Ole Pagh wrote:
> jtornh wrote:
>
>>Hej
>>
>>Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip
>>4t
>>så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
>>begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke
>>hvordan.
>>
>
>
> Rart at høre at der er andre end mig der har denne lidt sjældne
> scootermodel.
>
> - Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer, men der skal saves et
> spor i den elektroniske dims (incl. tændspole) der styrer tændingen.
> Det burde et scooterværksted kunne hjælpe med, eller sikkert nogen her...
>
.
>
> Et scooterværksted nævnte for mig på et tidspunkt noget med ændret
> udstødning ville give en masse fart.
> Det har jeg ikke undersøgt nærmere, da de ca 70km/h på uret er tilstrækkelig
> for mig.
>
> Hvis du som 4 takts kører er mere interesseret i lavere støj, længere på
> literen og jævn kørsel end 2 takts scooterne tilbyder kan jeg nævne følgende
> som har gjort undertegnede til en meget tilfreds Zip 4 takts bruger:
>
> 1) En supertynd, fuldsyntetisk 'letløbs' olie (0W-30) giver 3-5 km mere pr
> l. benzin.
> 2) Højere tryk i dækkene ( 4 Bar) giver også et par km mere pr. l.
> 3) Noget tungere ruller i variatoren (8 gr. i stedet for 5) giver lidt
> lavere omdr, og også 1-2 km mere.
> Det giver dog et betydeligt sløvere optræk, men giver ved langsom kørser
> meget lave omdr, alligevel uden at motoren sejtrækker
>
> Alt dette tilsammen giver ved ca. 55 km daglig kørsel. en distance på ca. 45
> km/l ved frisk kørsel (65 km/h på uret, 60 km/h sand værdi).
>
> Hilsen Ole Pagh
>
>
Hej
Og tak for svaret. Min kører desværre kun 60 km/h på uret og jeg kunne
godt tænke mig 10-15 km mere.
Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
taktsmotoren.
mvh
John