/ Forside / Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Alternativ behandling
#NavnPoint
vaxen 1770
Nordsted1 1430
refi 1349
miritdk 1157
dova 1020
Teil 882
ans 740
katekismus 696
jomfruane 580
10  MuGG3K 570
Et møde med det usædvanlige
Fra : Rado


Dato : 27-04-01 15:40



Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.

Afsnittet er en efterskrift til bogen skrevet af Dr. Phil. Jes
Bertelsen, der hjalp hende med at forstå oplevelserne og som hun selv
udtrykker det "gjorde kaos til kosmos og viste vejen".

------------

Efterskrift af Jes Bertelsen

Bogen er en beretning om et møde med det usædvanlige, og om hvor
alvorligt det kan være således at møde det.

Almindeligvis indretter vi mennesker os sådan, at vi undgår at komme i
alt for nær kontakt med de store omvæltende erfaringer. Vi undgår at
tænke på døden for at undgå at blive så rystede, at vi måske ikke kan
fortsætte vores dagligdag. Vi undlader at fordybe os i os selv for
ikke at møde angsten og tomheden derinde. Og vi lader helst være at
tænke over det guddommelige, fordi vi aner, at hvis vi tænker for
intenst over Gud, så kunne det jo træffe sig, at vi mødte det
guddommelige, at vi virkelig erfarede, hvad Gud er. Og den erfaring er
en meget alvorlig sag. Den vil ændre vores liv radikalt. I bogen
skildres et menneske, der gennem meditation kommer til at opleve det
guddommelige lys.

Oplevelsen varede end ikke en time. Men denne korte oplevelse
indvarslede mange års lidelser og kampe.

En af grundene til at disse lidelser og konflikter blev så pinefulde,
som de blev, var, at oplevelsen i begyndelsen ikke blev forstået. Vi
ser beskrevet, hvordan Bodil Mogensen søgte fra den ene specialist til
den anden, men ingen forstod, hvad der var sket.

Det er netop dette forhold, der muliggør, at vi alle kan lære af dette
enkelte usædvanlige tilfælde. Vi kan lære, at møder vi det
usædvanlige, er det livsvigtigt at forstå, hvad det er, der er sket.
Misforstår vi den proces, der er sat i gang, vil vi skabe kaos for os
selv. Søger vi hjælp hos mennesker, der ikke forstår, hvad der er ved
at udfolde sig vil disse mennesker ikke kunne yde den søgte hjælp. De
vil i deres afmagt eller af ren og skær uvidenhed kaste én ud i
yderligere tvivl.

I Danmark som overhovedet i den vestlige verden er det officielle
samfund meget lidt indstillet på at vurdere usædvanlige indre
oplevelser. Samfundet er på en måde bange for noget sådant. Mennesker,
der falder ud i choktilstande, bliver psykotiske eller som i vort
eksempel: møder det guddommelige lys, er samfundet utrygge ved. Man
vil helst have dem "raske" igen; de skal blive "normale". Og vil de
ikke eller kan de ikke, er det bedst, at de bliver beroligede eller
kommer lidt af vejen. Og dette kan man for den sags skyld ikke
bebrejde et samfund af denne type. Men denne holdning, som den
etablerede psykiatri desværre i udstrakt grad stadig deler, er ikke
hensigtsmæssig for forståelsen af, hvad der egentlig er på færde i
mennesker, der falder ud af "normaliteten".

Hvis vi skulle sætte det på spidsen, kunne vi sige, at et menneske,
der oplever det usædvanlige, vil opleve sig selv som sindssygt, hvis
de andre anser oplevelsen for at være sindssygelig. Hvis derimod de
andre anser oplevelsen for at være noget måske storslået, der er ved
at bryde igennem, vil det menneske der er i oplevelsen ofte klare sig
fri af sindssygen. Det, der redder Lis Mortensen fra det endelige
menneskelige forlis, er, at hun trods alle etiketter og diagnoser
fastholder troen på sin egen oplevelse og dens værdi. Hun lader sig
ikke overbevise om, at hun er sindssyg, lider af tvangsforestillinger,
er seksuelt afsporet eller lignende. Hun lader sig ikke overbevise.
Derfor har hun trods alle vanskeligheder impuls nok til at blive ved
med at søge. Og efterhånden lykkes det hende derfor også at finde
nogle forklaringer, der ikke vil tage oplevelserne fra hende - og
dermed livet af hende. Det lykkes hende lidt efter lidt at forstå det
usædvanlige der hændte hende.

Denne mekanik omkring det usædvanlige og den rette forståelse af det
er meget væsentlig. Især da i vor tid, hvor så mange søger
ualmindelige oplevelser og alternative bevidsthedstilstande. Vi vil
derfor fordybe os lidt mere i denne mekanik. Der er to afgørende
forhold, det gælder om at forstå. Det ene er lidelsen, det andet er
diagnosen. Nu må vi gøre os klart, at der er tale om indre oplevelser.
Der er ikke tale om fysiske lidelser og fysiske diagnoser.

En indre lidelse er næsten umulig at bære, hvis man ikke forstår den.
Forstår man derimod sin lidelse, kan man også bære den. Et menneske er
fx. neurotisk. Det føler sig altfor skyldigt eller det føler sig
altfor ofte angst. Denne såkaldte neurotiske lidelse bliver meget svær
at bære, hvis man netop pointerer, at den er en neurose og derfor -
for det ved vi jo alle - i praksis uhelbredelig. Jeg har set det ofte
- altfor ofte - et menneske, der har fået diagnosen: neurotiker, føler
håbløshed. Man har sat et skilt på mennesket, låst det fast i en
håbløs situation.

Lad os derfor fastholde: en lidelse skal forstås ikke diagnosticeres.
Det hjælper meget lidt - for ikke at sige at det skader - at sætte en
diagnose på en indre sjælelig lidelse. Hvis man i stedet giver det af
lidelsen ramte menneske en forklaring, så det kan leve, har man
iværksat en helbredelsesproces. Lad os tage mennesket med
skyldproblemet eller med angstproblemet. Hvis vi siger til det: du er
usædvanlig sensitiv; dine omgivelser er det ikke. Derfor er du for
åben. Derfor lider du Og hvis vi hjælper mennesket til at træne sin
følsomhed, bruge den konstruktivt, så vil dette menneske være hjulpet.
Den ene måde er en fastlåsning, en lukning eller kort sagt: en
diagnose. Den anden måde er ingen diagnose, ingen lukning men derimod
en åbning, der muliggør, at energien og livet kan strømme på en ny
måde.

Ideen om en diagnose er overtaget fra den legemligt orienterede
lægevidenskab. Og dér er den udmærket. Men lige så brugbar den er dér,
lige så ubrugelig er den i den psykiske dimension. Diagnoser passer på
fysiske og mekaniske ting. Mekanikeren stiller en diagnose: tændrøret
er dårligt; og derpå udskifter han det. Det samme kan en læge gøre ved
vores krop. Men psyken er ingen fysisk mekanisk ting. Psyken er en
energistrøm. Lidelse i det indre opstår ved, at energien ikke
strømmer. Liv, sundhed, glæde er at energien flyder frit. - Derfor er
enhver bremsning af energistrømmen netop lidelse. Og en diagnose er en
bremsning, en lukning, en barriere for energien. Diagnosen »du er
neurotiker«, »du er psykotisk« bremser og fremmer lidelse og
stilstand.

Som LM skildrer det i sin bog begynder det først at lysne fra det
øjeblik, hvor hun møder forståelse og accept i stedet for diagnoser.

Hvad er det, der er sket hende? Hvad betyder det at møde det
guddommelige lys?

For at forstå det, må vi først gøre os klart, at almindeligvis lever
vi ikke på fuld kraft. Når vi fx. bruger vores krop rigtig meget,
bruger vi ikke vor forstand. Når vi ror eller løber kondiløb, tænker
vi ikke. Omvendt, når vi anstrenger os for at tænke, koncentrerer os
om at bruge vores forstand, er kroppen ude af billedet. Og videre: når
vi leger med børn, bruger vor fantasi og opfindsomhed, er forstanden,
den intellektuelle virksomhed sat i bero. Vi ser, at kroppen,
forstanden og fantasien normalt ikke fungerer samtidig. Drager vi
følelserne med ind i betragtningen, ved vi også godt at når vi
virkelig føler fx. raseri, glæde eller sorg, er også forstanden koblet
fra.

Dette betyder, at vi sædvanligvis oplever os selv partielt. Vi
fungerer kun med en lille del af os selv ad gangen. Et menneske kan
imidlertid opleve sig selv totalt, altså pludselig fungere med alle
dele og ressourcer på én gang. En sådan oplevelse er netop det
usædvanlige, noget, der sjældent sker. Oplevelsen er et møde med al
den energi, der er til rådighed i kroppen, i følelse, fantasi og
forstand. Hvad LM oplevede den nat i stilheden var netop et møde med
hele sin egen totale energi Og dette opleves som lys, som en forening
med det guddommelige eller som en sammensmeltning med kosmos.



--
Rado

"Panta rei"

 
 
P.N. (29-04-2001)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 29-04-01 11:05


læs www.poul.org
"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message
news:d51jetg3v601cghtioqppkdvg68d9t7ek4@4ax.com...
>
>
> Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
> der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
> psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.
>
kundalini kraften er noget de mediterende bruger som redskab, men jeg mener
at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde sin tid på
dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.
P.N.




J¤mfruen\) (30-04-2001)
Kommentar
Fra : J¤mfruen\)


Dato : 30-04-01 06:28

Hejsa.

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:tHRG6.126$Oh5.2979@news.get2net.dk...

> > Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
> > der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
> > psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.
> >
> kundalini kraften er noget de mediterende bruger som redskab, men jeg
mener
> at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde sin tid på
> dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.
> P.N.

Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er en
kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og sin
åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses ved
meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han /
hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
store psykiske problemer med det.

Kærlige hilsner
J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.



Alex Bach Andersen (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Alex Bach Andersen


Dato : 30-04-01 09:16

I indlægget <9cissl$1hru$1@news.cybercity.dk>
dateret 30 Apr, forfattede J¤mfruen\):

[snip]
>
>Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er en
>kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
>alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og sin
>åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses ved
>meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
>positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han /
>hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
>store psykiske problemer med det.
>
>Kærlige hilsner
> J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.
>
>
Tillad mig igen at henvise til en interessant artikel i Ugeskrift for Læger
hvor en psykiater Georg Hansen skriver om sit syn på Kundalinirejsning.

http://groups.google.com/groups?q=kundalinirejsning+ugeskrift&lr=&safe=off&rnum=1&ic=1&selm=48F769E8FC%25alexbach%40isa.dkNOSPAMnet.dk

PS: Dejanews arkiver er langt om længe gået i luften igen, der er grund til
jubel!
--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARM on order
Copenhagen, Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... It doesn't work, but it looks pretty.

J¤mfruen\) (01-05-2001)
Kommentar
Fra : J¤mfruen\)


Dato : 01-05-01 19:42

hejsa igen.

"Alex Bach Andersen" <abca@ccl4.org> skrev i en meddelelse
news:33a839734a%alexbach@oldfred.alexbach...
> I indlægget <9cissl$1hru$1@news.cybercity.dk>
> dateret 30 Apr, forfattede J¤mfruen\):
>
> [snip]
> >
> >Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er
en
> >kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
> >alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og sin
> >åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses
ved
> >meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
> >positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han
/
> >hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
> >store psykiske problemer med det.
> >
> >Kærlige hilsner
> > J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.
> >
> >
> Tillad mig igen at henvise til en interessant artikel i Ugeskrift for
Læger
> hvor en psykiater Georg Hansen skriver om sit syn på Kundalinirejsning.

Har han selv prøvet det ???? Eller har han kun en mening om det??? Jeg har
selv oplevet det, og har haft kontakt med andre som også har oplevet at
kundalinikraften rejses.

>
http://groups.google.com/groups?q=kundalinirejsning+ugeskrift&lr=&safe=off&r
num=1&ic=1&selm=48F769E8FC%25alexbach%40isa.dkNOSPAMnet.dk

Og så henviser du til en artikkel du selv har skrevet ??? hvor fedt er det??
Kærlige hilsner
J¤mfruen)



P.N. (30-04-2001)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 30-04-01 23:33


"J¤mfruen)" <jomfru-d@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9cissl$1hru$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa.
>
> "P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:tHRG6.126$Oh5.2979@news.get2net.dk...
>
> > >
> >>
> Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er en
> kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
> alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og sin
> åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses ved
> meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
> positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han /
> hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
> store psykiske problemer med det.
>
> Kærlige hilsner
> J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.
>
>
jo men det er jo netop det jeg siger citat: kundalini kraften er noget de
mediterende bruger som redskab, men jeg
> mener at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde sin
tid på
> > dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.
> > P.N.




J¤mfruen\) (01-05-2001)
Kommentar
Fra : J¤mfruen\)


Dato : 01-05-01 19:44


"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:uLlH6.509$Dp6.36041@news.get2net.dk...

> > Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er
en
> > kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
> > alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og
sin
> > åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses
ved
> > meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
> > positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han
/
> > hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
> > store psykiske problemer med det.
> >
> > Kærlige hilsner
> > J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.
> >
> >
> jo men det er jo netop det jeg siger citat: kundalini kraften er noget de
> mediterende bruger som redskab, men jeg
> > mener at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde
sin
> tid på
> > > dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.

At du gentager dig selv gør det ikke mere rigtigt....Kundalinikraften er
STADIGVÆK ikke et redskab......læs iøvrigt det arcana skriver.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)



Rado (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 05-05-01 14:00

On Tue, 1 May 2001 00:33:22 +0200, "P.N." <pip160@hotmail.com> wrote:

>
>"J¤mfruen)" <jomfru-d@vip.cybercity.dk> wrote in message
>news:9cissl$1hru$1@news.cybercity.dk...
>> Hejsa.
>>
>> "P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:tHRG6.126$Oh5.2979@news.get2net.dk...
>>
>> > >
>> >>
>> Det har du helt galt fat i. Kundalinikraften er IKKE et redskab. Det er en
>> kraft ( energi) der ligger latent rullet sammen neden for rygsøjlen hos
>> alle mennesker, og efterhånden som man udvikler sin næstekærlighed og sin
>> åndelige bevisthed så kan kundalinikraften rejses. Den kan også rejses ved
>> meditation og indtagelse af stoffer - men da er det yderst sjældent
>> positivt - fordi personen ikke har nået det stade i udviklingen hvor han /
>> hun er klar til det. De fleste der oplever kundalinirejsning i utide får
>> store psykiske problemer med det.
>>
>> Kærlige hilsner
>> J¤mfruen) Der har oplevet Kundalinirejsning.
>>
>>
>jo men det er jo netop det jeg siger citat: kundalini kraften er noget de
>mediterende bruger som redskab,

Bortset fra de tilfælde hvor den aktiveres spontant. Jeg vil nu også
foretrække at kalde den en kraft fremfor et redskab, men det er i og
for sig underordet.

>men jeg
>> mener at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde sin
>tid på
>> > dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.

Nu skyldtes postningen af det her indlæg om kundalini en forespørgsel
i dk.helbred.behandling.alternativ vedrørende ubehag på grund af
meditation. Jeg cross-postede blot til newage gruppen, fordi det nok
også er relevant for nogle der.

Det der er temaet her er kundalinikraften når den vækkes spontant hos
folk der ikke ved hvad der foregår og hvad de skal stille op med det
(noget jeg selv har oplevet). Det sker for en del mennesker, og her er
det bestemt vigtigt med noget oplysning. Det etablerede
behandlersystem ved ikke ret meget om fænomenet og er som regel ude af
stand til at stille en korrekt diagnose, og dermed finde en løsning på
problemet.


--
Rado

"Panta rei"

Alex Bach Andersen (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Alex Bach Andersen


Dato : 01-05-01 20:15

I indlægget <9cmvpj$2gmt$1@news.cybercity.dk>
dateret 1 May, forfattede J¤mfruen\):

[snip]
>Har han selv prøvet det ???? Eller har han kun en mening om det??? Jeg har
>selv oplevet det, og har haft kontakt med andre som også har oplevet at
>kundalinikraften rejses.
>
Han har i hvert fald været tættere på det end de fleste. Der var et interview
med ham i Weekendavisen for nogle år siden hvor han fortalte om de
eksperimenter han foretog sammen med nogle kolleger. Han var overlæge ved
Thisted Sygehus og i en juleferie tog han noget bedøvelsesmiddel med hjem. Da
han tog en svag dosis af dette oplevede han hvorledes bla. juletræet begyndte
at flyve rundt i stuen. Desværre blev hans forskning stoppet kort efter at
historien efter at Politiken havde fortalt den standset af Folketinget.

>http://groups.google.com/groups?q=kundalinirejsning+ugeskrift&lr=&safe=off&r
>num=1&ic=1&selm=48F769E8FC%25alexbach%40isa.dkNOSPAMnet.dk
>
>Og så henviser du til en artikkel du selv har skrevet ??? hvor fedt er det??

Det var nu mere for at henvise til det abstract fra Georgs artikel i UfL jeg
citerer i det indlæg, fremfor at skulle endevende hele min lejlighed for at
finde bladet igen og skrive det en gang til.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... If you sold hats, babies would be born without heads.

J¤mfruen\) (02-05-2001)
Kommentar
Fra : J¤mfruen\)


Dato : 02-05-01 17:56

hej Igen

"Alex Bach Andersen" <abca@ccl4.org> skrev i en meddelelse
news:febff9734a%alexbach@oldfred.alexbach...
> I indlægget <9cmvpj$2gmt$1@news.cybercity.dk>
> dateret 1 May, forfattede J¤mfruen\):
>
> Han har i hvert fald været tættere på det end de fleste. Der var et
interview
> med ham i Weekendavisen for nogle år siden hvor han fortalte om de
> eksperimenter han foretog sammen med nogle kolleger. Han var overlæge ved
> Thisted Sygehus og i en juleferie tog han noget bedøvelsesmiddel med hjem.
Da
> han tog en svag dosis af dette oplevede han hvorledes bla. juletræet
begyndte
> at flyve rundt i stuen.

At få hallusinationer er ikke det samme som at kundalini kraften rejses.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)




Alex Bach Andersen (02-05-2001)
Kommentar
Fra : Alex Bach Andersen


Dato : 02-05-01 18:00

I indlægget <9cpdtf$2v32$1@news.cybercity.dk>
dateret 2 May, forfattede J¤mfruen\):

[snip]
>
>At få hallusinationer er ikke det samme som at kundalini kraften rejses.
>
Det har jeg heller ikke sagt, men hvis du læser Georgs artikel finder du en
psykiater der er åben overfor at kundalinirejsning og andre
spirituelle/religiøse oplevelser er noget helt specielt og ikke blot noget
der skal dysses ned med piller.

Den erkendelse nåede han frem til blandt andet via sine eksperimenter.

[Hvis du eller andre har adgang til Weekendavisens database hedder
interviewet vistnok 'Når psykiateren har taget syre' eller noget der henad]

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... "Bother", said Pooh, as the vice squad took his GIFS

/arcana (01-05-2001)
Kommentar
Fra : /arcana


Dato : 01-05-01 17:04

"P.N." <pip160@hotmail.com> wrote in message
news:tHRG6.126$Oh5.2979@news.get2net.dk...

> kundalini kraften er noget de mediterende bruger som redskab, men jeg
mener
> at hvis man ikke mediterer, så skal man lade være med at spilde sin tid på
> dette fænomen, man får alligevel intet ud af det.

Jeg forstår godt hvad du mener, men Kundalini er faktisk ikke et redskab -
det er forskellen på en levende og en død krop. Alle mennesker har denne
energi.

Du mener vel, at hvis man ikke laver tantrayoga, er det ikke relevant at
beskæftige sig med, for så forvirrer det mere end det gavner, ikke?

--
/arcana



P.N. (01-05-2001)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 01-05-01 21:49


"/arcana" <mailme@youllnever.com> wrote in message
news:9cmmni$227p$1@news.cybercity.dk...
> Jeg forstår godt hvad du mener, men Kundalini er faktisk ikke et redskab -
> det er forskellen på en levende og en død krop. Alle mennesker har denne
> energi.
>
> Du mener vel, at hvis man ikke laver tantrayoga, er det ikke relevant at
> beskæftige sig med, for så forvirrer det mere end det gavner, ikke?
>
> --
> /arcana
>
>
en raket er et redskab til at komme til månen, kundalinikraften er et
redskab til at nå et vis stade af åndelig oplysning,
men heller ikke mere, den sidste del af vejen må den søgende selv gå.
jeg taler af egen erfaring i modsætning til de mange der tror at de har haft
den erfaring.
Alene den kendsgerning at man prøver at forklare mig sagens detaljer viser
klart hvor folk står.

Det jeg taler om her, er at nogle new age folk bruger kundalini kraften til
at proselytere deres sag med,
de tror at de har mødt "kraften" gennem at drikke et par øl. Det er så
absurd at se her de individer skabe en kult på læren
om en kraft som få, hvis overhovedet nogen af dem har kendt på det
personlige plan.
P.N.



P.N. (01-05-2001)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 01-05-01 21:51


"/arcana" <mailme@youllnever.com> wrote in message
news:9cmmni$227p$1@news.cybercity.dk...
> Jeg forstår godt hvad du mener, men Kundalini er faktisk ikke et redskab -
> det er forskellen på en levende og en død krop. Alle mennesker har denne
> energi.
>
> Du mener vel, at hvis man ikke laver tantrayoga, er det ikke relevant at
> beskæftige sig med, for så forvirrer det mere end det gavner, ikke?
>
> --
> /arcana
>
>
en raket er et redskab til at komme til månen, kundalinikraften er et
redskab til at nå et vis stade af åndelig oplysning,
men heller ikke mere, den sidste del af vejen må den søgende selv gå.
jeg taler af egen erfaring i modsætning til de mange der tror at de har haft
den erfaring.
Alene den kendsgerning at man prøver at forklare mig sagens detaljer viser
klart hvor folk står.

Det jeg taler om her, er at nogle new age folk bruger kundalini kraften til
at proselytere deres sag med,
de tror at de har mødt "kraften" gennem at drikke et par øl. Det er så
absurd at se her de individer skabe en kult på læren
om en kraft som få, hvis overhovedet nogen af dem har kendt på det
personlige plan.
P.N.





Rado (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 30-04-01 09:43

On Fri, 27 Apr 2001 16:39:42 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>
>
>Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
>der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
>psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.
>
<....>

>En af grundene til at disse lidelser og konflikter blev så pinefulde,
>som de blev, var, at oplevelsen i begyndelsen ikke blev forstået. Vi
>ser beskrevet, hvordan Bodil Mogensen søgte fra den ene specialist til
>den anden, men ingen forstod, hvad der var sket.

Nå, ja, hvis nogen undrer sig over de to forskellige navne skyldes det
så vidt jeg ved at hun udsendte bogen under pesudonym. Der er åbenbart
ikke blevet rettet alle steder i teksten. Hun har iøvrigt taget
navneforandring siden til noget helt tredje, så vidt jeg ved.


--
Rado

"Panta rei"

Flemming Kudsk Jørge~ (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Kudsk Jørge~


Dato : 01-05-01 19:02

Hej Rado,
Det var dejligt at genlæse denne tekst,jeg har ikke læst den siden Lis
Mortensens bog udkom.
Tak for det.

Flemming
http://home0.inet.tele.dk/kudsk/fora

-------

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:d51jetg3v601cghtioqppkdvg68d9t7ek4@4ax.com...
>
>
> Følgende er et uddrag fra Lis Mortensens bog "Når jeg ser din himmel",
> der handler om hvordan hun blev kastet ud i nogle ret sindsoprivende
> psykiske oplevelser som følge af af intens TM meditation.
>
> Afsnittet er en efterskrift til bogen skrevet af Dr. Phil. Jes
> Bertelsen, der hjalp hende med at forstå oplevelserne og som hun selv
> udtrykker det "gjorde kaos til kosmos og viste vejen".
>
> ------------
>
> Efterskrift af Jes Bertelsen
>
> Bogen er en beretning om et møde med det usædvanlige, og om hvor
> alvorligt det kan være således at møde det.
>
> Almindeligvis indretter vi mennesker os sådan, at vi undgår at komme i
> alt for nær kontakt med de store omvæltende erfaringer. Vi undgår at
> tænke på døden for at undgå at blive så rystede, at vi måske ikke kan
> fortsætte vores dagligdag. Vi undlader at fordybe os i os selv for
> ikke at møde angsten og tomheden derinde. Og vi lader helst være at
> tænke over det guddommelige, fordi vi aner, at hvis vi tænker for
> intenst over Gud, så kunne det jo træffe sig, at vi mødte det
> guddommelige, at vi virkelig erfarede, hvad Gud er. Og den erfaring er
> en meget alvorlig sag. Den vil ændre vores liv radikalt. I bogen
> skildres et menneske, der gennem meditation kommer til at opleve det
> guddommelige lys.
>
> Oplevelsen varede end ikke en time. Men denne korte oplevelse
> indvarslede mange års lidelser og kampe.
>
> En af grundene til at disse lidelser og konflikter blev så pinefulde,
> som de blev, var, at oplevelsen i begyndelsen ikke blev forstået. Vi
> ser beskrevet, hvordan Bodil Mogensen søgte fra den ene specialist til
> den anden, men ingen forstod, hvad der var sket.
>
> Det er netop dette forhold, der muliggør, at vi alle kan lære af dette
> enkelte usædvanlige tilfælde. Vi kan lære, at møder vi det
> usædvanlige, er det livsvigtigt at forstå, hvad det er, der er sket.
> Misforstår vi den proces, der er sat i gang, vil vi skabe kaos for os
> selv. Søger vi hjælp hos mennesker, der ikke forstår, hvad der er ved
> at udfolde sig vil disse mennesker ikke kunne yde den søgte hjælp. De
> vil i deres afmagt eller af ren og skær uvidenhed kaste én ud i
> yderligere tvivl.
>
> I Danmark som overhovedet i den vestlige verden er det officielle
> samfund meget lidt indstillet på at vurdere usædvanlige indre
> oplevelser. Samfundet er på en måde bange for noget sådant. Mennesker,
> der falder ud i choktilstande, bliver psykotiske eller som i vort
> eksempel: møder det guddommelige lys, er samfundet utrygge ved. Man
> vil helst have dem "raske" igen; de skal blive "normale". Og vil de
> ikke eller kan de ikke, er det bedst, at de bliver beroligede eller
> kommer lidt af vejen. Og dette kan man for den sags skyld ikke
> bebrejde et samfund af denne type. Men denne holdning, som den
> etablerede psykiatri desværre i udstrakt grad stadig deler, er ikke
> hensigtsmæssig for forståelsen af, hvad der egentlig er på færde i
> mennesker, der falder ud af "normaliteten".
>
> Hvis vi skulle sætte det på spidsen, kunne vi sige, at et menneske,
> der oplever det usædvanlige, vil opleve sig selv som sindssygt, hvis
> de andre anser oplevelsen for at være sindssygelig. Hvis derimod de
> andre anser oplevelsen for at være noget måske storslået, der er ved
> at bryde igennem, vil det menneske der er i oplevelsen ofte klare sig
> fri af sindssygen. Det, der redder Lis Mortensen fra det endelige
> menneskelige forlis, er, at hun trods alle etiketter og diagnoser
> fastholder troen på sin egen oplevelse og dens værdi. Hun lader sig
> ikke overbevise om, at hun er sindssyg, lider af tvangsforestillinger,
> er seksuelt afsporet eller lignende. Hun lader sig ikke overbevise.
> Derfor har hun trods alle vanskeligheder impuls nok til at blive ved
> med at søge. Og efterhånden lykkes det hende derfor også at finde
> nogle forklaringer, der ikke vil tage oplevelserne fra hende - og
> dermed livet af hende. Det lykkes hende lidt efter lidt at forstå det
> usædvanlige der hændte hende.
>
> Denne mekanik omkring det usædvanlige og den rette forståelse af det
> er meget væsentlig. Især da i vor tid, hvor så mange søger
> ualmindelige oplevelser og alternative bevidsthedstilstande. Vi vil
> derfor fordybe os lidt mere i denne mekanik. Der er to afgørende
> forhold, det gælder om at forstå. Det ene er lidelsen, det andet er
> diagnosen. Nu må vi gøre os klart, at der er tale om indre oplevelser.
> Der er ikke tale om fysiske lidelser og fysiske diagnoser.
>
> En indre lidelse er næsten umulig at bære, hvis man ikke forstår den.
> Forstår man derimod sin lidelse, kan man også bære den. Et menneske er
> fx. neurotisk. Det føler sig altfor skyldigt eller det føler sig
> altfor ofte angst. Denne såkaldte neurotiske lidelse bliver meget svær
> at bære, hvis man netop pointerer, at den er en neurose og derfor -
> for det ved vi jo alle - i praksis uhelbredelig. Jeg har set det ofte
> - altfor ofte - et menneske, der har fået diagnosen: neurotiker, føler
> håbløshed. Man har sat et skilt på mennesket, låst det fast i en
> håbløs situation.
>
> Lad os derfor fastholde: en lidelse skal forstås ikke diagnosticeres.
> Det hjælper meget lidt - for ikke at sige at det skader - at sætte en
> diagnose på en indre sjælelig lidelse. Hvis man i stedet giver det af
> lidelsen ramte menneske en forklaring, så det kan leve, har man
> iværksat en helbredelsesproces. Lad os tage mennesket med
> skyldproblemet eller med angstproblemet. Hvis vi siger til det: du er
> usædvanlig sensitiv; dine omgivelser er det ikke. Derfor er du for
> åben. Derfor lider du Og hvis vi hjælper mennesket til at træne sin
> følsomhed, bruge den konstruktivt, så vil dette menneske være hjulpet.
> Den ene måde er en fastlåsning, en lukning eller kort sagt: en
> diagnose. Den anden måde er ingen diagnose, ingen lukning men derimod
> en åbning, der muliggør, at energien og livet kan strømme på en ny
> måde.
>
> Ideen om en diagnose er overtaget fra den legemligt orienterede
> lægevidenskab. Og dér er den udmærket. Men lige så brugbar den er dér,
> lige så ubrugelig er den i den psykiske dimension. Diagnoser passer på
> fysiske og mekaniske ting. Mekanikeren stiller en diagnose: tændrøret
> er dårligt; og derpå udskifter han det. Det samme kan en læge gøre ved
> vores krop. Men psyken er ingen fysisk mekanisk ting. Psyken er en
> energistrøm. Lidelse i det indre opstår ved, at energien ikke
> strømmer. Liv, sundhed, glæde er at energien flyder frit. - Derfor er
> enhver bremsning af energistrømmen netop lidelse. Og en diagnose er en
> bremsning, en lukning, en barriere for energien. Diagnosen »du er
> neurotiker«, »du er psykotisk« bremser og fremmer lidelse og
> stilstand.
>
> Som LM skildrer det i sin bog begynder det først at lysne fra det
> øjeblik, hvor hun møder forståelse og accept i stedet for diagnoser.
>
> Hvad er det, der er sket hende? Hvad betyder det at møde det
> guddommelige lys?
>
> For at forstå det, må vi først gøre os klart, at almindeligvis lever
> vi ikke på fuld kraft. Når vi fx. bruger vores krop rigtig meget,
> bruger vi ikke vor forstand. Når vi ror eller løber kondiløb, tænker
> vi ikke. Omvendt, når vi anstrenger os for at tænke, koncentrerer os
> om at bruge vores forstand, er kroppen ude af billedet. Og videre: når
> vi leger med børn, bruger vor fantasi og opfindsomhed, er forstanden,
> den intellektuelle virksomhed sat i bero. Vi ser, at kroppen,
> forstanden og fantasien normalt ikke fungerer samtidig. Drager vi
> følelserne med ind i betragtningen, ved vi også godt at når vi
> virkelig føler fx. raseri, glæde eller sorg, er også forstanden koblet
> fra.
>
> Dette betyder, at vi sædvanligvis oplever os selv partielt. Vi
> fungerer kun med en lille del af os selv ad gangen. Et menneske kan
> imidlertid opleve sig selv totalt, altså pludselig fungere med alle
> dele og ressourcer på én gang. En sådan oplevelse er netop det
> usædvanlige, noget, der sjældent sker. Oplevelsen er et møde med al
> den energi, der er til rådighed i kroppen, i følelse, fantasi og
> forstand. Hvad LM oplevede den nat i stilheden var netop et møde med
> hele sin egen totale energi Og dette opleves som lys, som en forening
> med det guddommelige eller som en sammensmeltning med kosmos.
>
>
>
> --
> Rado
>
> "Panta rei"



Rado (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 05-05-01 14:00

On Tue, 1 May 2001 20:02:02 +0200, "Flemming Kudsk Jørgensen"
<kudsk@nypost.dk> wrote:

>Det var dejligt at genlæse denne tekst,jeg har ikke læst den siden Lis
>Mortensens bog udkom.
>Tak for det.

Selv tak. Ja, den er nok stadig lige så aktuel nu som dengang...


--
Rado

"Panta rei"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste