre er StevePerfect
skrevet i REALBasic, og den er derfor svær på nuværende tidspunkt at
oversætte til dansk, så den vil være velegnet for folk, der ikke kan læse
engelsk. - Den findes kun i en IE engelsk udgave. Men den er til gengæld
freeware!

Nå, det her blev en lidt lang roman, men jeg håber, det har besvaret blot
nogle af dine spørgsmål, ellers må du vende tilbage igen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-01 11:58

> Der er endnu ingen browser til Mac, der er talekompatibelt,

iCab understøtter "Text-To-Speech" og det mener jeg også at IE 4.x gør
(dog ikke IE5.x). Med et program som SpellTools kan IE5.x (og alle andre
programmer hvor text kan markeres) understøtte "Text-to-Speech".

Alle Applescript kompatible browsere understøtter "Speech Recognition"
og Apple medleverer udemærkede scripts til IE 4.5+5.x samt Netscape
4.7x.

"Speech Recognition" fungerer fint med IE5.1 under Mac OS X

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-01 02:09

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> iCab understøtter "Text-To-Speech"

Nej! - Det gør den ikke. Der findes ingen indstillinger, hvor man kan slå
TTS og/eller SR til/fra, og jeg vil meget gerne vide, hvor og hvordan du
får den til at tale. Det er der ingen af os andre, der har kunnet!

> og det mener jeg også at IE 4.x gør (dog ikke IE5.x).

IE 4.01 til Windows understøtter Jaws og InfoVox, men kun i Windows
versioner. Der er ingen mulighed for at få den - eller nogen anden IE
version til at tale på nogen som helst måde uden, at du har InfoVox 210W
eller nyere version til Mac.Der er simpelthen ingen af programmerne, der
indeholder de nødvendige koblingskoder.

> Med et program som SpellTools kan IE5.x (og alle andre
> programmer hvor text kan markeres) understøtte "Text-to-Speech".

SopellTools? et stavekontrolprogram? Hvordan hulen vil du få den til at
snakke, og det uanset om du kan markere tekst i det ene eller andet
browserprogram. For at du skal kunne bruge TTS og SR _SKAL_ der være
koblingskoder i diverse programmer

> Alle Applescript kompatible browsere understøtter "Speech Recognition"
> og Apple medleverer udemærkede scripts til IE 4.5+5.x samt Netscape
> 4.7x.

Nej Morten. Det er netop lige nøjagtig det, de IKKE gør! Nu har jeg siden
Netscape 2.1 og IE 3.01 prøvet at finde ud af, hvordan jeg kunne drille de
to programmer, vel at mærke uden at skulle hen og lave en masse AppleScript
scripts eller andre fiduser. Og hvis du kan det, så er du tilsyneladende
endnu mere genial end de programmører, der sidder inde på Blindeinstituttet
og forgæves har forsøgt det samme som jeg har.

Og vi snakker browsere - ikke mailklienter eller maildele i browsere. Hvis
du bruger enten OE eller NCM, kan du selvfølgelig altid med en ekstern
stavekontrol, der er talekompatibel få den til at læse op, men sandelig
ikke direkte.

Og årsagen er igen, - som sagt ovenfor, - der er _INGEN_ koblingskoder i
bare en eneste af resourcerne i programmerne. Beklager Morten, men det er
fakta!

> "Speech Recognition" fungerer fint med IE5.1 under Mac OS X

Hvordan? - Har du installeret koderne fra en eller anden developer
resource? - Eller har du en nyere version af ViaVoice til 9.12, en vi andre
har?

Det har været så meget drøftet blandt ADC medlemmer, netop hvorfor Apple
ikke med det samme implementerer alle koder, så OS X allerede fra starten
af vil være fuldt kompatibelt med både ViaVoice, MBROLA, TTS/SR og
OutSpoken, som er de mest brugte talesystemer ud over infoVox.

Ogdet undrer mig virkelig Morten, at du kan noget, som ikke engang Apple
kan....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-01 01:53

In article <3AEE0CBC.67F5A8C1@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> snakke, og det uanset om du kan markere tekst i det ene eller andet
> browserprogram. For at du skal kunne bruge TTS og SR SKAL der være

Spelltools er TTS kompatibelt, og det er da lidt smart at man kun skal
markere teksten og trykke på et par taster for at få teksten læst op.

> [...]
> to programmer, vel at mærke uden at skulle hen og lave en masse AppleScript

Morten skrev at SR fungerede med Applescript, at du ikke vil bruge SR
via Applescript gør vel ikke Mortens udsagn forkert.

Læs nu lige hvad Morten skrev igen (eller få nogen til at læse det op
for dig), så vil du nok opdage at det ikke var forkert hvad han skrev.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-05-01 17:08

In article <newsspam2-108D7F.02525801052001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> (eller få nogen til at læse det op for dig)

ROTFL

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-05-01 12:02

> Nej! - Det gør den ikke. Der findes ingen indstillinger, hvor man kan slå
> TTS og/eller SR til/fra, og jeg vil meget gerne vide, hvor og hvordan du
> får den til at tale. Det er der ingen af os andre, der har kunnet!

Prøv at trykke cmd+9, eller vælg: View->Speak all - Virker også under
Mac OS X.

undskyld, jeg ved at "i" er svagtsseende, men det betyder vel ikke at
"i" er dårlig begavede? Jeg sidder lige her og får læst dagens macfixit
op i iCab.

> [...]
> version til at tale på nogen som helst måde uden, at du har InfoVox 210W
> eller nyere version til Mac.Der er simpelthen ingen af programmerne, der

Jeg ved ikke hvad koblingskoder er (og ønsker egnelig heller ikke at
vide det!) Men TTS understøttes out-of-the-box i MSIE 4.x til mac lige
som i iCab.

> [...]
> snakke, og det uanset om du kan markere tekst i det ene eller andet
> browserprogram. For at du skal kunne bruge TTS og SR _SKAL_ der være

Jeg har ikke brugt det i evigheder (et par år), men det virker altså! -
og tilmed ret elegant. - Dvs. jeg ved ikke om SpellTols kan
applescrpites og dermed aktiveres via Speakable Items.

> [...]
> endnu mere genial end de programmører, der sidder inde på Blindeinstituttet
> og forgæves har forsøgt det samme som jeg har.

Læs hvad jeg skriver: _Applescript_ ! og det fungerer ganske fint (Især
med Mac OS 9), når først man har skrevet scriptene - hvilket enhver
superbruger kan finde ud af! Mon ikke programørene på Blindinstituttet
kan skrive en bunke Applescripts?

> [...]
> bare en eneste af resourcerne i programmerne. Beklager Morten, men det er

Jeg har ikke nævt nide koblingskoder en eneste gang og gider egenlig
heller ikke høre om dem - Applescript og SSR fungerer, og inden længe
er ViaVoice også tilgængelig...

Husker du, at du for en tid siden brokkede dig over at du endnu en gang
havde fået informationer (som ingen andre endnu har fået) om at
ViaVoice ikke kom til Mac OS X - Det gør det altså! I samme omgang var
der den med forstørrelsesprogrammet, som du og dine kilder mente slet
ikke kunne lade sig gøre - Pixie! Har du overhovedet prøvet Mac OS X?

> Hvordan?

Slå Speech Recognition, brug de præfabrikerede scripts og skriv evt
selv nogle nye...

> Ogdet undrer mig virkelig Morten, at du kan noget, som ikke engang Apple
> kan....

Det undrer mig at du ikke kan finde ud af at betjene ganske almindelige
programmer!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-01 02:15

Hej Morten

- Jeg vender senere tilbage til de øvrige dele i det her indlæg.

> Prøv at trykke cmd+9, eller vælg: View->Speak all - Virker også under
> Mac OS X.

Det virkede _ikke_.... - Men, det virker nu!

Årsagen til det hele var, at jeg, da jeg installerede iCab 2.5 valgte at sætte
den til at bruge min Netscape profil. Og da jeg gjorde det, var der ingen 'Speak
All' i 'View' menuen.

Først da jeg havde slette alle iCab prefs fielrne (hele iCab mappen9 og
genstartet iCab og vælge 'default' indstillingen istedet, kom 'Speak All' op i
'View' menuen, og så har du ret! - Den kan læse op, men det er en lidt underlig
måde, den gør det på, og det ville være rart, hvis man kunne vælge 'Speak
Selected Text' også, da man så undgår de evt. links og andet, der står i
siderne. Det kan godt være forvirrende, hvis den pludselig læser et link navn
midt i en normal tekstoplæsning. Men det er da et skridt i den rigtige retning.

> undskyld, jeg ved at "i" er svagtsseende, men det betyder vel ikke at
> "i" er dårlig begavede? Jeg sidder lige her og får læst dagens macfixit
> op i iCab.

Som jeg lige skrev ovenfor, så _var_ der ingen Speak All, før de gamle prefs
filer blev slettede, så det har intet som helst med hverken svagtsynethed eller
mindre begavelse at gøre.

Derimod tror jeg, at det skyldes, at NC prefs filerne har blokeret for iCabs
muligheder. Jeg har set det før i andre programmer, der kunne 'importere' prefs
filer fra et andet program.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-04-01 21:39

> Og mht. retningslinier, så er der ingen overhovedet. Blindeinstituttet i
> Hellerup forsøger at give sådanne, men de virker overhovedet ikke på en
> Mac, kun på Wintels.

Og de regler som anbefales af usenet.dk følger du ikke.

klip fra
<http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html>:
Når du svarer på et indlæg er det vigtigt at slette de linier, du ikke
direkte kommenterer. Desuden er det god skik at skrive svarene efter
spørgsmålene.
klip slut

> [...]
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
> Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
> Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> - Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
> - Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

klip fra
<http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html>
En signatur må maksimalt være på 4 linier á 72 tegn.
klip slut

KLIP fra din header:
KLIP slut

og til slut klip fra
<http://www.usenet.dk/netikette/udvidet.html>
Linjelængden må maksimalt være på 72 tegn. Brug ISO-8859-1 og undlad
Quoted Printables.
klip slut

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!