Slidgigt i nakkehvirvel
Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-03-04 20:13

Hej gruppe.

Jeg har lige været nede hos lægen og få at vide at jeg har slidgigt i
nakken. Er der nogen her, der har erfaringer med behandlinger eller
lignende?

Det blev konstateret fordi jeg fik taget et røntgenbillede i forbindelse med
at tre af mine fingre på højre hånd nogle gange "sover", ubehageligt
iøvrigt.

Venlig hilsen
Margrete Johansen

Fra : arc@na

Dato : 29-03-04 21:51

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in

> Jeg har lige været nede hos lægen og få at vide at jeg har slidgigt i
> nakken. Er der nogen her, der har erfaringer med behandlinger eller
> lignende?

Prøv at tage glucosamin - det bruges netop til at regenerere bruskpladerne
i leddene med.

Desuden træning, massage, akupunktur (Bjarne?).

--
That which does not kill you makes you stronger.
Med venlig hilsen

Fra : Ulvir

Dato : 29-03-04 23:06

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> at tre af mine fingre på højre hånd nogle gange "sover", ubehageligt

Kære Margrete-

Slid i nakkehvirvlerne kan give forholdsvis lette til svære symptomer. Min
sygehistorie var desværre lidt af en mareridt...
Det startede med netop de samme symptomer som du beskriver, nemlig de
sovende fingrer. Langemand, pegefingeren og tommelen. Til tider gjorde det
ligefrem ondt, som om jeg fik stød nede i armen. Pludselig en morgen
vågnede jeg med smerter der var så svære at jeg kastede op og ikke kunne
være nogen steder. Smerterne var under selve skuldrebladet, og nede i
armen. Jeg blev indlagt. Der blev jeg røntgenfotograferet, fik
konstateret slid i nakkehvirvlende- og en nerve i klemme. Fik ordineret
morfin (Contalgin), Paracetamol og Ibuprofen. Som tiden gik blev det hele
bare værre- Intet hjalp, hverken fys. eller medicin. Efter knap halvandet
år var jeg på 90 - 120mg Contalgin, 1,800mg Ibuprofen og 4,000mg Paracetamol
i døgnet. En narkoman.
Efter en scanning med kontraststof blev der foreslået operation på
neurokirurgisk i Århus. Noget med at hvirvlerne blev 'renset op' og sat
sammen med titanium stifter. Med en stiv nakke resten af livet. Jeg var
indlagt et døgn- og så sendt hjem igen, da kirurgen ikke mente at
symptomerne ikke var så alvorlige at en operation var nødvendig. Tror da
fandens, jeg var fyldt med morfin...
Det hele endte med at jeg måtte i døgnbehandling for min morfin afhængighed.
Så skete det mærkelige. Efterhånden som jeg blev medicinfri, så fortog
smerterne sig. De kloge siger at det sker at nerven 'brænder ud'. Nu, fire
år efter, er jeg medicinfri (efter små 20 år på benzodiazepiner blev jeg
også fri for dem), og fri for smerter. Min pegefinger sover stadigvæk en
lille smule, og så gi'r det en lille jag i armen en gang imellem. Men det
jeg gik igennem var et helvede. Jeg vil råde dig til at prøve alle de
alternative medikamenter og kure der findes først-
Held og lykke!

Regards/hilsen- Ulvir.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-03-04 07:51

Tak for svar - mine symptomer begrænser sig nu til fingrenes blide sovning,
let kvalme og ind i mellem svimmelhed. Det med at nerven kan blive "klemt
af" har jeg også hørt. Jeg skal ikke ha' noget medicin der ligger i
morfingruppen eller andet man kan blive afhængig af. Så foreløbig prøver jeg
min fys., så ser vi hvad hun kan...

Venlig hilsen
Margrete Johansen

Fra : Peter Græbe

Dato : 30-03-04 07:59

Margrete Johansen skrev:

> [...]
> af" har jeg også hørt. Jeg skal ikke ha' noget medicin der ligger i
> morfingruppen eller andet man kan blive afhængig af. Så foreløbig prøver jeg

Der er nu heller ikke rigtig noget medicin - morfica eller ej - der
virker på paræstesier (prikkende, stikkende, sovende fornemmelser).

Peter Græbe

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 13:55

> [...]
med
> at tre af mine fingre på højre hånd nogle gange "sover", ubehageligt

Hej Margrethe
Du bør få checket om du evt skulle have karpal-tunnel problemer dvs
forsnævring i håndleddet
Jeg havde problemer i flere år med sovende fingre og smerter i armen,
bl.a. om natten hvor jeg måtte stå op og svinge med armen for at løsne
armen...
Diagnosen var i første omgang slid i nakken, blev behandlet med diverse
kiropraktik og fysioterapi
uden noget entydigt resultat, ændring i det fysisk sæsonarbejde, kørte
traktor hvert efterår, hjalp ligeså meget

4 år endelig henvist til Rigshospitalet, 20minutter med en eletro
undersøgelse, og diagnosen var klar..
Operation og derefter ingen problemer, selv om symptomer inden ikke pegede
på carpal-tunnel

mvh
Preben

Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-04-04 21:14

Tusind tak for svar, jeg går straks videre med din historie.