Arvede rettigheder...
Fra : Storm

Dato : 28-03-04 00:09

Vi har problemer med rettighederne på vores MacServer (Panther).
Vi vil gerne udveksle/dele filer med lige rettigheder mellem 6 brugere i
en gruppe der alle har lige adgang til serveren. Det virkede som om
problemet var løst da dem blev sat på med arvede rettigheder, som bl.a.
blev foreslået her.
Men det opstår igen - forstået sådan at vi selv skal tildele fælles
gruppe rettigheder til nye filer vi laver f.eks. på egen harddisk (eller
måske i det hele taget opretter - jeg kan ikke helt gennemskue det).

Det er irriterende bøvlet at arbejde med, det burde vel kunne sættes op
så i det øjeblik en fil blev arkiveret på serveren arvede den de
rettigheder serveren var sat op til?

Vi logger på serveren med idividuelt brugernavn og password - burde vi
bruge samme brugernavn og password?
Nogle ideer til hvor problemet ligger?
Er rettighedsopsætningen sat forkert eller kan den være gået tabt?
Er det fordi rettighederne ikke applies til alle undermapper?

Vi kan jo ikke være de eneste med det problem skulle man mene.
Ja, det er ikke mig der sætter serveren op, men jeg er træt af at
problemet ikke kan løses.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-03-04 00:14

In article <1gbbzmb.c0to101x7fu4dN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm wrote:
> [...]
>
> Det er irriterende bøvlet at arbejde med, det burde vel kunne sættes op
> så i det øjeblik en fil blev arkiveret på serveren arvede den de

Ja,
Find det bibliotek hvor du gemmer filerne
lav en gruppe indeholdende de brugere
i en terminal skriver du
chmod g+s /path/to/data

> Vi logger på serveren med idividuelt brugernavn og password - burde vi
> bruge samme brugernavn og password?

nej

> Nogle ideer til hvor problemet ligger?

unix fil rettigheder

> Er rettighedsopsætningen sat forkert eller kan den være gået tabt?
> Er det fordi rettighederne ikke applies til alle undermapper?

måske

> Vi kan jo ikke være de eneste med det problem skulle man mene.
> Ja, det er ikke mig der sætter serveren op, men jeg er træt af at
> problemet ikke kan løses.

Det tror jeg godt det kan.

JonB

Fra : Storm

Dato : 28-03-04 19:49

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Ja,
> Find det bibliotek hvor du gemmer filerne
> lav en gruppe indeholdende de brugere
> i en terminal skriver du
> chmod g+s /path/to/data

Det bliver tjekket/forsøgt.

> Det tror jeg godt det kan.

Det lyder jo godt - så presser jeg på

Jeg synes ikke vi har oplevet problemer med filer vi leverer ud af
huset, men det skal man vel egentlig være opmærksom på?

Tak for indput.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-03-04 08:13

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Ja,
> Find det bibliotek hvor du gemmer filerne
> [...]

Det, du forslår her - er det en generel funktion, der vil virke på alle
fremtidige filer der bliver lagt i en delt mappe, eller er det noget der
skal gøres hver gang?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-03-04 21:30

Stig Leerbeck wrote:

> Det, du forslår her - er det en generel funktion, der vil virke på alle
> fremtidige filer der bliver lagt i en delt mappe, eller er det noget der
> skal gøres hver gang?

i unix vil det virke på alle fremtidige filer og biblioteker under den
path. men macosx? det ved jeg ikke helt.

JonB

Fra : Niels Prins

Dato : 28-03-04 05:23

> [...]

> Vi kan jo ikke være de eneste med det problem skulle man mene.
> Ja, det er ikke mig der sætter serveren op, men jeg er træt af at

I os x er det muligt at indstille de enkelte sharepoints til standard
unix måden (som er det du har nu) eller til at arve rettigheder (som er
det du gerne vil have)
I Workgroup Manager->Sharing->Share Points vælger du Protocols til
højre, så har du mulighed for at foretage indstillingen.

Niels

Fra : Storm

Dato : 28-03-04 19:49

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> I os x er det muligt at indstille de enkelte sharepoints til standard
> unix måden (som er det du har nu) eller til at arve rettigheder (som er
> det du gerne vil have)

Og som vi nu har fået det sat op til som jeg skrev.

> I Workgroup Manager->Sharing->Share Points vælger du Protocols til
> højre, så har du mulighed for at foretage indstillingen.

Fejlen må ligge i hvem der tilhører workgruppen eller hvilket
niveauer/områder de har rettighederne på.
Betyder Share Points områder på serveren?

--
Venlig hilsen Nina Storm