På toilet meget ofte
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 11:41

Hej.

Min kæreste har et "problem". Hun skal på toilet tit - meget tit. Det er
normalt kun for at tisse - og næsten lige gyldigt hvor lidt hun har drukket.
På en dag er hun på toilet mellem 25 og 35 gange - hvilket jeg synes er helt
vildt. Det er tit med 5-10 minutters mellemrum.

Hun har været til læge for at finde ud af hvad det skyldes, men han sagde at
der ikke var noget galt med hende, efter at hun i nogle dages tid havde
skrevet ned hvor meget hun tissede og på hvilke tidspunkter hun var på
toilet. I løbet af en nat er hun altid på toilet 2-4 gange.

Hvis hun prøver at holde sig får hun ondt i maven lige over underlivet.

Jeg fik hende til at skrive ned nogle dage, og her er resultaterne:
Mandag: 25 gange
Tirsdag: 32 gange
Onsdag: 29 gange
Torsdag: 24 gange

Hun har ikke skrevet ned præcist hvor meget hun har drukket, men har selv
estimeret det til 1,5-2 liter pr. dag (hun drikker ikke ret meget).

Hvad kan der være galt? Skal hun eventuelt prøve at opsøge en anden læge,
eftersom hendes egen siger der ikke er noget galt?

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : bjørn

Dato : 03-04-04 12:41

kan være sukkersyge.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-04-04 12:51

bjørn wrote:

> kan være sukkersyge.

Når personer med en ubehandlet sukkersyge ofte skal på toilettet,
skyldes det vist, at de indtager betydeligt mere end 1,5 til 2 liter
væske dagligt. Et højt sukkertal i blodet betyder /tørst/.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Helle

Dato : 03-04-04 15:02

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> kan være sukkersyge.

Nej for det er jeg blevet tjekket for SÅ mange gange.

/Helle

Fra : Else Holm

Dato : 03-04-04 15:10

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> "bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message

Prøv at se på

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/inkontinens-urge.htm

- det kunne godt se ud som om, der kunne være hjælp at hente.

--
Else

Fra : Helle

Dato : 03-04-04 12:41

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe(a)dailyrush.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad kan der være galt? Skal hun eventuelt prøve at opsøge en anden læge,
> eftersom hendes egen siger der ikke er noget galt?

Jeg har lige nøjagtig samme problem som din kæreste og er virkelig også træt
af det så: ja gode råd søges!

Mvh Helle

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 03-04-04 16:33

Helle:
> Jeppe Vestergaard:

> Jeg har lige nøjagtig samme problem som din kæreste
> og er virkelig også træt af det så: ja gode råd søges!

Der er for mange muligheder til at stille en diagnose her.
Gå til en læge, der tager problemet seriøst.
Der er noget galt.

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 03-04-04 17:40

Hejsa...

I første omgang var det jo interessant, om hun tisser meget eller blot ofte.
Hvis det er sandt, at hun ikke drikker, mere end 2 liter om dagen, så kan vi
jo nok udelukke det første - så var hun jo død for længst!

Hvis man tisser ofte (men ikke meget) kunne man forestille sig at det
skyldtes en lille blære eller måske en overdreven "følsomhed" for udspilning
af blæren.

Et par forslag til, hvorfor man kunne komme til at tisse meget (og altså
ikke blot ofte) kunne være:

Diabetes mellitus (almindelig sukkersyge) - et andet sted i tråden stod der,
at man tissede meget, når man havde sukkersyge fordi man drikker meget. I
virkeligheden er sammenhængen omvendt - man drikker meget fordi man tisser
meget.

Diabetes insipidus (en lidelse, hvor man ikke kan danne hormonet ADH eller
hvor nyren ikke er følsom for ADH). Denne lidelse ville man hos lægen
diagnosticere ved hjælp at (blandt andet) en tørstetest - hvis man stadig
tisser meget selv om man ikke har drukket noget længe så taler det for
diabetes insipidus.

Problemer med at koncentrere urinen - f.eks. på grund af nyresygdom eller
fordi man mangler protein (veganer???)

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 18:04

Hej Jeppe

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe(a)dailyrush.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

<snap>

> [...]
>
> Hvad kan der være galt? Skal hun eventuelt prøve at opsøge en anden læge,
> eftersom hendes egen siger der ikke er noget galt?

Jeg har et andet spørgsmål, da jeg nu ikke ved hvad hun er blevet undersøgt
for,
eller hvordan....

Dette her kunne være problemet, det er det for min kærestes vedkommende...

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/knuderlivmoder.htm

Jeg må tilstå, at så mange gange er hun ikke på toilettet, men en del er
hun...

Så hvis underlivet ikke er blevet undersøgt, var det nok en idé at få det
gjort...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : niels

Dato : 03-04-04 21:22

Kære Jepper
Det lyder nu mest som blærebetændelse. Hun skal til lægen og få lavet en
urindyrkning så man kan finde ud af hvilke bakterier der er tale om, så man
ved hvilken antibiotika hun skal have.
I mellemtiden kan det være en god ide at drikke meget vand samt evt. tage 1
g C-vitamin dagligt for at gøre urinen mere sur, det kan bakterierne i
reglen ikke lide.
Hilsen Niels

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-04 19:00

> [...]
>
> Hvad kan der være galt? Skal hun eventuelt prøve at opsøge en anden læge,
> eftersom hendes egen siger der ikke er noget galt?

Min bror og jeg har samme problem. Han lod sig grundigt hospitalsundersøge
og de fandt intet, og sagde "hysterisk hyperaktiv unødvendig
vandladningsbehov"

Jeg fornemmer at en orden-i-sagerne drift har fået mig til at udtømme oftere
end nødvendigt.

I gamle dage kaldte man det "gendarm-blære" fordi gendarmer pissede
territoriet af, og formodentlig fik mindre blære, fordi den aldrig var helt
udspilet.

Der er ingen grund til at gøre problem af det, men mænd kan hos Coloplast
købe "uridom" så de opsamler portionerne i plastpose på låret, og
stillesiddende pensionister kan hos socialcenterets hjælpemiddel-afdeling få
bleer.