Problemer med at vise menu lavet i Javascr~
Fra : Mette Bech

Dato : 16-04-04 11:40

Jeg har brugt en menu på min side (www.sunnysidebikes.dk) som er
lavet i javascript - men jeg har kunder der har problemer med at
se den. Enten fungerer den bare ikke eller også "falder"
undermenuerne ned bag det andet på siden og linkene er dermed
usynlige for brugeren.

Har de bare en aparte browser, en gammel browser, en forkert
browser eller hvad kan der være galt? Og hvordan løser jeg
problemet smartest muligt? Er der evt. noget java halløj de kan
downloade og dermed se den?

Mange venlige hilsner
Mette

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-04 13:55

Mette Bech skrev:

> [...]
> se den. Enten fungerer den bare ikke eller også "falder"
> undermenuerne ned bag det andet på siden og linkene er dermed

Menuen virker o.k. i Mozilla (1.7B), men ikke i Opera 7.
Mozillas javascriptkonsol cykler dog også af sted med en masse
fejl.

Der er et generelt problem med menuer i javascript - for det første
har nogen det slået helt fra og for det andet er der en del
forskelle i hvordan det er implementeret i forskellige browsere.
Men en javascriptmenu _kan_ laves fornuftigt - så den virker i
langt de fleste browsere og så menuen også fungerer hvis javascript
er slået fra (så bliver det bare som statiske punkter).

Det er Martin Hintzmanns mhaList et nydeligt eksempel på:
<http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>

Bemærk at menuen både kan bruges som træmenu og fald-ned-menu - og
sidstnævnte både vandret og lodret. Et eksempel på mhaList der
nogenlunde svarer til din nuværende menu kan ses her:
<http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html>

> Har de bare en aparte browser, en gammel browser, en forkert
> browser eller hvad kan der være galt?

Spørg dem hvilken browser de benytter. Men fra min lille test kan
jeg se at Opera 7 er én af de browsere det ikke virker i. Det er
hverken en aparte eller en gammel browser.

> Og hvordan løser jeg problemet smartest muligt?

Jeg vil foreslå dig at afprøve mhaList.

> Er der evt. noget java halløj de kan> downloade og dermed se den?

Nej. Java og javascript er to vidt forskellige ting. Javascript
(som er det din menu benytter) er indbygget i en browser og kan
ikke skiftes ud. Hvis problemet kun forekom i ældre browsere, kunne
du evt. bede folk opgradere, men Opera 7 er nyeste udgave af Opera-
browseren (som er forholdsvis almindelig på bl.a.
windowsplatformen) - så opgradering løser ikke problemet her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-04-04 19:17

Mette Bech <min@vovhund.dk> writes:

> [...]
> se den. Enten fungerer den bare ikke eller også "falder"
> undermenuerne ned bag det andet på siden og linkene er dermed

På min browser falder de ned bag det andet indhold, og er placeret
for højt.

> Har de bare en aparte browser, en gammel browser, en forkert
> browser eller hvad kan der være galt?

Det fritager ikke menuen fra skyld. Jeg har en "aparte" browser
(Opera 7), og den følger standarderne så godt at noget der ikke
virker med overvældende sandsynlighed skyldes dårlig kode.
Der er *ingen* forkerte browsere, kun potentielle kunder med
specielle ønsker :)

En godt konstrueret side og menu vil virke i alle browsere, og
i det mindste "degrade gracefully" hvis nogle features ikke er
til stede.

Først og fremmest: Siden validerer ikke. Det kan give anledning
til følgefejl i scriptet. Den manglende DOCTYPE betyder også at
browsere går i quirks-mode i stedet for at følge standarderne.
Der er naturligvis ikke nogen standard for quirks-mode, og man
bør ikke lave nye sider til den.

Menuen bliver også indsat helt oppe i <head>, ikke i <body>,
hvilket er en fejl. (Du bruger så CSS til at placere den under
billedet ... Det tog mig lidt tid at finde ud af hvor menuen
kom fra, for der var ingen kode i body til at indsætte den!).

For det andet, en del af siden er en iframe. Det er normalt ikke
muligt at lade elementer fra den yderste side dække for iframen,
de vil altid gemme sig under den. Man kan få menuer der snyder og
opretter drop-down-delen i den anden frame i stedet for, for at
det ser rigtigt ud.

> Og hvordan løser jeg problemet smartest muligt? Er der evt. noget
> java halløj de kan downloade og dermed se den?

Det vil næppe hjælpe at blande Java ind i det (Java og Javascript
er to helt forskellige sprog).

Så vidt jeg kan se er det en af de mere brugte menuer (Milonic
Solutions DHTML-menu (<URL:http://www.milonic.com/>) version 3 ... de
er nu oppe på version 5). Jeg antager at du har lov til at bruge den
(licensen koster £25), så du kan prøve at spørge på deres forum,
eller bare kigge på deres eksempler (der er en del).

/L