Hej Rado,
Det var dejligt at genlæse denne tekst,jeg har ikke læst den siden Lis
Mortensens bog udkom.
Tak for det.
Flemming
http://home0.inet.tele.dk/kudsk/fora
-------
"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:d51jetg3v601cghtioqppkdvg68d9t7ek4@4ax.com...
>
>
> Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
> der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
> psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.
>
> Afsnittet er en efterskrift til bogen skrevet af Dr. Phil. Jes
> Bertelsen, der hjalp hende med at forstå oplevelserne og som hun selv
> udtrykker det "gjorde kaos til kosmos og viste vejen".
>
> ------------
>
> Efterskrift af Jes Bertelsen
>
> Bogen er en beretning om et møde med det usædvanlige, og om hvor
> alvorligt det kan være således at møde det.
>
> Almindeligvis indretter vi mennesker os sådan, at vi undgår at komme i
> alt for nær kontakt med de store omvæltende erfaringer. Vi undgår at
> tænke på døden for at undgå at blive så rystede, at vi måske ikke kan
> fortsætte vores dagligdag. Vi undlader at fordybe os i os selv for
> ikke at møde angsten og tomheden derinde. Og vi lader helst være at
> tænke over det guddommelige, fordi vi aner, at hvis vi tænker for
> intenst over Gud, så kunne det jo træffe sig, at vi mødte det
> guddommelige, at vi virkelig erfarede, hvad Gud er. Og den erfaring er
> en meget alvorlig sag. Den vil ændre vores liv radikalt. I bogen
> skildres et menneske, der gennem meditation kommer til at opleve det
> guddommelige lys.
>
> Oplevelsen varede end ikke en time. Men denne korte oplevelse
> indvarslede mange års lidelser og kampe.
>
> En af grundene til at disse lidelser og konflikter blev så pinefulde,
> som de blev, var, at oplevelsen i begyndelsen ikke blev forstået. Vi
> ser beskrevet, hvordan Bodil Mogensen søgte fra den ene specialist til
> den anden, men ingen forstod, hvad der var sket.
>
> Det er netop dette forhold, der muliggør, at vi alle kan lære af dette
> enkelte usædvanlige tilfælde. Vi kan lære, at møder vi det
> usædvanlige, er det livsvigtigt at forstå, hvad det er, der er sket.
> Misforstår vi den proces, der er sat i gang, vil vi skabe kaos for os
> selv. Søger vi hjælp hos mennesker, der ikke forstår, hvad der er ved
> at udfolde sig vil disse mennesker ikke kunne yde den søgte hjælp. De
> vil i deres afmagt eller af ren og skær uvidenhed kaste én ud i
> yderligere tvivl.
>
> I Danmark som overhovedet i den vestlige verden er det officielle
> samfund meget lidt indstillet på at vurdere usædvanlige indre
> oplevelser. Samfundet er på en måde bange for noget sådant. Mennesker,
> der falder ud i choktilstande, bliver psykotiske eller som i vort
> eksempel: møder det guddommelige lys, er samfundet utrygge ved. Man
> vil helst have dem "raske" igen; de skal blive "normale". Og vil de
> ikke eller kan de ikke, er det bedst, at de bliver beroligede eller
> kommer lidt af vejen. Og dette kan man for den sags skyld ikke
> bebrejde et samfund af denne type. Men denne holdning, som den
> etablerede psykiatri desværre i udstrakt grad stadig deler, er ikke
> hensigtsmæssig for forståelsen af, hvad der egentlig er på færde i
> mennesker, der falder ud af "normaliteten".
>
> Hvis vi skulle sætte det på spidsen, kunne vi sige, at et menneske,
> der oplever det usædvanlige, vil opleve sig selv som sindssygt, hvis
> de andre anser oplevelsen for at være sindssygelig. Hvis derimod de
> andre anser oplevelsen for at være noget måske storslået, der er ved
> at bryde igennem, vil det menneske der er i oplevelsen ofte klare sig
> fri af sindssygen. Det, der redder Lis Mortensen fra det endelige
> menneskelige forlis, er, at hun trods alle etiketter og diagnoser
> fastholder troen på sin egen oplevelse og dens værdi. Hun lader sig
> ikke overbevise om, at hun er sindssyg, lider af tvangsforestillinger,
> er seksuelt afsporet eller lignende. Hun lader sig ikke overbevise.
> Derfor har hun trods alle vanskeligheder impuls nok til at blive ved
> med at søge. Og efterhånden lykkes det hende derfor også at finde
> nogle forklaringer, der ikke vil tage oplevelserne fra hende - og
> dermed livet af hende. Det lykkes hende lidt efter lidt at forstå det
> usædvanlige der hændte hende.
>
> Denne mekanik omkring det usædvanlige og den rette forståelse af det
> er meget væsentlig. Især da i vor tid, hvor så mange søger
> ualmindelige oplevelser og alternative bevidsthedstilstande. Vi vil
> derfor fordybe os lidt mere i denne mekanik. Der er to afgørende
> forhold, det gælder om at forstå. Det ene er lidelsen, det andet er
> diagnosen. Nu må vi gøre os klart, at der er tale om indre oplevelser.
> Der er ikke tale om fysiske lidelser og fysiske diagnoser.
>
> En indre lidelse er næsten umulig at bære, hvis man ikke forstår den.
> Forstår man derimod sin lidelse, kan man også bære den. Et menneske er
> fx. neurotisk. Det føler sig altfor skyldigt eller det føler sig
> altfor ofte angst. Denne såkaldte neurotiske lidelse bliver meget svær
> at bære, hvis man netop pointerer, at den er en neurose og derfor -
> for det ved vi jo alle - i praksis uhelbredelig. Jeg har set det ofte
> - altfor ofte - et menneske, der har fået diagnosen: neurotiker, føler
> håbløshed. Man har sat et skilt på mennesket, låst det fast i en
> håbløs situation.
>
> Lad os derfor fastholde: en lidelse skal forstås ikke diagnosticeres.
> Det hjælper meget lidt - for ikke at sige at det skader - at sætte en
> diagnose på en indre sjælelig lidelse. Hvis man i stedet giver det af
> lidelsen ramte menneske en forklaring, så det kan leve, har man
> iværksat en helbredelsesproces. Lad os tage mennesket med
> skyldproblemet eller med angstproblemet. Hvis vi siger til det: du er
> usædvanlig sensitiv; dine omgivelser er det ikke. Derfor er du for
> åben. Derfor lider du Og hvis vi hjælper mennesket til at træne sin
> følsomhed, bruge den konstruktivt, så vil dette menneske være hjulpet.
> Den ene måde er en fastlåsning, en lukning eller kort sagt: en
> diagnose. Den anden måde er ingen diagnose, ingen lukning men derimod
> en åbning, der muliggør, at energien og livet kan strømme på en ny
> måde.
>
> Ideen om en diagnose er overtaget fra den legemligt orienterede
> lægevidenskab. Og dér er den udmærket. Men lige så brugbar den er dér,
> lige så ubrugelig er den i den psykiske dimension. Diagnoser passer på
> fysiske og mekaniske ting. Mekanikeren stiller en diagnose: tændrøret
> er dårligt; og derpå udskifter han det. Det samme kan en læge gøre ved
> vores krop. Men psyken er ingen fysisk mekanisk ting. Psyken er en
> energistrøm. Lidelse i det indre opstår ved, at energien ikke
> strømmer. Liv, sundhed, glæde er at energien flyder frit. - Derfor er
> enhver bremsning af energistrømmen netop lidelse. Og en diagnose er en
> bremsning, en lukning, en barriere for energien. Diagnosen »du er
> neurotiker«, »du er psykotisk« bremser og fremmer lidelse og
> stilstand.
>
> Som LM skildrer det i sin bog begynder det først at lysne fra det
> øjeblik, hvor hun møder forståelse og accept i stedet for diagnoser.
>
> Hvad er det, der er sket hende? Hvad betyder det at møde det
> guddommelige lys?
>
> For at forstå det, må vi først gøre os klart, at almindeligvis lever
> vi ikke på fuld kraft. Når vi fx. bruger vores krop rigtig meget,
> bruger vi ikke vor forstand. Når vi ror eller løber kondiløb, tænker
> vi ikke. Omvendt, når vi anstrenger os for at tænke, koncentrerer os
> om at bruge vores forstand, er kroppen ude af billedet. Og videre: når
> vi leger med børn, bruger vor fantasi og opfindsomhed, er forstanden,
> den intellektuelle virksomhed sat i bero. Vi ser, at kroppen,
> forstanden og fantasien normalt ikke fungerer samtidig. Drager vi
> følelserne med ind i betragtningen, ved vi også godt at når vi
> virkelig føler fx. raseri, glæde eller sorg, er også forstanden koblet
> fra.
>
> Dette betyder, at vi sædvanligvis oplever os selv partielt. Vi
> fungerer kun med en lille del af os selv ad gangen. Et menneske kan
> imidlertid opleve sig selv totalt, altså pludselig fungere med alle
> dele og ressourcer på én gang. En sådan oplevelse er netop det
> usædvanlige, noget, der sjældent sker. Oplevelsen er et møde med al
> den energi, der er til rådighed i kroppen, i følelse, fantasi og
> forstand. Hvad LM oplevede den nat i stilheden var netop et møde med
> hele sin egen totale energi Og dette opleves som lys, som en forening
> med det guddommelige eller som en sammensmeltning med kosmos.
>
>
>
> --
> Rado
>
> "Panta rei"