/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
zip 4t
Fra : jtornh


Dato : 31-03-04 14:27

Hej

Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip 4t
så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke hvordan.

håber i kan hjælpe

John

 
 
Ole Pagh (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 31-03-04 16:50

jtornh wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip
> 4t
> så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
> begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke
> hvordan.
>

Rart at høre at der er andre end mig der har denne lidt sjældne
scootermodel.

- Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer, men der skal saves et
spor i den elektroniske dims (incl. tændspole) der styrer tændingen.
Det burde et scooterværksted kunne hjælpe med, eller sikkert nogen her...
.

Et scooterværksted nævnte for mig på et tidspunkt noget med ændret
udstødning ville give en masse fart.
Det har jeg ikke undersøgt nærmere, da de ca 70km/h på uret er tilstrækkelig
for mig.

Hvis du som 4 takts kører er mere interesseret i lavere støj, længere på
literen og jævn kørsel end 2 takts scooterne tilbyder kan jeg nævne følgende
som har gjort undertegnede til en meget tilfreds Zip 4 takts bruger:

1) En supertynd, fuldsyntetisk 'letløbs' olie (0W-30) giver 3-5 km mere pr
l. benzin.
2) Højere tryk i dækkene ( 4 Bar) giver også et par km mere pr. l.
3) Noget tungere ruller i variatoren (8 gr. i stedet for 5) giver lidt
lavere omdr, og også 1-2 km mere.
Det giver dog et betydeligt sløvere optræk, men giver ved langsom kørser
meget lave omdr, alligevel uden at motoren sejtrækker

Alt dette tilsammen giver ved ca. 55 km daglig kørsel. en distance på ca. 45
km/l ved frisk kørsel (65 km/h på uret, 60 km/h sand værdi).

Hilsen Ole Pagh



jtornh (31-03-2004)
Kommentar
Fra : jtornh


Dato : 31-03-04 16:57

Ole Pagh wrote:
> jtornh wrote:
>
>>Hej
>>
>>Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip
>>4t
>>så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
>>begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke
>>hvordan.
>>
>
>
> Rart at høre at der er andre end mig der har denne lidt sjældne
> scootermodel.
>
> - Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer, men der skal saves et
> spor i den elektroniske dims (incl. tændspole) der styrer tændingen.
> Det burde et scooterværksted kunne hjælpe med, eller sikkert nogen her...
> .
>
> Et scooterværksted nævnte for mig på et tidspunkt noget med ændret
> udstødning ville give en masse fart.
> Det har jeg ikke undersøgt nærmere, da de ca 70km/h på uret er tilstrækkelig
> for mig.
>
> Hvis du som 4 takts kører er mere interesseret i lavere støj, længere på
> literen og jævn kørsel end 2 takts scooterne tilbyder kan jeg nævne følgende
> som har gjort undertegnede til en meget tilfreds Zip 4 takts bruger:
>
> 1) En supertynd, fuldsyntetisk 'letløbs' olie (0W-30) giver 3-5 km mere pr
> l. benzin.
> 2) Højere tryk i dækkene ( 4 Bar) giver også et par km mere pr. l.
> 3) Noget tungere ruller i variatoren (8 gr. i stedet for 5) giver lidt
> lavere omdr, og også 1-2 km mere.
> Det giver dog et betydeligt sløvere optræk, men giver ved langsom kørser
> meget lave omdr, alligevel uden at motoren sejtrækker
>
> Alt dette tilsammen giver ved ca. 55 km daglig kørsel. en distance på ca. 45
> km/l ved frisk kørsel (65 km/h på uret, 60 km/h sand værdi).
>
> Hilsen Ole Pagh
>
>
Hej

Og tak for svaret. Min kører desværre kun 60 km/h på uret og jeg kunne
godt tænke mig 10-15 km mere.

Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
taktsmotoren.

mvh
John

RpR (31-03-2004)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 31-03-04 17:26

> Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
> taktsmotoren.

Det er den ikke.
Det vil iøvrigt ikke give et hak at skifte udstødningen medmindre der er
virkelig dårlig gennemgang i den.
4-taktere er ikke så kræsne hvad det angår.

Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke fast.
Desuden slider det også voldsomt meget på dem.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



jtornh (31-03-2004)
Kommentar
Fra : jtornh


Dato : 31-03-04 17:49

RpR wrote:

>>Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
>>taktsmotoren.
>
>
> Det er den ikke.
> Det vil iøvrigt ikke give et hak at skifte udstødningen medmindre der er
> virkelig dårlig gennemgang i den.
> 4-taktere er ikke så kræsne hvad det angår.
>
> Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke fast.
> Desuden slider det også voldsomt meget på dem.
>
Hej

Ved du hvor man kan købe en tænding uden begrænser, eller hvordan man
modificerer den originale

Ole Pagh (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 31-03-04 18:13

RpR wrote:
>
> Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke
> fast.
Jeg var opmærksom på at dækkene ikke ville stå så godt fast med højere tryk,
men lavede nogle ganske uvidenskabelige forsøg i regnvejr ved relativ lav
hastighed.
Min umiddelbare fornemmelse var at jeg ikke mærkede tendens til udskridning
ved at øge fra 2,5 til 3,5 Bar, og tillod mig derfor at øge yderligere til
ca. 4 Bar.
- Er der andre der har mening /viden desangående. Det er jo en vigtig sag at
kunne stå fast.
Dækkene er af god kvalitet med godt mønster etc.

>Desuden slider det også voldsomt meget på dem.
>
Det er jeg ikke enig i.
Der opstår lidt mere slid på midten af dækket, men uden overhovedet at nærme
sig minimumsgrænser for dækmønster, har jeg i de 5 år hvor jeg har kørt på
scooter kørt ca. 10000 km pr bagdæk og den forrige scooter der kørte ialt >
25000 km på et fordæk.
Scooterværkstedet sagde at alt over 6000 km på et dæk var ren 'foræring'.
Punktering synes jeg heller ikke er hyppige med højt dæktryk.

--
hilsen Ole Pagh



RpR (31-03-2004)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 31-03-04 23:20

> Der opstår lidt mere slid på midten af dækket, men uden overhovedet at
nærme
> sig minimumsgrænser for dækmønster, har jeg i de 5 år hvor jeg har kørt på
> scooter kørt ca. 10000 km pr bagdæk og den forrige scooter der kørte ialt
>
> 25000 km på et fordæk.
> Scooterværkstedet sagde at alt over 6000 km på et dæk var ren 'foræring'.
> Punktering synes jeg heller ikke er hyppige med højt dæktryk.

Du må have nogle meget meget hårde plastik dæk siden du kører så langt pr.
baghjul
Mine scootere kører typisk ~3000 - 4000km pr. dæk, og RS'en har nu kørt ca.
6000km på et relativt blødt Dunlop.

Men overpumpede dæk gir altid mere slid, har det gjort på alt med 2-hjul som
jeg har kørt på til dato.
Nu gør det også en forskel hvor mange HK baghjulet skal proppe ned i
asfalten. Mine scootere har kun sjældent haft under 10hk, og siden man jo
altid accellerer for fulde gardiner på sådan en så slider det mere på
dækket.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.dk
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jens Jacob Bager Jen~ (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-08-04 08:20

> Men overpumpede dæk gir altid mere slid, har det gjort på alt med
> 2-hjul som jeg har kørt på til dato.

Mere luft i dækkene giver lavere dæktempratur under brug, og derfor også
mindre slid og mindre greb. Hvordan du kan finde frem til at mindre greb
giver mere slid er mig en gåde.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
Præsident for Polyteknisk MC (PMC)



Brian A. (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 19-08-04 08:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:AwYUc.28$7P.27@news.get2net.dk...
> > Men overpumpede dæk gir altid mere slid, har det gjort på alt med
> > 2-hjul som jeg har kørt på til dato.
>
> Mere luft i dækkene giver lavere dæktempratur under brug, og derfor også
> mindre slid og mindre greb. Hvordan du kan finde frem til at mindre greb
> giver mere slid er mig en gåde.

Måske fordi at med højere tryk bliver dækket mere udspilet og har derved en
mindre berøringsflade med vejen. Mindre kontaktflade betyder mere tryk på
underlaget, og måske det giver større slid?


Moller (20-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 20-08-04 15:48

Brian A. wrote:

>>Mere luft i dækkene giver lavere dæktempratur under brug, og derfor også
>>mindre slid og mindre greb. Hvordan du kan finde frem til at mindre greb
>>giver mere slid er mig en gåde.
>
>
> Måske fordi at med højere tryk bliver dækket mere udspilet og har derved en
> mindre berøringsflade med vejen. Mindre kontaktflade betyder mere tryk på
> underlaget, og måske det giver større slid?

   Og måske ikke, da det er et alm. trick at smide lidt ekstra luft i
ringende ved længere stræk på motorvejen for MC folket, og derved mindre
slid... samt kan et dæk med for lidt tryk i snildt slides op på under
en uge med alm. kørsel på en lille B12.

   Men måske er det andre ting der gælder for de små Ballon dæk,
plastscooter knallerten køre med :) ellers gælder det med holdbarheden
også en en RS50, da det er hvor min knallert erfaring ligger, og derved
ikke vil udtale mig om de små ballon dæk :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

jtornh (01-04-2004)
Kommentar
Fra : jtornh


Dato : 01-04-04 16:44

jtornh wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip 4t
> så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
> begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke hvordan.
>
> håber i kan hjælpe
>
> John

Jeg vil også meget gerne vide om i kender andre begrænsninger der er
lavet på denne model.
Det eneste jeg har gjort er, at fjerne ringen i varioen.

mvh
John

Tobias Haugaard Klin~ (02-04-2004)
Kommentar
Fra : Tobias Haugaard Klin~


Dato : 02-04-04 09:15

jtornh wrote:
> Jeg vil også meget gerne vide om i kender andre begrænsninger der er
> lavet på denne model.
> Det eneste jeg har gjort er, at fjerne ringen i varioen.
>
> mvh
> John

Hej

Hvor sidder den henne af???

--
Med Venlige Hilsen
Tobias Klint / Webmaster
siden til dig og din scooter
www.scooterhoved.dk / der er også et forum



jtornh (02-04-2004)
Kommentar
Fra : jtornh


Dato : 02-04-04 17:45

Tobias Haugaard Klint wrote:
> jtornh wrote:
>
>>Jeg vil også meget gerne vide om i kender andre begrænsninger der er
>>lavet på denne model.
>>Det eneste jeg har gjort er, at fjerne ringen i varioen.
>>
>>mvh
>>John
>
>
> Hej
>
> Hvor sidder den henne af???
>
> --
> Med Venlige Hilsen
> Tobias Klint / Webmaster
> siden til dig og din scooter
> www.scooterhoved.dk / der er også et forum
>
>
ved det ikke, forhandleren gjorde det for mig


mvh
John

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste