skærmbillede.
Fra : Erik Aalund

Dato : 28-04-01 13:55

Hej allesammen,

Hvordan kan det lade sig gøre at "affotografere" ens
skærmbillede. Jeg står overfor at skulle bruge forskellige skærmbilleder
til noget præsentation. Det gælder faktisk både Mac og PC.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-04-01 14:05

æble+shift+3 = hele skærmen

æble+shift+4 = størrelse efter valg

mvh
Thomas Schreiber

Fra : Jonas Christensen

Dato : 28-04-01 14:27

> æble+shift+3 = hele skærmen

PrintScreen på pc. (lægger billedet i udklipsholder)

> æble+shift+4 = størrelse efter valg

alt + PrintScreen

- Jonas

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-01 09:25

Jonas Christensen <jonasbc@get2net.dk> wrote:

> PrintScreen på pc. (lægger billedet i udklipsholder)

> alt + PrintScreen
>
> - Jonas

Printscreen, er det en tastaturkommando, eller hvor ligger
denne?

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 29-04-01 12:06

aalund@esenet.dk (Erik Aalund) writes:

> Printscreen, er det en tastaturkommando, eller hvor ligger
> denne?

Kig på dit tastatur, lige til højre for F12

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-01 20:30

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Kig på dit tastatur, lige til højre for F12

Nu har jeg vist et problem....på mit mac tastatur er der lige
til højre er "help".

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 29-04-01 22:04

aalund@esenet.dk (Erik Aalund) writes:

> Nu har jeg vist et problem....på mit mac tastatur er der lige
> til højre er "help".

Ahh, men nu blev der jo spurgt om Windows På mit Mac tastatur
hedder knappen "print screen/F13".

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-04-01 16:05

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Ahh, men nu blev der jo spurgt om Windows På mit Mac tastatur
> hedder knappen "print screen/F13".

Hvad kan man gøre med den?
--
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-04-01 12:22

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> wrote:

> Printscreen, er det en tastaturkommando, eller hvor ligger
> denne?

På PC-tastaturet er Print screen en tast, der gemmer skærmbilledet i
udklipsholderen, der svarer til Skuffen på en Mac. Det vanskelige ved
denne funktion på PC er, at man altid skal have et dokument parat til at
sætte dette billede ind i, hvis man vil se det og gøre brug af det.
Efter alt hvad jeg ved er der ikke nogen kommando på PC, der kan oprette
skærmbilledet som selvstændigt dokument. Denne besværlighed er ganske
givet årsagen til, at de allerfleste blade og aviser samt frimærker
gengiver skærmbilleder, som er hentet fra en Mac. Man skulle tro, at
redaktioner, der er svorne PC-tilhængere, alligevel har en Mac til det
formål. Eller også insisterer deres layoutfolk på at bruge Mac, uden
hensyn til, hvad journalisterne i øvrigt bruger. Det gælder også
TeleDanmarks blad.
På mit udvidede grå Mac-tastatur er der også en tast, der hedder Print
Screen. Der sker ikke noget, når jeg trykker på den.

Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 29-04-01 15:38

"Ove Steen Smidt" <ossmidt@post11.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Efter alt hvad jeg ved er der ikke nogen kommando på PC, der kan
oprette
> skærmbilledet som selvstændigt dokument.

Prøv at søge efter "clipbrd.exe" (Under Win2000 ligger den i
"C:\WINNT\System32"). Med dette program kan du se al tekst og grafik,
der gemmes i udklipsholderen. I tidligere versioner af Windows (jeg
bruger Win2000) var "Udklipsholder" oprettet som en genvej under
Programmer -> Systemværktøj, men i Windows2000 er funktionen "fjernet"
fordi ingen brugte det til noget. Jeg har i hvert fald ikke oplevet
nogle der brugte det, men jeg har da selv haft det startet op et par
gange uden at bruge det til noget. :)

Der er desværre ingen funktion til at zoome eller gemme et billede, men
det er muligt at se billedet.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 28-04-01 14:30

in article B7108CA4.179%g4@mail.dk, Thomas Schreiber at g4@mail.dk wrote on
28/04/01 15:05:

> æble+shift+3 = hele skærmen
>
> æble+shift+4 = størrelse efter valg
>

> mvh
> Thomas Schreiber

hvordan med under Mac OS X? Æble Shift 3 har ingen funktion og at bruge Grab
virker kluntet...

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-04-01 16:02

Peter B. Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> hvordan med under Mac OS X? Æble Shift 3 har ingen funktion og at bruge Grab
> virker kluntet...

Vend dig til det, Grap er metoden at bruge.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-01 16:25

in article 1esl39d.121i3ci1ofiszmN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 28/04/01 17:02:

> Vend dig til det, Grap er metoden at bruge.

Føj. Nå, der komemr vel noget Shareware der tillader mig at gøre det på den
god gamle måde. Snapz 3, vel.

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-01 00:38

Thomas Schreiber <g4@mail.dk> wrote:

> æble+shift+3 = hele skærmen
>
> æble+shift+4 = størrelse efter valg

samt:

æble+shift+caps-lock+4 = et helt vindue! (også den del der ellers skal
scrolles til)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-01 09:08

Thomas Schreiber <g4@mail.dk> wrote:

> æble+shift+3 = hele skærmen
>
> æble+shift+4 = størrelse efter valg

Hvordan får jeg det så lagt ind i et andet program?

Fra : Simon T

Dato : 29-04-01 09:45

On Sun, 29 Apr 2001 10:08:08 +0200, Erik Aalund wrote
(in message <1esmefp.3ht2xfmkegeuN%aalund@esenet.dk>):

> Hvordan får jeg det så lagt ind i et andet program?

Kommandoen opretter en fil på din startdisk der hedder "Billede x" hvor x er
det nummer den nu engang er nået til. De ligger i PICT format, som kan
importeres i langt de fleste programmer. Alternativt kan du holde ctrl nede
samtidig. Det gør at den ikke opretter en fil, men blot kopierer billedet til
hukkommelsen. Dette billede kan du derved blot indsætte ved at sige indsæt
(eller paste) i et hvilket som helst program der understøtter billeder.
De samlede skærmbillledekommandoer:

æble+shift+3 = Hele skærmen til en fil

æble+shift+ctrl+3 = Hele skærmen til hukommelsen

æble+shift+4 = Selvvalgt udsnit til en fil

æble+shift+ctrl+4 = Selvvalgt udsnit til hukommelsen

æble+caps lock+shift+4 = Et helt vindue med ramme til en fil

æble+caps lock+ctrl+shift+4 = Et helt vindue med ramme til hukommelsen

> Printscreen, er det en tastaturkommando, eller hvor ligger denne?

Det er en tast på tastaturet. Den sidder på f13 på et Mac-tastatur, og der
sidder den vist også på et PC-tastatur...

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-04-01 19:21

Du kunne jo præve at kigge på roden af din boot disk.
Der ligger billederne som så kan åbnes i PS etc.

--
Tak

Med venlig hilsen

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-01 20:30

Thomas Schreiber <g4@mail.dk> wrote:

> Du kunne jo præve at kigge på roden af din boot disk.
> Der ligger billederne som så kan åbnes i PS etc.

Har fundet dem...mange tak for venligheden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 16:18

Hej Erik

Prøv Flash-It 3.02. Det re et ganske udmærket kontrolpanel, som også virker
100% OK på OS 9.1. Og i modsætning til den alm. tastkommando, der
affotograferer hele skærmen, kan Flash-It afmærke bestemte dele og lægger
det automatisk som PICT format i skuffen, og du kan så sætte det direkte
ind, hvor du vil. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=0&id=1653>

Der findes andre programmer og utilities, der kan det samme - ScreenShot,
SnapzPro osv., men jeg synes Flash-It gør det langt hurtigere.

mvh. Erik Richard

Erik Aalund wrote:

> Hvordan kan det lade sig gøre at "affotografere" ens
> skærmbillede. Jeg står overfor at skulle bruge forskellige skærmbilleder
> til noget præsentation. Det gælder faktisk både Mac og PC.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-04-01 17:36

> [...]
> det automatisk som PICT format i skuffen, og du kan så sætte det direkte
Det klares udemærket _uden_ ekstra SW.
Som Thomas Schreiber skriver kan man selv vælge dele af skærmen med:

æble+shift+4 = størrelse efter valg

Hvis man holder CTRL nede inden musen slippes, placeres billedet i
skuffen

Preben
--
If you dont know, learn - if you do know, teach!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-01 01:54

Hej Preben

OK, men Flash-It kan udover alm. screenshots også køre direkte til print. Det
kan man ikke med Finder kommandoerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-04-01 14:11

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> skrev:

> Hvordan kan det lade sig gøre at "affotografere" ens skærmbillede.

Mac:
* Start "Mac OS-hjælp" (i Hjælp-menuen) og søg efter "billeder af
skærmen".

Windows:
* Start "Hjælp" (i Start-menuen) og søg efter "skærmbillede".

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg glemmer faktisk tit, at disse
hjælpesystemer efterhånden er udmærkede og godt kan hjælpe en. Ok, af og
til må man omformulere sin søgning lidt (som ovenfor), men som regel er
det ikke så vanskeligt at gætte sig frem. Så det er altså ikke for at
være sarkastisk, at jeg svarer på denne måde, men bare for at minde om
hjælpesystemerne...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Rubini & Rasmussen

Dato : 29-04-01 18:23

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:
> [...]
> det ikke så vanskeligt at gætte sig frem. Så det er altså ikke for at
> være sarkastisk, at jeg svarer på denne måde, men bare for at minde om
Fint nok. Tak.

mvh.
Flemming Rubini